Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Første brikke i 12-stengspuslespillet er lagt. Nå bygger jeg


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt hus og pusser opp kjøkkenet der så og vi byttet benkeplate og den benkeplate vi kjøpte på IKEA var litt for lang men da brukte jeg "orverskuddet" til noe annet. Derfor er det eik. Det er to på ca 30cm som er limt sammen. De to skruene skal ut i morgen. De er der bare for å holde god heading i limingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha materiale i bunn? Hvis ikke får du trøbbel med å feste pickupen. Jfr humbucker-risset. Gjelder for single coil også vil jeg tro. Med mindre du tenker plekterbrett?

Edit: leste ikke nøye nok, du skal jo ha topp på denne. Eller...?

Endret av Gubbe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er mye sterkere i den retningen? Det er bittelitt drag fra tolv strenger...

Det tenkte jeg ikke på. Men en aukustisk 12-srenger er ikke så solid bygget som det denne blir og likevel holder den. Noe jeg vil legge til er at eik er et meget hardt treverkt og det blir jo limt plate opp topp og bunn som holder igjen. Bare være nøye med tonewood, å lime mest mulig og sette riktig vei der.

Hva bør jeg sette som mål på en halslomme i første omgang før jeg får halsen?

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk det beroliget meg ytterligere.

Enkelte skjevheter. Se bildene: post-13591-0-76390100-1429036561_thumb.jpost-13591-0-96473000-1429036595_thumb.j

Det set ganske rett ut på det ene blidet men for å illustrere min uhyrlige nøyaktighet denne tanken så er det visse ujevnheter som mu pusses mer rett. Det blir mye arbeid men det er verdt det.

Jeg kjøpte denne: post-13591-0-31216000-1429036910_thumb.j

Den kan være fin å ha og jeg skal frese ut til humbucker i tilfelle jeg vil ha det senere. Da kan jeg jo velge.

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden hører hjemme i diy forumet. Be en administrator om å flytte den.

http://forum.gitarnorge.no/forum/22-gjoer-det-selv-diy-elektronikk/

Hva gjør skruene?

Skruene gjør bare så limet skal herde bedre. De skal ut i morgen. Det er to sammenlimte benkeplater, skjønner du, som jeg limte i dag. Hva tror du om sustain i denne? Det ble en grassat vektredusering ved å skjære ut. Det var en av grunnene til at jeg skar ut hull. Den var meget tung som hel planke. Vekten nå er litt mindre enn en vanlig stratkropp.

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to skruene skal ut i morgen. De er der bare for å holde god heading i limingen.

Du kjenner vel kanskje til at de fleste velassorterte hobbysjapper (Jula, Biltema, Clas Olsson etc.) kan selge deg tvinger for noen få tiere pr stykk. Da får du langt bedre press på treemnene, og dermed en mye sterkere sammenføyning. I tillegg kan jeg garantere at du kommer til å trenge tvingene i andre deler av byggeprosessen, så det vil være langt fra bortkastede penger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjenner vel kanskje til at de fleste velassorterte hobbysjapper (Jula, Biltema, Clas Olsson etc.) kan selge deg tvinger for noen få tiere pr stykk. Da får du langt bedre press på treemnene, og dermed en mye sterkere sammenføyning. I tillegg kan jeg garantere at du kommer til å trenge tvingene i andre deler av byggeprosessen, så det vil være langt fra bortkastede penger...

Jeg vet det. Jeg brukte flere tvinger i flere timer i går men når det satt så dønn hardt at det ville hedre automatisk så tok jeg den av. Ja jeg skal kjøpe mange tvinger på Gamma (nederlandsk svar på Byggmakker) og det satt masse skruer rundt omkring i går i timesvis i det som nå er skåret ut. Jeg vet at jeg egentlig har "overdrevet" antall tid og press mer enn nødvendig på dette for å få godt resultat. Foreløpig har jeg to tvinger og jeg skal kjøpe 8 til.

Over til noe annet. Se den ytterste ringen jeg har tegnet det viset sjevhet i kutt fra stikksagen og skal rettes opp 100% for å få alt bein rett.mse bilde. Jeg er hinsides nøyaktig. Like nøyaktig som jeg var med knivene.

post-13591-0-50395600-1429087473_thumb.j

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med trefibrene i 90 grader på strengeretningen får hvertfall ikke sustainen noen hjelp. Og utsagingen din er vel litt i overkant om du faktisk skal frese ut og skru fast en pickup der?

Jeg skjønner ingenting av hva du mener unntatt det med trebiter 90 grader. Men hvorfor det vil innvirkning på sustain skjønner jeg ikke.

Men det om utsagingen skjønner jeg ingenting av hva du mener. Kan du vennligst utdype det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.