Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger hjelp til skifte av strenger


Ren Moll

Anbefalte innlegg

Har tre gitarer som trenger å skifte strenger. Problemet er at jeg er usikker på om jeg skal ta på stål eller nylonstrenger.. Legger ut bilder og håper dere kan hjelpe meg med hva slags strenger som skal på. Vet ikke hvordan det er med bredden hva den skal være på på halsen.

Uansett ikke noen dyre gitarer, alle har noen mangler her og der. Sprukket opp litt. . Men blir litt forvirret når det er stålstrenger på en som ser ut til å være nylonstreng gitar. Så lurte på om det er noen som kan identifisere hva det skal være på de.

Ukjent hvor lenge strengene har vært på gitarene. Muligens maaange år.

Gitar 1: Framus: Mangler 3 strenger

Oppsett til stålstrenger, har vært begge deler på den før.. Knekt litt så må vel ha på nylon? Må sette inn nye stemmeskruer osv..

Gitar 2: Navnløs mangler ingen strenger, men må kanskje sette på nytt sett.

Nylonstrengoppsett, men har stålstrenger på seg..

Gitar 3: Otwin mangler 2 strenger

Nylonstrengoppsett, har stålstrenger tror jeg. Skulle akkurat til å sette på en stålstreng da jeg begynte å stusse litt..

Hadde vært topp om noen kom med råd her.

post-14682-0-27596800-1428767105_thumb.j

post-14682-0-16459900-1428767159_thumb.j

post-14682-0-36334900-1428767203_thumb.j

post-14682-0-03082500-1428767252_thumb.j

post-14682-0-42576200-1428767293_thumb.j

post-14682-0-46912500-1428767338_thumb.j

Endret av Ren Moll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta dette for god fisk, men jeg mener at en tommelfingerregel er at om gitaren har stemmeskruer av plast (selve stammen som strengen går på) så skal det nylonstrenger på. Er det ikke plast skal gitaren mest sannsynlig ha stålstrenger - men det betyr ikke at det er lurt å klaske på ett 0.12-0.56-sett. På såpass gamle og skjøre greier som de du har her er det ikke sikkert de er laget for noe tykkere enn type 0.11-sett (i verste fall kan du ende opp med å dra av stolen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har følgende strengesett tilgjengelige:

Stål:

0.10 0.14 0.22 0.27 0.36 0.47

0.11 0.15 0.23 0.32 0.42 0.52

Nylon:

inch 0.28" 0.32" 0.40" 0.31" 0.36" 0.45"

Hva burde settes på? Burde jeg uansett skifte alt eller bare sette på nye der det trengs? Aner ikke hva slags tykkelse som er på..

Endret av Ren Moll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke prøvd selv, men mener å huske at en kar fortalte at det er problemer med at de tynne strengene ryker, fordi det blir for skarp kant for plastrengene. Man kan jo selvsagt legge på litt tilpasset maskeringstape. Lyden vet jeg lite om, tror det blir omtrent hipp som happ.

For skarp kant hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Hvordan skal jeg gjøre det med feste rundt stemmeskruen på de med "klassisk" oppheng (hode med hull)? Knyte litt sånn som på klassisk gitar, eller kjøre samme metode som på den der strengene er på oversiden (ikke hull på hode)?

På den framusen har jeg nå satt inn nye stemmeskruer.

Skal jeg bare se på youtube hvordan de gjør det med klassisk gitar og ta å gjøre det samme med stålstrenger? (bare redd for å brekke gitaren..) lol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg er gjerrig, men klassiske strenger så såvidt kostbare at det å eksperimentere med de, og da gjerne flere sett, blir en relativt lite gunstig affære.
På disse stemmeskruene, hadde jeg brukt "klassiskmetoden", selv med stålstrenger, men det å kalle det "knyte litt sånn" blir for meg litt unøyaktig. På samme måte som det er gode og dårlige måter å feste stålstrenger på, gjelder det også nylonstrenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg er gjerrig, men klassiske strenger så såvidt kostbare at det å eksperimentere med de, og da gjerne flere sett, blir en relativt lite gunstig affære.

På disse stemmeskruene, hadde jeg brukt "klassiskmetoden", selv med stålstrenger, men det å kalle det "knyte litt sånn" blir for meg litt unøyaktig. På samme måte som det er gode og dårlige måter å feste stålstrenger på, gjelder det også nylonstrenger.

Hvordan fester jeg strengen til stemmeskruen? Hvordan gjør du det? Ser på youtube at de surrer strengen litt rundt seg selv for at den skal sitte. gjelder det også for stålstreng? Har uansett 10 sett nylonstrenger (kjøpte de billigste jeg fant), Samme med stålstrenger

Endret av Ren Moll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.