Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fallgroper med eldre gitarer


Skavikeng

Anbefalte innlegg

Hei folkens !
Jeg er ny på forumet så dette blir min første post :)
For noen år tilbake la jeg musikken på hylla og solgte utstyret mitt.
Nå føler jeg suget og har lyst å starte opp igjen. Tenker på å kjøpe meg en brukt gitar
men siden jeg bor 5 timer unna nærmeste musikk forettning så utgår det litt.
Da blir det å handle usett på finn eller andre plasser.

En modell som har fanget interessen min er en Takamine PT-05 fra 91.
Selger er en musikk forettning så forhåpentligvis får jeg levere den tilbake dersom jeg ikke liker den eller dersom det viser seg at det er noe galt med den.
Dette sjekker jeg såklart opp før jeg inngår noen avtale.
Det jeg lurer på er, hva burde jeg se etter på en over 20 år gammel gitar ? tenker rent teknisk. Har jo ikke lyst å kjøpe et rep.objekt heller.
Selger sier at gitaren er litt slitt kosmetisk (grå i lakken) men at den ellers er bra.
Finner lite info om modellen annet en at det har vært en populær trubadur gitar.
Noen tanker til eventuelle alternativer ? Har sett litt på en Takamine GY-93 men det er en privat selger så får neppe returnert den dersom den ikke faller i smak.
Håper på å holde meg under 5000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PT-05 vel en kjent og god "live-gitar" som har blitt brukt av en rekke artister opp igjennom årene..

Hva skal de ha for den? Sikkert et fint valg om du skal spile litt ute. Skal du bare spille hjemme tror jeg at jeg ville valgt noe annet.

Litt tynn lyd (unplugged) den jeg testet for noen år siden.

Til 5k bør det være mulig å finne noe bra. F,eks Furch, Larrivee 03-serien, Taylor, Kanskje en av Martins rimeligere modeller osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med guitarman. Godin (/Seagull) brukt kan også være noe å tenke på. Gode gitarer i "billigsegmentet". Noe av det viktigste etter min mening, er kanskje halsen, og mulighetene til å justere for bedre spillbarhet. Dette er dessverre vanskelig å vurdere over nett. Uansett lurt å prøve gitaren mtp. lyd.

Kan ellers legge til at du som forbruker alltid kan gå fra kjøpet (angrefrist på minst 14 dager). Viser det seg at varen har en mangel, har du krav på retting/omlevering/heving, avhengig av en rekke faktorer. Tillater meg å linke til denne (jeg er shameless) hvis du vil vite mer om dine rettigheter: http://forum.gitarnorge.no/topic/54838-kort-innfoering-i-kjoepsrettslige-rettigheter-og-plikter/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ellers legge til at du som forbruker alltid kan gå fra kjøpet (angrefrist på minst 14 dager). Viser det seg at varen har en mangel, har du krav på retting/omlevering/heving, avhengig av en rekke faktorer. Tillater meg å linke til denne (jeg er shameless) hvis du vil vite mer om dine rettigheter: http://forum.gitarnorge.no/topic/54838-kort-innfoering-i-kjoepsrettslige-rettigheter-og-plikter/

Så lenge det er netthandel ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ellers legge til at du som forbruker alltid kan gå fra kjøpet (angrefrist på minst 14 dager). Viser det seg at varen har en mangel, har du krav på retting/omlevering/heving, avhengig av en rekke faktorer. Tillater meg å linke til denne (jeg er shameless) hvis du vil vite mer om dine rettigheter: http://forum.gitarnorge.no/topic/54838-kort-innfoering-i-kjoepsrettslige-rettigheter-og-plikter/Så lenge det er netthandel ja...

Nei, så lenge det er fjernsalg. Men denne sondringen spiller neppe noen rolle her: Trådstarter, som er den jeg svarer, skriver:

" Tenker på å kjøpe meg en brukt gitar men siden jeg bor 5 timer unna nærmeste musikk forettning så utgår det litt. Da blir det å handle usett på finn eller andre plasser."

For øvrig omhandler hele problemstillingen det tilfellet trådstarter ikke skulle være fornøyd med gitaren etter å ha prøvespilt den. Dette får man gjøre i en fysisk butikk.

Edit: Skriveleif.

Endret av Astrum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er verdt å sjekke om lokket buler. Jeg har har et par gitarer hvor spantene har løsnet og lokket buler opp ved sadelen. Det resulterer i stor strengehøyde. Har fikset dette ved hjelp av JDL bridge doctor, lim og sliping av sadel. Best å unngå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.