Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Plutselig låter ampen bra...


doph

Anbefalte innlegg

Jeg har flere amper til forskjellig bruk.

Til typiske allround og eventjobber bruker jeg stort sett en mesa f-50.

Dette har vært en trofast følgesvenn i mange år nå, aldri sviktet meg.

Problemet er at den har gjort "alle" sjangere helt greit, men ingenting BRA.

Har lenge lurt på å selge den, men den er liksom så grei.

Selv om cleanlyden låter, for meg, steril og kjedelig, vrengen i ampen og pedalvreng låter ikke særlig bra.

Men plutselig idag, da jeg satt og øvde, våknet den liksom til liv... Enten har ørene mine tatt kveld, eller så har ett eller annet skjedd. Nå låter den utrolig fint, en nydelig fet crunch, og en flott chimy syngende clean!

Hva kan dette skyldes? Er jeg rar? Har noen opplevd noe liknende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Fender Twin Reverb og en Blues Jr. Enkelte dager er ørene mine slitne og det er bare bajs som renner ut av høytalerne. Merker dette spesielt etter konserter, eller når jeg har spilt høy musikk. Er rett og slett ørene som er for sensitive. Da er det bare å skru av og vente til godlyden er tilbake. Men etter flere år høres rart ut, må være hørselen din som har forandra seg. Hvilt ørene i påska? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sånn er det med alle andre amper... Noen dager låter de søppel, og andre dager noe bedre :-)

Men synes det er veldig rart at etter så mange år, skal den begynne å låte bra :-)

Men jeg klager for all del ikke ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med de som snakker om slitne ører.

Jeg har faktisk solgt amper og angret pga dette. Plutselig funnet ut at ampen høres søppel ut når jeg to dager tidligere digget den.

Men dette har å veldig mye med romplassering og sånne ting å gjøre.

Jeg har for eksempel en deluxe reverb som med jazzmaster høres fantastisk ut når den får stå på gulvet (fyldig, feit, balansert gromlyd).

Hvis jeg setter den opp på en stol med samme gitar blir den tynn, kjip og forferdelig.

Med en mørk humbucker gitar kan jeg sette den på en stol uten at lyden blir kjip.

Jeg hat etterhvert skaffet et stativ som har meg tilte ampen istedet for å løfte den opp sånn at jeg beholder bra lyd med singlecoils og samtidig får den rettet mot hodet.

Men som andre sier, noen dager høres alt bare dritt ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig! Enkelte dager er det like greit å spille unplugged.

Rommet har mye å si. Furtebua mi er ett elendig sted å ha en gitaramp, mellomtone fra helvete. Stua er veldig mye bedre, men det er ikke kona enig i.

Spent på hvordan furtebua i det nye huset er. Nå har jeg uansett slått fra meg tanken om å spille på amper hjemme. Foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig! Enkelte dager er det like greit å spille unplugged.

Rommet har mye å si. Furtebua mi er ett elendig sted å ha en gitaramp, mellomtone fra helvete. Stua er veldig mye bedre, men det er ikke kona enig i.

Spent på hvordan furtebua i det nye huset er. Nå har jeg uansett slått fra meg tanken om å spille på amper hjemme. Foreløpig.

Furtebua fikk jeg god lyd i med å fylle den med myke ting. Masse puter, puffer, tykke gulvtepper.

Så vel etterhvert ut som et arabisk harem men behagelig lyd ble det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.