Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Alternativ stemming av gitar - effekt på hukommelsen av gripebrettet?


Doktor Knepp

Anbefalte innlegg

Hei, problemstillingen jeg på klønete vis forsøkte å formulere i spørsmålstittelen:

Har et par klassiskstykker jeg har lyst til å bryne meg på hvor gitar er stemt annerledes enn den vanlige EADGBE-stemming. (Spesielt "Koyunbaba", selv om den muligens ligger litt over ferdighetsnivået mitt... ;))

Det jeg lurer på, er hva mye spilling i alternative stemminger gjør med hukommelsen jeg til nå har bygget opp over tonenes plassering på gripebrettet? Noen som har erfaringer eller innspill til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det har noen negativ effekt på det du kan i vanlig stemming. Det å stemme om gitaren er derimot en bra kreativitetsboost, i hvert fall for meg. Må tenke annerledes og man ramler fort over klanger og teksturer man ikke alltid klarer å finne frem til med EADGHe-stemming.

Å stemme om gitaren er på mange måter nesten litt som å lære seg ett nytt instrument.

Mil erfaring med å stemme om gitaren gjelder i første rekke det å finne frem til interessante akkorder som er vanskelig å få til med normal stemming. Når det kommer til solospill, så blir det verre. Der kommer jeg veldig til kort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker veldig godt å stemme om gitarene mine. Har spilt mye i C-G-C-G-C-E og det er herlig befriende når man har holdt på for lenge i standardtuning. Devin Townsend spiller utelukkende med denne tuningen (stemmer også ned en tone). Ble også brukt av Jimmy Page på "Friends".

https://www.youtube.com/watch?v=ex-TT5bmHis

C G C G G C er en annen tuning jeg liker godt. Er blant annet brukt i denne:

Å stemme om gitaren er bare givende. Har aldri problemer med å gå tilbake til standard tuning. Det låter jo helt forskjellig og toneplasseringen kommer av seg selv.

Endret av E5150
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@E5150, bare flisespikkeri selvsagt, men Friends er spilt med CACGCE-tuning, ikke CGCGCE (i liket med Bron-Yr-Aur). Fin tuning, kan lett varieres med DACGCE (Layover m/Michael Hedges) eller FACGCE (The First Ride m/Don Ross).

Gode argumenter for å bruke alternative tuninger:

- kreativ boost, se nye muligheter

- nå toner du ellers ikke når

- de åpne strengene kan støtte melodien lettere (med en tuning i f.eks. åpen D: DADF#AD, så vil man alltid ha åpne strenger som passer dersom melodien går i D dur eller parallell tonearten)

- støtter såkalte "slap harmonics" bedre (ofte spiller man en og en naturlig overtone, men med alternative stemminger kan man spille grupper av overtoner som klinger godt samtidig.

- kan få en dyp "drone" tone som ligger under mens man spiller lead oppå

- støtter flerfingret tapping-teknikker, hvis man driver med sånt, ettersom toner som klinger godt sammen blir sentrert rundt samme bånd.

- støtter perkussiv spilling ettersom man ofte trenger kun en finger for å dekke over flere toner i en (enkel) akkord. (Andy McKee m.fl.). Da frigjør man høyre hånd til f.eks. perkussivt spill (tromme på selve gitaren).

Have fun!!

Endret av Z0S0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.