Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Første brikke i 12-stengspuslespillet er lagt. Nå bygger jeg


Anbefalte innlegg

Det er nok en grunn til at alle gitarer har trefibrene i lengderetningen. Treet er sterkere den veien, og vibrasjoner sprer seg i den retningen.

Ang utskjæringen så der det ut som du har kappet så langt inn mot midten at øvre skrue på pickupen ikke vil ha noe å feste i. Om du da ikke bruker plekterbrett du skrur den fast i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en grunn til at alle gitarer har trefibrene i lengderetningen. Treet er sterkere den veien, og vibrasjoner sprer seg i den retningen.

Ang utskjæringen så der det ut som du har kappet så langt inn mot midten at øvre skrue på pickupen ikke vil ha noe å feste i. Om du da ikke bruker plekterbrett du skrur den fast i.

Jeg har tegnet ut plass til halslomme basert på en strathals og det er plass. Angående pickupene så blir lokket som blir satt på toppen er "plekterbrett" som jeg kan skru pickupen i, så et plekterbrett er helt overflødig.

Angående trefiberene så blir lokket limt direkte på hele stasen med trefiberene RIKTIG vei og da blir den like sterk ( eller sterkere) enn en aukustisk 12 strenger

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det. Jeg brukte flere tvinger i flere timer i går men når det satt så dønn hardt at det ville hedre automatisk så tok jeg den av. Ja jeg skal kjøpe mange tvinger på Gamma (nederlandsk svar på Byggmakker) og det satt masse skruer rundt omkring i går i timesvis i det som nå er skåret ut. Jeg vet at jeg egentlig har "overdrevet" antall tid og press mer enn nødvendig på dette for å få godt resultat. Foreløpig har jeg to tvinger og jeg skal kjøpe 8 til.

Over til noe annet. Se den ytterste ringen jeg har tegnet det viset sjevhet i kutt fra stikksagen og skal rettes opp 100% for å få alt bein rett.mse bilde. Jeg er hinsides nøyaktig. Like nøyaktig som jeg var med knivene.

Nøyaktig og nøyaktig..... Du har jo borret hullene til stikksaga godt over streken på insiden av sirkelen flere steder. Jeg skjønner (hvis jeg har forstått dette bygget riktig) at det blir på innsiden, men det er jo ikke 100% nøyaktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ytre omkrets det var snakk om. Og det er da ganske innafor allerede før fin-justering.

Når det er sagt: generelle råd om å "roe ned", "puste dypt", "lese og studere " etc etc har ingen vesentlig verdi for TS. Anbefaler trådleserne å holde litt igjen på frustrasjonene og (velmente) råd, og heller være positivt nysgjerrig på prosjektet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Gubbe. Beundrer pågangsmotet, og det er lenge siden jeg har vært så ofte innom forumet. Dette er vel et øvingsprosjekt, og om hals og mekanikk lar seg montere og fungerer, så er det fin erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøyaktig og nøyaktig..... Du har jo borret hullene til stikksaga godt over streken på insiden av sirkelen flere steder. Jeg skjønner (hvis jeg har forstått dette bygget riktig) at det blir på innsiden, men det er jo ikke 100% nøyaktig.

Nei overhode ikke. Dette er undersiden og den ringen rundt er tegnet i etterkant etter at jeg SAGDE 100% riktig etter en ring på motsatt side. Jeg har ikke kuttet etter den ringen. Det er en ring jeg har målt til med vinkler for å rette opp til 90 grader i hele tykkelsen. Angående ringen jeg SAGDE etter (som nå er usynlig) så var det helt 100% men den var på motsatt side. Ringen jeg her tegnet er bare en hjelpering i ettertid mens jeg tar mål for å perfeksjonere.

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forklarer litt.

Sånne stikksager er ikke særlig nøyaktige, selv om det er forskjell på dem. Jeg hadde en fra Biltema som jeg sterkt mistenker var designet av Salvador Dali. Jeg ga den bort, da den var umulig å bruke.

Jeg har brukt en Makita.

Over til noe annet enn verktøy. Jeg har loddet elektronikken. Det er vel bedre lodding denne gangen? Jeg har fått litt opplæring.post-13591-0-69187900-1429128178_thumb.j

Jeg vet at ledningene er litt lange men da har jeg litt å gå på. Fender CTS, forresten

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den loddingen ser bra nok ut.

Castor: man kan få det pinlig nøyaktig med stikksag da spesielt med tynne, smale finkuttingsblader. Bare å bruke veldig god tid og en stødig hånd (og ikke en sag fra Biltema som du selv erfarte.)

Det optimale verktøyet for jobben er det jo ikke men de færreste har båndsag og slike verkstedaskiner

Endret av djupnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stikksag kan være super hvis man sager fra begge sider etter å ha tegnet opp ring på motsatt side. (Men ikke Biltema. Jeg kjøper bare blå Bosch, Dewalt og Makita )

Jeg har arbeidet mer nå og begynt å forberede halslomme. Pickup-hull er ferdig.

post-13591-0-46824800-1429193305_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.