Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skurring i bånd etter service.


egharstorbass

Anbefalte innlegg

Jeg hadde min Warwick Corvette STD (2008) inne til "service" på 4 sound i Bergen. Jeg ba de ta en full justering ettersom halsen var skjeiv, den skurret mye og bassen var tungspilt. Jeg hadde først prøvd å justere den selv, men dette gjorde bare alt mye verre.

Uansett nå har jeg fått den tilbake med nye strenger i tillegg. Den er fantastisk å spille på og jeg var meget fornøyd til jeg merket skurringen. Skurring er på de fleste bånd fra 12 fret og oppover.

Da den var inne snakket jeg med han som skulle justere den og han lurte på hvordan jeg ville ha den. Og vis jeg ikke var helt fornøyd med måten den var justert på kunne jeg bare komme inn igjen.

Det Jeg egentlig lurer på er hva burde jeg forventet og burde den være helt fri fra ulyder? Jeg kommer til å spørre han som justerte den (ikke klage), men jeg vil gjerne ha noen flere synspunkter.

Endret av egharstorbass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen teorier, og understreker teorier.

- Vedkommende har gjort så godt han kunne, og har ikke helt fått det til, eller at det er umulig.

- Halsen har forandret seg etter justering. Ikke uvanlig

- Et mer radikalt inngrep trengs enn det som er valgt. Kunden ønsker gjerne at det skal være "så billig som mulig", og det er jo egentlig greit, det er ikke nødvendig å gå løs på en full båndsliping hvis en trussrodjustering egentlig kan løse problemet. En gitar er laget av tre, og det er ikke enkelt å forutse hva som skjer. Hvor god man er til det, avhenger blant annet av erfaring.

Synes holdningen din er fin, men man skal også sette krav til den som tar seg betalt for å fikse gitarer. Etter min ringe erfaring tar gjerne det å "bare fikse noe" mer tid og er mer jobb enn det gitaristen gjerne ser for seg. Da blir det fort litt slik at den som eier gitaren blir misfornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12:e fret och uppöver, på en bas? No problem, just dont go there :). Nejdå, men litt skurring är väl ganska vanligt. Det beror ju såklart på hur brutal skurringen är, men är det så att tonen liksom inte får klinga ut pga buzzen eller är det så att det egentligen inte är så farligt, bara att du hör det mer och mer bara för att du lyssnar extra mycket på det eftersom du är osäker på om det ska vara så?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merket dette samme dagen så jeg hentet den, så tror ikke den kan ha endret seg så mye etter justeringen. Kan årsaken være at det er nødvendig med båndsliping?

Skurringen hindrer ikke akkurat strengen i å klinge ut, men det er litt mer en at den bare er der om du hører godt etter.

Endret av egharstorbass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel individuelt hvor mye skurr man ”tåler”. Ikke sikkert han som justerte synes skurr er noe å bry seg om.
Hvor mye skurr man får er vel også avhengig av spilleteknikk (eller som i mitt tilfelle, mangel på teknikk :blush: ). Selv slår jeg ganske hardt med plekteret, og greier ikke unngå skurr uten at strengende ligger ca. 3,25mm over 12te bånd (det regnes vel kanskje som litt høyt, eller?). Spiller jeg med fingrene blir det mindre skurr, og strengene kan ligge lavere.


Er bånda ujevne eller noen bånd er litt høyere/lavere får man vel gjerne skurr litt her og der på enkelte bånd. Høres ut som du får jevnt skurr på de fleste bånda, så da vil jeg i utgangspunktet tro at det er strengene som er lave.
Jo mer gripebrettet krummer framover, jo mer må man senke stolen for å få lavere strenghøyde. Vil da etter hvert få klirr mot de laveste bånda.
Jo flatere gripebrettet er så vil man gjerne heve stolen mer enn når brettet krummer forover. Man får mindre/ingen klirr mot de lave bånda, men mer klirr oppover halsen.
Tror jeg :wacko: Hvis jeg ikke er helt på bærtur vil jeg tror at gripebrettet på din kanskje er justert ganske flatt, eller stolen noe lav.

Det der kan du prøve å justere på selv. Små justeringer om gangen, hold telling med alle omdreininger så du kan justere deg tilbake, bruk tid og la halse få tid til å innrette seg.

Når jeg plages og bannes med dette sjekker jeg hele tiden strenghøyden og hvor flatt gripebrettet er – er litt greit å sjekke for å følge med hvor mye ting endrer seg, og for å ha noen referansepunkter.
Holde bassen i spilleposisjon, mål strenghøyden mellom undersiden av strengen og toppen av 12te bånd.
Hold bassen i spilleposisjon, hold en streng ned på 1te bånd (på båndet, ikke mellom bånda) med en fingeren på gripehånda, hold strengen ned på 12te bånd med tommelen på spillehånda, strekk ut spillehånda å dunk strengen ned mot brettet med pekefingeren. Kan da se, føle og høre hvor stor klaring der er (krumt av brettet).

Hvis det var min bass ville jeg i første omgang justere stolen litt høyere for å se om klirringen blir borte, hvor høyt den må for å få bort klirringen, og hvordan den blir å spille på. En 1/2 omdreining på skruene for hver gang, og teller hvor mange ganger slik at jeg kan skru tilbake der jeg var.

Hvis gripebrettet er veldig flatt ville jeg ha slakket trussrod mutteren litt (med klokka strammer, mot klokka slakker). Her tar jeg stort sett en 1/6 omdreining om gangen (fordi mutteren er sekskantet er det lett å holde styring med 1/6). Holder telling på hvor mange 1/6 omdreininger slik at jeg kan justere meg tilbake. Prøvespill og sjekk for klirr. Sjekk strenghøyde og hvor flatt brettet er nå. Kanskje kan stolen justeres ørlite ned.

Sjekk på nytt. Juster mer. Fram og tilbake. Bannes litt, la den ligge over natta og fortsett i morgen. :D

Når trussroden justeres kan det ta tid før treverket har tilpasset seg helt, og når det begynner å nærme tilfredsstillende lar jeg bassen ligge over natta før jeg fortsetter. Har opplevd å fortsatt ha klirr på et par bånd, men at det er vært borte dagen etter når halse har fått satt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.