Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

70-talls Fender


extol

Anbefalte innlegg

Har blitt tilbudt en Fender Stratocaster fra 1975 for en av gitarene mine, men jeg har fryktelig lite erfaring med Fender fra det tiåret. Har lest litt og fortår det som at pre CBS er greia og at Fender på 70-tallet var fryktelig opp og ned.

Leste også at Pre-1975 var bedre enn -75 og utover.

Noen som kan utdanne meg litt? :-)

Gitaren det er snakk om er denne: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?folderId=1094726&finnkode=57079022

Skal være helt original og lite bruksslitasje. Eier hevder at den nylig er taksert til 24 000.

Jeg har ikke spurt hvor og har i det hele tatt spurt veldig lite om gitaren, men jeg har i mitt stille sinn begynt å lure litt på om det hadde vært en artig gitar å ha i samlinga.

Har en Squier JV strat fra -83 med Lollar pickups som jeg drar frem når jeg en veldig sjelden gang får lyst til å bruke strat, og vet at jeg sannsynligvis får mer gitar for pengene i en Fender CS, så det er ikke primært som en bruksgitar jeg isåfall handler.

Hva er fornuftig prisnivå på en slik gitar og hvordan vil verdiøkning og slikt være på en slik sett ut ifra et samlerperspektiv?

Den skal ifølge selger være lett og meget bra spillbarhet. Har ikke spurt mer om nøyaktig vekt og hvor den er taksert, men skal selvfølgelig gjøre det før en evt byttehandel. Et annet moment er at det blir helt umulig for meg å reise til Trøndelag for å teste den, så en evt handel må skje uprøvd.

Uansett om det blir handel eller ikke hadde det vært artig å høre fra folk med peil og erfaring om kvalitet og verdi på Fender fra dette (noe utskjelte?)tiåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

70-talls Fender kan være bra de, men jeg hadde nok hatt betenkeligheter med å kjøpe uprøvd. Hvis du skal bytte i en gitar som har omtrent samme verdi, må jeg få lov å si at prisen i den annonsen er helt hinsides.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt et par 70-talls fendere, og prøvd tre forskjellige strater fra 75 (Er selv fra 75). Er nok mange gode gitarer, men du må prøve først. Veeeldig varierende, og ofte tunge. Solgte nettopp en 77 Tele som veide dobbelt så mye som min andre Tele. Prisen er forøvrig i høyeste laget, ja. Jeg kjøpte en 75 strat i natural i ok stand for 10 lapper for to år siden og solgte den for 11. Just sayin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24k er for mye for en `75 strat ja. Men det er ikke så store forskjellene på si en `74 og `75, det er hovedsaklig pickupene hvis jeg ikke husker feil. Mot slutten av `74 så slutta de med "staggered" magneter. Hadde vært interessant å høre hva du evt skulle bytte i?

Hadde uansett ikke kjøpt denne for samlerverdi, det ser jeg virkelig ikke noe poeng i.

Det er stor forskjell på gitarer innen fra post-CBS. Jeg har en `68 tele, den er jo fra CBS-perioden og er noe av det beste jeg noensinne har prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

Ante meg at prisen var noe stiv, men er en gitar i en lavere prisklasse som jeg evt bytter mot (Suhr pro modern).

Eneste grunnen til å vurdere et slikt bytte for meg er fordi jeg har en del gode bruksgitarer og kan koste på meg å ha noen gitarer stående hovedsaklig i skapet. Squieren vil uansett bli værende :)

Tenkte jeg ville høre med noen med litt mer peil på Fender enn meg før jeg spurte så mye mer ang gitarene, men vil selvfølgelig se dokumentasjon på taksering osv før jeg vurderer seriøst.

Men kjenner at interessen for den har dalt en smule etter å ha lest svarene her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hvem selger er, og han er dønn ærlig og seriøs. Gitaren er i topp stand, og verdimessig vil den stige etter som årene går. Jeg vurderte selv å kjøpe den, men det ville bety at jeg måtte selge alt jeg har av utstyr for å finansiere. Det gadd jeg rett og slett ikke:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kjapt søk på "1975 Stratocaster" på reverb viser faktisk temmelig høye priser på tilsvarende gitarer (sunburst i god stand), så det er ikke sikkert dealen er så gæren. Det er jo mange som sverger til 70-tallere, og at den vil holde verdien bedre enn en feks. nyere CS strat er jeg ikke i tvil om.

Spørsmålet er jo hva som er verdien? Til sammenligning så hadde jeg 77' Telen i 5 måneder på finn.no (!) før jeg solgte den for langt under prisantydning (fikk til slutt 11.500 for en gitar som iflg reverb burde være verdt 16-20'). Men det høres ut jo ut som om du er mest opptatt av å ha en fet gitar som kan spilles litt på av og til og som blir fetere og fetere, og da kan jo dette være innertier. Follow your gut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.