Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger hjelp til skifte av strenger


Ren Moll

Anbefalte innlegg

Dette er vanskelig å svare på uten å ha gitaren foran seg. Er oversadelen filt for nylonstrenger eller stålstrenger? Det er faktisk ganske stor forskjell. Det er ikke smart å file opp til nylonstrenger hvis sporene er smale, og så finne ut at det ikke funker.. :) Da må man skifte oversadel, med alt det maset det innebærer.

Når det er sagt, har jeg hørt, i den grad det er noe å stole på, at disse gamle gitarene som du eier er laget slik at det er mulig å bruke enten stål eller nylon på de. Det største problemet er som sagt oversadelen, og hvordan den er laget.

En "spansk gitar" var ikke så veldig vanlig på den tiden disse gitarene ble solgt. De kom med visebølgen noen år senere.

Med hensyn til å feste nylonstrenger, så uten å ha noe bilde for hånden, så håper jeg følgende forklaring er brukbar. Tre strengen gjennom hullet to ganger, gjerne slik at tampen ligger under den lille løkken du får og legg tampen slik at den blir låst av strengen når du strammer opp. På en vanlig stålstrengsgitar gjelder det at strengen ikke ligger veldig mange ganger rundt stemmeskruen, men på nylonstrengsgitarer kan man være litt mer romslig med dette.

Ta med i betraktningen at jeg ikke er så veldig god på klassiske gitarer, men det er da måten jeg har pleid å gjøre det på, og jeg har ikke fått noen klager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Dette er til stor hjelp. Er rimelig fersk på dette med det tekniske og vedlikehold. Skiftet mine første strenger i går.. hehe.. Endte med at jeg måtte prøve noen ganger før jeg fikk det til på en måte.. Her er det bare å prøve å feile, øvelse gjør mester. Billige gitarer (50 kr totalt) og billigste strengene så er ikke så mye som kan gå galt

Har også noen andre spørsmål som kan være aktuelt for videre utvikling.

- Med stramming eller slakking av "truss rod". Hva er regelen her på når jeg skal stramme og når jeg skal slakke? og hørt at en må være forsiktig å ikke ta mye av gangen..

- På ene gitaren er det noen buzzlyder fra den tykkeste strengen. Hva gjør en med det?

- Ser ut som at også metallbåndene er ujevne, hvordan fikser man det? Stålull/fil?

- Ene gitaren har ekstremt stor avstand mellom hals og strengene. På 12 båndet er det ca 0,7 cm. På en annen som er mer "normal" er det 0,3. Er det noe som er vanlig eller normalt på gitarer med avstand? Hvordan kan jeg minske avstanden? Er det med å stramme/slakke truss rod?

- Når jeg skal ta på nye strenger så har jeg hørt mye forskjellig med hvilken rekkefølge som en skal ta på osv.. Noen som har et godt svar på det?

- Når jeg strammer en streng hører jeg av og til en lyd, vet ikke hvor den kommer fra, men er en litt sånn knirkelyd.. Vil det si at det ikke er så bra for gitaren eller er det strengen eller noe det er noe galt med.?

Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Dette er til stor hjelp. Er rimelig fersk på dette med det tekniske og vedlikehold. Skiftet mine første strenger i går.. hehe.. Endte med at jeg måtte prøve noen ganger før jeg fikk det til på en måte.. Her er det bare å prøve å feile, øvelse gjør mester. Billige gitarer (50 kr totalt) og billigste strengene så er ikke så mye som kan gå galt

Har også noen andre spørsmål som kan være aktuelt for videre utvikling.

- Med stramming eller slakking av "truss rod". Hva er regelen her på når jeg skal stramme og når jeg skal slakke? og hørt at en må være forsiktig å ikke ta mye av gangen..

* Det er en litt langt å gi et svar på det, så jeg henviser til noen som allerede har lagt ut informasjon om dette. Denne siden er grundig. http://www.fretnotguitarrepair.com/repair/acoustic-guitar/truss-rod.php

- På ene gitaren er det noen buzzlyder fra den tykkeste strengen. Hva gjør en med det?

* Det avhenger litt om hva som er feil, men det å sjekke om høyden på bånd er lik, og krumming av halsen er rett sted å starte

- Ser ut som at også metallbåndene er ujevne, hvordan fikser man det? Stålull/fil?

* Mener du hakk i selve båndene, eller er høyden ujevn? Svaret er filing, ja, men teknikken er ulik alt etter hva som er feil.

- Ene gitaren har ekstremt stor avstand mellom hals og strengene. På 12 båndet er det ca 0,7 cm. På en annen som er mer "normal" er det 0,3. Er det noe som er vanlig eller normalt på gitarer med avstand? Hvordan kan jeg minske avstanden? Er det med å stramme/slakke truss rod?

* På gamle gitarer er dette nesten uunngåelig. Når det er snakk om nesten en centimeter, må man nok ty til å ta av halsen og sette den på igjen for å få til en spillbar gitar.

- Når jeg skal ta på nye strenger så har jeg hørt mye forskjellig med hvilken rekkefølge som en skal ta på osv.. Noen som har et godt svar på det?

* Det spiller ikke den store rollen på slike gitarer. Har man en flytende tremolo blir det en annen sak.

- Når jeg strammer en streng hører jeg av og til en lyd, vet ikke hvor den kommer fra, men er en litt sånn knirkelyd.. Vil det si at det ikke er så bra for gitaren eller er det strengen eller noe det er noe galt med.?

* Det trenger ikke være noe problem, men det kan komme av at oversadel er trang i sporet til den strengen. Kan løses ved filing, og/eller ved å legge i grafitt eller annen smøring. Det å "tegne" i sporet med en vanlig blyant kan være nok. Ellers finnes det selvsagt mye man kan få kjøpt.

Takk for svar

Til slutt, anbefaler deg DIY- forumet her. Blar du litt tilbake, finner du masse poster der det vises hvordan medlemmer har reparert, forandret og vedlikeholdt gitarer. Klikk på "Custom" på den blå linjen og juster på tidsrammen, så vil du få opp mange flere tråder.

To andre nettsteder som det er veldig mye å lære av, http://www.stewmac.com/How-To/og http://www.frets.com/ .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.