Web Analytics
Jump to content

Hvor får jeg en god 12 strengs strathals billig?

Rottenikken
 Share

Recommended Posts

Hva med linken over? De skaffer flere. Jeg tenkte å ta en viss utdanne til gitarmaker på elgitarer men hasler kan være kjekt å få halvferdig. Før jeg har tatt mer uttannelse innen lodding blir å kjøpe det ferdigkoblet Tele-elektronikk fra GTF. Men angående kroppen skal jeg begynne med en 4-kantet planke. Jeg har designet en kropp som enkelt kan sages ut med sirkelsag siden den ikke har noen runde kanter og kan minne om et kantete avlangt 8-tall (ganske stilig forresten) og for å få halsen rett må jeg ha en håndoverfres. (sa gitarmaker Harald i Moss) Jeg har flere spørsmål angående Pickups men det tar jeg senere. Så for å oppsumere. Halsen fra Amazon, går den an?

Og en ting til. Denne er billig og gøy: Denne er billigere. Hva med denne: http://www.bax-shop.nl/elektrische-gitaar/boston-kit-st-1012-gitaarbouwpakket-st-stijl-12-snarige-gitaar

Dessverre har de ikke telecaster.

Forslag til 2 gode Humbuckere til 12 strenger mottas med glede.

Jeg vil ha litt vintage rocka med vanvittig 12strengs diskant.

PS: det er en som skal kjøpe mine to 500watt høytalere og da skal jeg kjøpe Fender mustang 2 når jeg får pengene. Overrasket?

Edited by Rottenikken
  • Like 1

Dette blir det nye gitarprosjektet. Se tegning. Jeg har målt nøyaktig og stolen er tegnet av akkurat der den skal være. (12 like langt opp som ned) og halsfestet er helt nøyaktig. Ellers er tegningen en kladd og det skal tegnes nøyaktig tegning og gitaren skal prøvebygges en kropp i gran av to sammenlimte 2"/4" planker. Jeg vil ikke gjøre feil på det dyre treemnet som jeg skal kjøpe til den "ekte" modellen. Den skal bli blå matt trasperent i finishen. Som finish skal jeg bruke narvsverte, noe som trenger veldig dypt inn i treverket og pusses og farges flere ganger. Det blir en finish som man i motsetning til andre finisher ikke kan skalle av ved et hardt dunk. Det er en mye sikrere finish enn det fabrikker og gitarmakere bruker. Det er nesten umulig å få skjønnhetsskader, og selv om man skulle få riper så er det så og si usynlig. Og til slutt oljes kroppen flere ganger med Danish oil. Som elektronikk kjøper jeg ferdig koblet system med ekte CTS og Fender Custom Shop vender. Det koster 69 dollar ferdig koblet. Men jeg skal ta loddekurs. Og jeg bør vel også ta med at det blir en 12-strenger. En ekte HJM-gitar. (HJM = Helge Johan Myhre) Logo skal brennes inn på toppen av halsen. Jeg skal ha gotoh stol og kluson vintage stemmeskruer. Når det gjelder pickups så vet jeg bare foreløpig at det blir to Humbuckere. Men jeg vurderer vintage humbuckere fra Seamour Duncan. De har noen på warmoth som jeg har tenkt på som gir mer den type lyd jeg er ute etter. (Jeg har skaffet meg mer kunnskap siden sist om pickups) Jeg skal se om jeg kan utdanne meg profesjonelt til gitarmaker på elgitarer med mine egne modeller og HJM som merkenavn. Denne gitaren skal få navnet HJM Starmaster. Jeg tenker jeg starter om en måned for nå står jeg midt i en flytting. Jeg har kjøpt hus et annet sted i Nederland , nemlig.

post-13591-0-66464000-1428159513_thumb.j

Edited by Rottenikken

Det er veldig bra at du koser deg med byggingen, Helge! Helt på ordentlig tror jeg alle her på forumet misunner ditt pågangsmot og driven din.

Men om jeg skal være litt "streng" ville jeg anbefalt deg og sette deg godt inn i ting før du bare hopper på. Det å sitte på veldig mye info, er ofte bra - men jeg tror du må bli flinkere på å sortere ut den infoen du finner. Info er best når den ikke spriker i alle retninger.

Det er veldig bra at du koser deg med byggingen, Helge! Helt på ordentlig tror jeg alle her på forumet misunner ditt pågangsmot og driven din.

Men om jeg skal være litt "streng" ville jeg anbefalt deg og sette deg godt inn i ting før du bare hopper på. Det å sitte på veldig mye info, er ofte bra - men jeg tror du må bli flinkere på å sortere ut den infoen du finner. Info er best når den ikke spriker i alle retninger.

Skjønner. Her har jeg forressten en eksakt på millimeter-fasong tegning. Tonecontrollere og vender er ikke tegner inn enda. Heller ikke hullene broa. Men det kommer. Den endelige fasongen blir slik og alt er målt bein rikrtig.

Om en måned skal jeg lage denne kroppen i gran for å prøve. ( ikke tro at det er den endelige kroppen. Den blir av et proft maple emne.

post-13591-0-12047200-1428165095_thumb.j

Edited by Rottenikken

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Siste aktive tråder

• Godt tips, men dette er et kit som sannsynligvis ikke er verdt mer enn varmeverdien om en fyrer den i peisen når alle godbitene er tatt av. De originale stemmeskruene var så dårlige at de ikke var brukbare, og en gikk regelrett i stykker. Verdien i denne vil nok først og fremst være gleden den kan gi meg Regner med det er flere enn meg som som har et lite lager med avplukkede deler. De er kjekke å finne til andre prosjekter. Merkelig nok blir man aldri ferdig....  
    • Lang tid uten lyst - og når den er på vei tilbake ser jeg at alt er på vei til å bli borte ... Trist, men leit og ingenting å gjøre med det. Og i mellomtiden har alle bildene i byggetrådene mine mistet seg selv - usikker på hvorfor det har blitt slik, men nå som forumet også er i ferd med å miste seg selv, er det kanskje ikke verdt å reparere? Jeg skal lete opp det nye forumet og se om jeg finner ett sted å poste oppdateringer i der 🙂 Takk for alt og alle her inne!
    • Jo,jo.Som du sier,det er moro å prøve seg fram. Tips:Ta vare på originale pickuper og annet stash fra gitaren,slik at du kan sette den i original stand når du eventuelt selger den.Folk vil helst ha gitarer i original stand,og er ikke villig til å betale det ekstra som du har kostet på den.
    • Tenker litt av poenget er stor forskjell egentlig. Bør bli interessante muligheter for å diale inn diverse toner i midtstilling, spesielt om jeg legger på en coilsplit av humbuckeren og. Risikoen er vel heller ikke superstor siden det går an å kjøpe til en som matcher bedre og ta den som blir til overs i en annen gitar. Eller selge. Får vel alltids igjen noen kroner for sånt. Har jækla lyst til å prøve altså. Titte på videoen nå EDIT: Må vel innrømme at jeg EGENTLIG tenkte å prøve med noe fra Guitar Fetish, men stadig utsolgt det jeg skal ha og da eser budsjettet fort ut....
    • Har prøvd dette selv,Lollar Novel 90 i neck og Seymour Duncan JB i bridge.Det ble for stor forskjell mellom pickupene.Spørs også hva du hovedsakelig spiller (clean/dirty/full distortion).Egentlig trenger du to gitarer,hehe:  
  • http://www.BILDELERstore.co.no

• Støtt driften av GitarNorge

• Https://Www.AutoDELER.co.NO
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.