Web Analytics
Jump to content

Koblingssjema 1 humbucker

Rottenikken

Recommended Posts

Ingen kondensator? Hvis jeg bytter til 250k potmeter så kan jeg vel bruke en single coil i stedet?

Hvis ikke så lurte jeg på om jeg kan bruke Humbucker til 12 strenger eller om det er dødfødt.

Edited by Rottenikken

En ting forvirrer meg på disse sjemaene. Den sorte kabelen på humbuckeren går til output. Jeg trodde sort var minus, og jord (ground) er jo bestandig minus og Jord er jo i chassiet på potmeteret. Er det riktig? Og på å en single coil, skal den sorte kabelen på output der også?

I og for seg riktig tenkt. Men nå har det seg jo slik at de forskjellige produsentene velger sine egne fargekodinger, så derfor må man nesten vite hva som gjelder for den enkelte pickup man skal sette inn.

Derfor, og dessverre, nei, sort er ikke jord, men det kan være det. Som du kanskje skjønner, det er litt man skal kunne før man hiver seg ut i det å ta penger for å fikse gitarer. :)

En god start, men selvsagt ikke komplett, er denne:

http://www.diyguitarmods.com/pickup-color-codes.php

• Like 2

I og for seg riktig tenkt. Men nå har det seg jo slik at de forskjellige produsentene velger sine egne fargekodinger, så derfor må man nesten vite hva som gjelder for den enkelte pickup man skal sette inn.

Derfor, og dessverre, nei, sort er ikke jord, men det kan være det. Som du kanskje skjønner, det er litt man skal kunne før man hiver seg ut i det å ta penger for å fikse gitarer. :)

En god start, men selvsagt ikke komplett, er denne:

http://www.diyguitarmods.com/pickup-color-codes.php

Jeg husker at Texas Specials virket bra når jeg satte sort på jord. Da kjøper jeg noe Fender single coil.

Jeg koblet sort på to humbucere fra Kent Armstrong en gang også og det var riktig. (og flaks) Den gitaren fullførte jeg forresten. Det er minst to år siden den ble ferdig.

Edited by Rottenikken

Alle svarene du trenger om kobling av mikrofoner finner du på linken Castor Fiber ga deg. I den øverste rullgardinmenyen for humbuckere er det fargekodeforklaring på forskjellige mikrofonprodusenter. Jeg synes du spør om det samme om og om (og om og om og om) igjen. Les hva folk her svarer deg og bruk lenkene det refereres til.

Alle svarene du trenger om kobling av mikrofoner finner du på linken Castor Fiber ga deg. I den øverste rullgardinmenyen for humbuckere er det fargekodeforklaring på forskjellige mikrofonprodusenter. Jeg synes du spør om det samme om og om (og om og om og om) igjen. Les hva folk her svarer deg og bruk lenkene det refereres til.

Jeg har sett på det. (og printet ut, og det skal lamineres) Men jeg fant ikke Kent Armstrong som jeg har brukt før (men der koblet jeg riktig så jeg vet det) og heller ikke guitarfetish, men et større problem nå er at det ikke står noe om singcoil. Jeg skal ha én single coil på "banjoen". Det hadde vært a lot of help hvis jeg hadde sjema med én singlecoil også. For der kommer det bare to kabler ut. Men uten tonekontroll så trenger jeg ikke caps, så jeg, og da er det vel bare å sette potmeter med 250k og alt er i orden med elektronikken? Med tonekontroll så vet jeg også hva type caps jeg trenger. Det er ikke det men...

En ting. Jeg har begynt å handle inn deler til "banjoen så nå har jeg bestemt meg for endelig gitar og fasong. Toppen blir i flammelønn for å få lys farge slik som lerret på banjo.

En feil til jeg gjorde på Accucasteren var at jeg brukte alfor mye elektroverktøy så jeg mistet kontrollen noen ganger. Jeg blir det Mye manuell buesag og filing denne gangen. Jeg har lært masse av Accucasteren min. Et Fender CTS potmeter koster 5-6 euro så det skal jeg koste på meg når denne Banjo-gitaren blir så dyr i deler likevel. Kanskje den blir ferdig til neste år, men jeg vet ikke.

Edited by Rottenikken

Det var akurat 100% slik jeg trodde at det skulle være. Takker og bukker masse og nå er det printet ut og skal lamineres.

Dette instrumentet blir så dyrt og så langtidsarbeid med filing etc at jeg kostet på meg et Fender CTS. Det ble bare 9,40 euro ferdig tilsendt så... Min far som er proffesjonell i lodding (elektroingeniør) skal lodde all elektronikken siden når topp og bun er limt så kommen man ALDRI noen sinne til elektronikken mer. Jeg har ikke råd til dårlig lodding da. Dette blir loddet av pappa dvs en proffesjonell som har loddet i 40 år.

Edited by Rottenikken

Det var akurat 100% slik jeg trodde at det skulle være. Takker og bukker masse og nå er det printet ut og skal lamineres.

Dette instrumentet blir så dyrt og så langtidsarbeid med filing etc at jeg kostet på meg et Fender CTS. Det ble bare 9,40 euro ferdig tilsendt så... Min far som er proffesjonell i lodding (elektroingeniør) skal lodde all elektronikken siden når topp og bun er limt så kommen man ALDRI noen sinne til elektronikken mer. Jeg har ikke råd til dårlig lodding da. Dette blir loddet av pappa dvs en proffesjonell som har loddet i 40 år.

Hva hvis noe går galt , da kan du ikke komme deg inn og fikse det? :-O

Hva hvis noe går galt , da kan du ikke komme deg inn og fikse det? :

Da lager jeg et passe størrelse hull bak og lager et passende trelokk som jeg kan skru fast etterpå. Så får vi se da, hvis koblingssjemaet er riktig så vil det gå bra hvis det følges 100%

Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

• Hei.En nyere brukt standard i god stand går for ti-tolv tusen.Så kan man begynne å trekke fra for båndslitasje,reparert halsbrudd,finish, osv.Det er heller ingen fordel at originale deler er byttet ut.Så det spørs  hvordan den er å spille på,(halsprofil,setup,lyd...) dvs. om kjøperen liker den,og er villig til å betale det du forlanger.Og som alltid i en annonse:Bilder,bilder,bilder.. (En brukt Special går for 6-7 tusen og dette er veldig gode gitarer,de er bare ikke så forseggjort som Standard med blank lakk,binding,inlays osv.) Skal kjøperen ha en SG,velger han/hun en gitar i god stand eller en som er modifisert og med reparert halsbrudd?Hmmm.... Tror ikke du får mer enn 5.000,men du kan jo prøve med 7. Lykke til 🙂
    • Hei Noen erfaringer her? Postivt? Negativt? Er kabinettet stort nok for et 25kvm øvingslokale? Spiller stort sett rock, metal og mye forskjellig mellom. 
    • Her kan dere høre lyden i gitaren. Jeg spiller uten plekter på en Fender Mustang 2 forsterker    
    • Det @CastorFiber sa. Forskjellene mellom merker som produseres på tilsynelatende samme fabrikker eller i samme land er som oftest to ting: Kvaliteten på delene som brukes, og hvor nøyaktig kvalitetskontrollen er. Generelt er det null poeng i å basere en avgjørelse på hvilken fabrikk et instrument produseres i.   Når det gjelder Morgan generelt så er det vanskelig å si noe objektivt om hva et instrument er verdt, men jeg har testet en del Morgan gjennom årene, og eid minst én Morgan-gitar, og kvaliteten er slett ikke verst, spesielt i nyere tid. Jeg vil ikke personlig sammenligne dem med Harley Benton i alle fall. Så hvis det ikke absolutt må stå Fender eller Gibson på headstock tror jeg de er vel verdt en kikk. Det beste er selvsagt å teste før du kjøper, men de fleste nettbutikker har gode returordninger (som oftest 30 dager fri retur), så risikoen er liten uansett.
    • Hey, Jeg har ikke all verdens erfaring med Morgan gitarer.. men kjøpte nylig en Morgan på Finn av typen "Morgan W420SE". En Parlor-størrelse gitar. Jeg har aldri eid en Morgan-gitar før men har alltid hatt litt fordommer mot de (billig Kina-gitarer  ) Men denne gitaren viste seg å være en fantastisk gitar. Prøver fortsatt å finne ut litt mer om den, men det ser ut til at den er heltre både topp, sider og bunn hvorav sider og bunn er av Mahogny og toppen virker å være gran. Lyden jeg får av denne gitaren er også helt fantastisk både tilkoblet og ikke. Klarer ikke finne tilsvarende den jeg har noe som helst sted så den kan virke å være spesiallaget på noe vis, hvilket ville forklare den høye kvaliteten den virker å ha. Men dersom noen er ute etter en god Morgan vil jeg anbefale denne: https://gitarsenteret.no/morgan-w-420-se.html  
  • http://www.BILDELERstore.co.no

• Støtt driften av GitarNorge

• Https://Www.AutoDELER.co.NO
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.