Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

rognebærtre til tele-kropp


Anbefalte innlegg



Har vært en tur i skogen, og fant en fin rogn som jeg kappet med meg, noen erfaring med rogn som gitarmateriale, det er vel relativt hardt? har lyst å prøve det, men den må kløyves opp i passe bredde og tørkes først. Hvilken del av stammen er mest egnet, hadde tenkt å kløyve det i midten av årringene slik at det innerste da blir overflata på gitaren, og etter tørking høvle det flatt og deretter kappe sidene 90 grader og lime de to sammen. Det blir da altså en "twopiece" kropp. Men om noen har en formening om valg av treverk, er dere velkommen med kommentarer, kan jo legge ut bilder av prosjektet da...er helt nybegynner forresten.


Legger ved et bilde etter kløvejobben er gjort. Den viser seg å være litt mørk i midten, kan bli bra det.Nå skal de få stå å tørke , veide de på vekta, og den viser 11,7 kg på de tre bitene- helt ferske og kliss våt. Skal bli interessant å se på vekta når de er tørket.




post-14500-0-45077700-1429654539_thumb.j

Endret av killer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rogn er ganske tett og hardt, har sett det bli brukt til gripebrett og det bør ikke være noe i veien for å bruke det til hals også. Til kroppen mistenker jeg at det kan bli litt tungt, men det finner du ut når det har tørket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir de å la treet tørke for en periode, skal forsegle det som beskrevet over. Da blir prosjektet satt på vent,, men skal prøve å lage kropp av en furuplank som jeg kom over, den er bred nok til å lage en hel kropp ,slipper å lime sammen to halve. Den er bortimot kvistfri,og er allerede tørr og fin. Men skal evt lage en egen tråd på den. Takk for de gode tipsene til alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Furu har nesten bare fordeler. Lett å jobbe med, lav vekt, resonant, billig og lett å få tak i. Ulemper er at det er lett å få hakk og merker i, og at det kanskje ikke ser så spennende ut som andre treslag, men sånt er jo bare kosmetisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Furu har nesten bare fordeler. Lett å jobbe med, lav vekt, resonant, billig og lett å få tak i. Ulemper er at det er lett å få hakk og merker i, og at det kanskje ikke ser så spennende ut som andre treslag, men sånt er jo bare kosmetisk :)

Om man finner en tettvokst furu og er heldig med kvistene, så tror jeg furu kan være fin å se på, men smak og behag. Og om det lakkes med dekkende farge,så ser man ikke hva den er laget av....Kassegitarer har vel ofte gran i lokket, og det er jo mye mykere enn furu, man må bare være forsiktig.

Endret av killer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.