Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tele Deluxe prosjekt


Anbefalte innlegg

Kroppen på gitarprosjektet mitt sprakk så jeg setter ned vanskelighetsgraden. Jeg bestiller en fiesta-rød telekropp på guitarfetish og et tele-deluxe plekterbrett og sparer til håndoverfres. Jeg skal lage en tele-deluxe med Gibson vender og 4 CTS. Har noen en link til LP koblingssjema? Jeg tenkte å bruke det for Telecaster Deluxe har jo "Gibson" vender og 4 ratt. Jeg printer ut sjemaene dere gir linker til og laminerer dem så jeg har dem og kan ta vare på dem og bruke dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som ett kult prosjekt! :)

Ja, det skal bli spennende. Om ikke resultatet i fresing blir det beste den første gangen skjønnsmessig, så kommer det jo et vakkert hvitt plekterbrett over som dekker det. Det kjøper jeg på warmoth.com

Stolen blir American standard flat mount. Og kluson stemmeskruer, tror jeg, for det blir guitarfetish hals også med 8mm hull.

Endret av Rottenikken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være lei, men en halslomme må freses nøyaktig. Ikke fordi den skal se pen ut, men fordi en nøyaktig frest halsomme er en forutsetning for at gitaren skal bli stabil og låte bra.
En unøyaktig frest halslomme gjør at gitaren ikke er mulig å få særlig bra. Sånn er det, mange har forsøkt før deg, og alle som har dekket over en dårlig frest halslomme har endt opp med en gitar som ikke er noe å skryte av. Det gjelder amatører, og også gitarfirmaer som har forsøkt å ta snarveier/spare penger på å slurve.

Man kan ikke fikse dette ved å dekke det til med et pent plekterbrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fresingen her begrenser seg vel til å gjøre plass til gibson-vender, humbuckere og 4 potmetre, så lenge en bruker telecasterhals, altså rett nede, ikke som stratocasterens buede.

Bruk bildene på warmoth til å se hvordan fresingen vil se ut.

Noe annet som må vurdereres er om utfresingen til telepickupen i broposisjon vil synes om en ikke bruker standard telecaster "ashtray-bro".

Igjen. Detaljer som må tenkes over før du setter igang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle kanskje presisert at kravet om presisjon kun gjelder halslommen. Skulle man ha moro av å grave ut rommet der potmetre skal være med en skarpslipt is- skje, har det lite med kvaliteten på gitaren, lyden og så videre å gjøre. Det ser bare stygt ut. Det å lage en halslomme blir en helt annen affære, noe som var tema her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fresingen her begrenser seg vel til å gjøre plass til gibson-vender, humbuckere og 4 potmetre, så lenge en bruker telecasterhals, altså rett nede, ikke som stratocasterens buede.

Bruk bildene på warmoth til å se hvordan fresingen vil se ut.

Noe annet som må vurdereres er om utfresingen til telepickupen i broposisjon vil synes om en ikke bruker standard telecaster "ashtray-bro".

Igjen. Detaljer som må tenkes over før du setter igang.

Ja, du har tatt poenget. Frese ut til to humbuckere og plass til fire tonecontrollere og vender. Plekterbrettet til Deluxe kommer jo oppå.

Jeg har hardplast fresemal for humbuckere.

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppene fra GFS har normalt en veldig nøyaktig utfrest halslomme. Bare pass på å få tak i en hals med den rette bredden, ellers må det finjusteringer til...

Da kjøper jeg en kropp i en annen forretning jeg bruker i USA. De koster litt mer, (ca 40dolkar) men jeg får finere farge og virkelig høykvalitets kropper i Swamp ash som jeg bare har gode erfaringer med før. De kommer på ca 1000kr med toll og porto. Dyrere men bedre.

Men først en håndoverfres neste uke. Jeg kjøper en Bosch.

Jeg har sagt det før og sier det igjen for disse kroppene koster ca 1000kr ferdig tollet inn til Norge (jeg har kjøpt flere det før) og kvaliteten er utsøkt swamp ash. De koster drøye 100 dollar og det er de verdt. Her er linken:

www.guitarpartsonline.com

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rådet fra Askret vil jo gjelde alle kropper, uansett fabrikat.

Hals og halslomme bør passe best mulig. Det er vanligvis ikke noe problem, men det er variasjoner. Mål på både halslomme og halsbredde pleier å være oppgitt på salgssidene, så en kan velge noe som passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rådet fra Askret vil jo gjelde alle kropper, uansett fabrikat.

Hals og halslomme bør passe best mulig. Det er vanligvis ikke noe problem, men det er variasjoner. Mål på både halslomme og halsbredde pleier å være oppgitt på salgssidene, så en kan velge noe som passer.

Ok. Disse kroppene har eksakt samme mål som Fender på halslommen. Jeg kjøper på GUitarpartsonline. Og jeg skal ha en matt tele lønnehals fra samme butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en 1994 USA Fender Stratocaster Deluxe kropp hjem for under 1000,- fra USA i fjor . Så det er mulig....

Rottenikken

Hvorfor ikke kjøpe noen litt eldre brukte kvalitetskropper fremfør bestille de nye du driver med ?

Blir jo mye mer "mojo vintage vibe" med naturlig relic hvis du kjøper noen bra 80-90 talls kropper ( ja jeg vet ..ikke ekte vintage) .

Merker kan være Ibanez-Yamaha-Jackson-Charvel-Peavey-Kramer-BC Rich etc. .

Det er ekstremt mye slikt på Ebay som ofte går veldig billig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en 1994 USA Fender Stratocaster Deluxe kropp hjem for under 1000,- fra USA i fjor . Så det er mulig....

Rottenikken

Hvorfor ikke kjøpe noen litt eldre brukte kvalitetskropper fremfør bestille de nye du driver med ?

Blir jo mye mer "mojo vintage vibe" med naturlig relic hvis du kjøper noen bra 80-90 talls kropper ( ja jeg vet ..ikke ekte vintage) .

Merker kan være Ibanez-Yamaha-Jackson-Charvel-Peavey-Kramer-BC Rich etc. .

Det er ekstremt mye slikt på Ebay som ofte går veldig billig.

Jeg Volga skinnende nytt og velge farge selv. Men jeg har tatt opp modelljernbanehobbyen Så det blir LENGE til denne er ferdig. Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.