Web Analytics
Jump to content

Ikke ALT fra Kina er dårlig


Rottenikken
 Share

Recommended Posts

Jeg kjøpte en stratkropp i Kina en gang til en stratocaster som jeg fullførte og bruker en del, men kvaliteten på kinakroppen var super uten skjevheter etc... Den er litt tung, det er det eneste hvis det skulle være noe men... Det er vel tungt treverk da, men jeg har en veldig god og dyr skinnreim og jeg sitter aldri å spiller.

Edited by Rottenikken
Link to comment
Share on other sites

Hvis den er tung kan det være et tegn på at treverket ikke er blitt gitt nok tid til å tørke. Det er forskjell på tungt treverk og vannholdig treverk, da med tanke på ressonans/klang. Du kan jo prøve å banke på en fuktig furustubbe og et skikkelig stykke tørket mahogany så vil du forstå hva jeg mener. :)

Link to comment
Share on other sites

Må vel innrømme at jeg har en billig Kina-kopi i hus.... Faktisk bra å spille på, etter litt justering. Elektronikken derimot var helt ræva! Løse ledninger og feilkoblinger, ingenting virket som det skulle! Men når jeg fikk ordnet det så ble det faktisk helt ok lyd i den, og pickupene er helt ok. Bruker bare denne gitaren i et skranglerock band, helt perfekt.

Nå høres jo ikke dette så galt ut kanskje, men det måtte altså gjøres endel jobb på den før den ble brukbar!

Link to comment
Share on other sites

Kinagitarer er etter min erfaring ofte sinnsykt bra bygget men med mindre bra elektronikk og annen hardware. Har en kinabygget jazzbox av Ibanez, helt nydelig gitar med upåklagelig kvalitet og finish, men pickups er so-so.

Hadde en Ibanez Artcore AGB-140 bass ... som jag byttet bort ... :-(

Husker den var d**tgo å spille på, og byggekvaliteten var tip top !

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tror det er enkelt å generalisere både den ene og den andre veien når det gjelder gitarer fra et bestemt land.

Tenk på hvor mange gitarfabrikker det finnes i Kina. Så skal man sitte her hjemme og mene noe om kvaliteten på alle instrumentene fra alle disse fabrikkene, og putte de i en sekk.
Det sier seg selv at det ikke er mulig. Derfor blir det bare tull. Blir omtrent like meningsløst som å hevde at alle gitarer bygget i USA er veldig gode. Det er jo heller ikke sant, selv om amerikanske gitarbyggere gjerne vil at du tror på den sannheten.

Jeg vil tro at kinesiske gitarer varierer i kvalitet fra der de bare har sett et bilde av en gitar og lager noe som ligner veldig til veldig gode instrumenter, der det er folk inne i planleggingen og byggeprosessen som vet hvilke detaljer man skal legge vekt på for å få til en god gitar.

Altså- generaliseringen er så voldsom at den ikke har noen mening.

Link to comment
Share on other sites

Foreløpig er arbeidskraften i Kina billig. Det betyr at en kinesisk gitarbygger koster mindre enn en amerikansk eller japansk. Det gjør at gitarer bygd i Kina kan være noe billigere. Når de så skal gjøre noe billig - billig, betyr det at de bruker deler de har laget selv av billig materiale, og da kan vi begynne å snakke om kvalitet som kanskje ikke holder helt mål.

I utgangspunktet ville sikkert ikke en kinesisk gitarbygger lage en dårligere gitar enn en japansk gitarbygger hvis han fikk jobbe med de samme delene selv om kineserens lønn er lavere.

Link to comment
Share on other sites

Du har jo et godt poeng der. Det lille jeg har lært om gitarer fra østen er at de har et helt annet forhold til kvalitet, og hva man skal levere fra seg. Det virker litt som om "Så lenge det virker sånn greit når man gir det fra seg, så er det fint".
Det er mange eksempler på at de får kunnskap om litt andre verdier der de som bestemmer vet hva andre forlanger.

Minner om at det meste av mobiltelefoner, elektronikkprodukter og så videre lages i Kina, som for eksempel iProdukter. De virker jo stort sett greit, etter det jeg kan se. Setter noen kvalitetskravene ut fra en annen standard, så lager de det.
Det er etter det jeg har fått fortalt ingen moralske skrupler rundt det å "stjele" eller kopiere varemerker. Det skjønner rett og slett ikke problemet.

Som et eksempel, jeg har i det siste hatt hånden på et par Chibson Les Pauls. Kropp laget av ett trestykke, helt greit tre, hals laget at kun ett trestykke, akkurat slik som ekte vare, (uten at det er så lurt i mitt hode, men det blir en helt annen diskusjon), Helt greit, men ikke perfekt filte bånd med jevn høyde, og så videre.

Vurdert av meg som en aldeles fin gitar, men med "fake". Spilte aldeles flott, låt fint, og likevel juks fra ende til annen. Om et par år til tror jeg man skal slite med å skille kopi fra original. Disse kopiene blir bedre og bedre fra en del leverandører. Den beste kopien måtte jeg rett og slett skru fra hverandre for å se at det var juks. Nypris for en "Gibson" med uhyre mange detaljer på plass, og som nevnt mye godt gitarbyggearbeid? Et par lapper.

Jeg sto over å kjøpe en, men håper jeg kan få låne en en gang til, og da skal jeg ta bilder og vise hva jeg mener. Forandrer de på kabling og hiver inn poter som ligner, vil en sånn mellomgod gitarfikler som meg slite veldig med å se forskjell.

Link to comment
Share on other sites

Det betyr mye hva man mener med at ting kommer fra Kina. Billige kinesiske etterligninger av merkevarer er sjelden som annet enn søppel å regne. I motsatt ende av skalaen kommer anerkjente varer som er produsert i Kina eller andre lavkostland. Er det en seriøs aktør med skikkelig kvalitetskontroll som står bak vil disse varene ha samme kvalitet uansett hvor produksjonen foregår. Det er vel heller ikke noe som tilsier at kinesere ikke er like dyktige som andre mennesker så seriøse aktører i Kina har gode forutsetninger for å lage kvalitetsvarer på egen hånd.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

De Chibson LP'ene som Castor Fiber snakker om var mine.

Bestillte de i ren nysgjerrighet fra en fabrikk som hadde et godt rykte og man kunne spec'e de selv.

Husker en Chibson LP jeg prøvde for 6-7 år siden, den var så rævva at det var morsomt.

Det har tydeligvis skjedd noe for dette var noe helt annet.

Tok med en av de til en gitarmaker jeg kjenner og han ble ganske så sjokkert over kvaliteten.

Vi testet den mot en CS Les Paul han hadde inne til service og det var en ganske morsom opplevelse!

Chibson LP'n låt fetere, men den hadde også fått nye Rio grande pickuper montert av Castor Fiber som doblet verdien på gitaren :)(gitaren kostet ca 1400,- inkl frakt!)

Men som nevt er de jo fake og juks så det holder, serienr, Made in USA og hele pakka hehe

Det eneste som var krise på de var at nuta på alle tre gitarene var helt på bærtur!

Den ene ble filt til og da kunne man faktisk ha strengene meget lavt uten båndklirr så båndarbeidet var slettes ikke så ille.

Tror fortsatt jeg bytter den i en TUSQ nut da det var ei ganske kjip plastnut som satt på den.

Pickupene var ikke mikrofoniske , noe de har vært på tidligere Chibsons jeg har vært borti.

Detaljer blir bedre og bedre og jeg tviler ikke på at det flyter endel Chibsons rundt som er solgt som the real thing.

Ganske skremmende at de kan lage noe såpass bra så utrolig billig egentlig.

Er meget happy med den nye Huawei mobilen min og så det er ingen tvil om at Kineserne kan når de vil!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Godt tips, men dette er et kit som sannsynligvis ikke er verdt mer enn varmeverdien om en fyrer den i peisen når alle godbitene er tatt av. De originale stemmeskruene var så dårlige at de ikke var brukbare, og en gikk regelrett i stykker. Verdien i denne vil nok først og fremst være gleden den kan gi meg Regner med det er flere enn meg som som har et lite lager med avplukkede deler. De er kjekke å finne til andre prosjekter. Merkelig nok blir man aldri ferdig....  
    • Lang tid uten lyst - og når den er på vei tilbake ser jeg at alt er på vei til å bli borte ... Trist, men leit og ingenting å gjøre med det. Og i mellomtiden har alle bildene i byggetrådene mine mistet seg selv - usikker på hvorfor det har blitt slik, men nå som forumet også er i ferd med å miste seg selv, er det kanskje ikke verdt å reparere? Jeg skal lete opp det nye forumet og se om jeg finner ett sted å poste oppdateringer i der 🙂 Takk for alt og alle her inne!
    • Jo,jo.Som du sier,det er moro å prøve seg fram. Tips:Ta vare på originale pickuper og annet stash fra gitaren,slik at du kan sette den i original stand når du eventuelt selger den.Folk vil helst ha gitarer i original stand,og er ikke villig til å betale det ekstra som du har kostet på den.
    • Tenker litt av poenget er stor forskjell egentlig. Bør bli interessante muligheter for å diale inn diverse toner i midtstilling, spesielt om jeg legger på en coilsplit av humbuckeren og. Risikoen er vel heller ikke superstor siden det går an å kjøpe til en som matcher bedre og ta den som blir til overs i en annen gitar. Eller selge. Får vel alltids igjen noen kroner for sånt. Har jækla lyst til å prøve altså. Titte på videoen nå EDIT: Må vel innrømme at jeg EGENTLIG tenkte å prøve med noe fra Guitar Fetish, men stadig utsolgt det jeg skal ha og da eser budsjettet fort ut....
    • Har prøvd dette selv,Lollar Novel 90 i neck og Seymour Duncan JB i bridge.Det ble for stor forskjell mellom pickupene.Spørs også hva du hovedsakelig spiller (clean/dirty/full distortion).Egentlig trenger du to gitarer,hehe:  
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.