Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Dårlig jord i stikkontakt?


Affen

Anbefalte innlegg

Jeg har bytta rom til å spille musikk i i leiligheten. På det nye rommet støyer alle gitarene mine (også de med humbuckers) utenom når jeg tar på der det er metall (bro e.l.) Kan det være dårlig jord i veggkontakten? Har prøvd å bytte men det støyer like mye i alle 4 jeg har der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dimmbare spotter er f.eks et notorisk støyproblem.

Jeg holdt på å bli sprøyte gal etter å ha skiftet pickups i en gitar, og resultatet ble støy, støy, støy.

Etter laaaang feilsøking oppdaget jeg at dimmeren til spottene i taket var skrudd litt ned. Skrudde bryteren på maks, problemet borte.

Som CF sier så er støykildene potensielt mange, og systematisk tilnærming er vel den smarteste veien å gå for å løse problemet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis routeren har ekstern strømforsyning, trekk ut den. Det er spenningen på den selv om routeren er skrudd av.

Som nevnt er slike støysendere vanskelige å finne. Du kan ev. legge ut en skjøteledning fra en kurs et annet sted og sjekke om det endrer seg da. Jordforbindelse kan måles, men da må man ha multimeter og vite hva man driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordforbindelse kan måles, men skal ikke måles med multimeter/ohmmeter. Man bruker en kontinuitetstester for å måle dette. I en slik tester ligger det krav til bla. instrumentets strømkilde, noe som er nødvendig for å oppnå en fullgod måling. Bare til info :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun èn lampe i taket på rommet , den er ikke dimbar. Står en router der, den skrudde jeg av uten hell.

Det er bad vegg i vegg. Vet ikke om det kan ha noe å si?

Hvilke rom eller hva som er i dem er ikke så viktig. Gå i sikringskapet og se hva som er på kursen, og start med å skru av aktuelle ting på samme kurs som amp'en. Det er et jordet stikk du kobler i ?

Endret av autoprod
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordforbindelse kan måles, men skal ikke måles med multimeter/ohmmeter. Man bruker en kontinuitetstester for å måle dette. I en slik tester ligger det krav til bla. instrumentets strømkilde, noe som er nødvendig for å oppnå en fullgod måling. Bare til info :)

Stiller man inn noe på "ohm" når man skal måle jordfeil, er man vel i utgangspunktet på bærtur, fordi de som fikser slike feil ikke engang vil gidde å ta en slik måling, fordi den ikke gir noe godt svar i det hele tatt. Ordet "Megge", bør vel kanskje nevnes, uten at det har noe med damer å gjøre.

En liten kjapp sjekk,der man kan ved å sette multimeteret på vekselstrøm, og volt, gir noe indikasjon om det er en jordfeil på gang, og ikke mer enn det. Det var derfor jeg nevnte noe at man gjerne burde vite noe om hva man holdt på med. :) Vet man ikke det, risikerer man svidde fingertupper, og et behov for å kjøpe et nytt et nytt multimeter.. Det er ikke enkelt å gi gode råd på internettet. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbeltsjekka oppe og nede nå, og der jeg var før er de jorda, men ikke der jeg er nå.... :-(

Da ville jeg nok tenkt at det er en grei plass å begynne.

Jeg har en Fender Blues Jr jeg måtte ta inn på soverommet for å ta opp med, da det var et jordet stikk der, og den ikke holdt kjeft i de ujordede stikkene ellers i kåken. (Heldigvis fikk vi en vannlekkasje og måtte rive og gjenoppbygge det meste, inkludert el-anlegg.) Den er kronisk på å plukke opp diverse støy når den ikke er koblet til jord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt spørsmål, men lønner det deg å bruke jordet uttak til strømforsyning for pedalene?

Kommer vel helt an på hvilken strømforsyning du opererer med. Om det er vanlige "Boss" 9V-adaptere du bruker, så har jo disse ingen jordingspunkter i støpselet. Dermed er jordet uttak unødvendig på slike, etter det jeg har erfart.

Selv bruker jeg en T-Rex Fueltank, og den kom med jordet Eurokabel. På den er det betydelig mindre støy fra enkelte pedaler når jeg bruker jordet stikkontakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.