Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ikke ALT fra Kina er dårlig


Rottenikken

Anbefalte innlegg

Det betyr mye hva man mener med at ting kommer fra Kina. Billige kinesiske etterligninger av merkevarer er sjelden som annet enn søppel å regne. I motsatt ende av skalaen kommer anerkjente varer som er produsert i Kina eller andre lavkostland. Er det en seriøs aktør med skikkelig kvalitetskontroll som står bak vil disse varene ha samme kvalitet uansett hvor produksjonen foregår. Det er vel heller ikke noe som tilsier at kinesere ikke er like dyktige som andre mennesker så seriøse aktører i Kina har gode forutsetninger for å lage kvalitetsvarer på egen hånd.

Vel sagt. Reflektér over at nær til 100% av alt du/dere eier av elektroniske forbrukerartikler enten er produsert i Kina, eller har kinaproduserte deler i seg. Endret av tronni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kina kommer jo til å bli et industriland en dag på linje med USA, bare, når Kinesere får lønninger på nivå med Australia eller Irland, vil de bli en økonomisk supermakt, mye større enn USA har vært noen gang. Japan begynte jo som lavkost land også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kina er allerede en økonomisk supermakt,

og produserer en helt vanvittig andel av verdens forbruksvarer.

Det er også Kina som investerer mest i andre land rundt i hele verden.

Når en vare skal lages billigst mulig, blir det en billigvare uansett hvor i verden den produseres.

Men den blir selvfølgelig prismessig aller billigst der det koster minst å produsere den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte for noen år siden å spare i fond, og spredte meg grundig ut over flere regioner og bransjer i Norge og verden. Kinafondet jeg har er det fondet som har steget desidert mest.

Jeg kjører for øvrig Volvo om dagen. Det er visstnok et Kinaeid firma om dagen, og kvaliteten er upåklagelig. ;)

Ellers er alle bassene mine laget i Asia uten at jeg bevisst har handlet asiatisk. 1stk Cort Artisan 2004 ltd ed kjøpt brukt til 2000, 2stk Squier kjøpt nye i Norge til mellom 2000 og 3000 kr. 1stk 1980 Ibanez Roadster (som riktignok er gjort fretless) kjøpt brukt til 2000, og selv nyanskaffelsen Sterling by Music Man Ray34 som er montert og kvalitetssikret i USA er laget i Indonesia (denne er litt dyrere). Hva har dette med saken å gjøre, spør du kanskje? Vel, det er ikke kinesisk, men det er asiatisk, og dermed produsert i land der lønnsnivået er lavere. Jeg har prøvespilt mange basser opp gjennom, og det jeg opplever er at jeg skal virkelig høyt i pris for at det skal være noen vits i å oppgradere. Vi snakker opplevd marginal forskjell når man kommer opp i femsifret beløp, men det er først i prisklasse over 20000 at jeg får noen "OMG! Her stemmer jo alt!"-opplevelser. Og så spør jeg om prisen, og så blir det kjøpet uaktuelt.

Bottom line: Gode instrumenter er gode, uansett hvem som lager dem. Hvis produksjonskostnadene er lave, så blir også prisen totalt ganske lav.

Endret av sarge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kinesere har heller ingen skrupler ved å fortsette arbeidet etter stengetid på fabrikken, slik at mange fake Nike-sko osv faktisk er Nike-sko, bare produsert etter stengetid på samme fabrikk.

Dette er nok en kalkulert risiko fra de store selskapene sin side, og de tjener nok totalt sett på å ha produksjonen der uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lure er de i det minste. Husker at jeg leste en artikkel om at fabrikken som lagde ekte "North face"- jakker en periode ble fersket. De fikk tilsendt det aktuelle stoffet som ble brukt i produksjonen, og måtte så levere fra seg riktig antall jakker ut fra hvor mange meter tekstil de hadde fått. Det var bare det, at ved å legge til en søm eller to til, og å "puslespille" om på stoffbitene som ble skjært ut, klarte de å få ut ganske mange flere jakker enn det merkevareprodusenten hadde sett for seg.
Vips, mange ekte "fake" jakker som de kunne selge selv og putte fortjenesten i egen lomme

Så er da spørmålet om juksejakkene var av dårligere kvalitet enn de som ble levert tilbake til North Face.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.