Gå til innhold
  • Bli medlem
Axeman

Misfornøyd med nytt USB lydkort. Alternativer?

Anbefalte innlegg

Skaffet meg i dag et Steinberg UR 22 USB lydkort. Lyden er veldig bra, men fortsatt veldig misfornøyd da jeg merker latency når jeg spiller. Har ca. 3 ms latency inn og 5 ms latency ut. kjører 44 khz og 256 buffer size i ASIO.

Jeg merker dette når jeg spiller veldig fort og det er utrolig plagsomt og forstyrrende. Det gjør også at jeg ikke klarer å spille så godt som jeg ellers klarer.

På mitt forrige lydkort som var M-audio audiophile 192 som er PCI, merket jeg ingen latency i 44 khz og 256 buffer. Eneste problemet med dette lydkortet er at det ikke støtter vanlig jack input så jeg måtte bruke en jack til mini jack overgang. Det er heller ikke beregnet på gitar, så alt dette dreper godlytten ørlite grann og kan gjøre den en smule syntetisk. Jeg kompenserte med div. vst pre-amps og andre "boosts", men det blir jo ikke helt det samme.

Så jeg er jeg på jakt etter et bra lydkort, helst PCI som har utrolig lav latency input / output slik mitt M-audio kort var.

Jeg har søkt utrolig mye på nettet, og ble jo anbefalt dette Steinberg UR 22 kortet, men for meg er det ubrukelig.

Noen som vet om et bra lydkort egnet for gitar opptak?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er godt fornøyd med mitt Focusrite Scarlet 6i6, hvertfall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, men hvordan tar du opp? Hører du på outputen fra DAW'en via vst plugins? Hva slags DAW / software / hardware bruker du?

Kjører du 44 khz og hva slags buffer size? Får du noe info om hvor mye latency det er inn / ut her?

Googla kortet, ganske grei pris.

mvh Axe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hm.. 5ms er jo i utgangspunktet ikke så mye..Jeg tror jeg får det samme med mitt gamle roland kort å merker ikke mye latency.Mer en godt nok til å spille med. (Spiller kanskje ikke fort nok :-) Må være noe annet i kjeden som skaper dette. Pc'en kanskje? Har du prøvd forskjellige drivere?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lyd beveger seg 33-34cm/ms (330-340m/s) avhengig av lufttrykk og fuktighet. 8-10ms tilsvarer dermed ikke stort mer enn normal avstand til en forsterker og bør ikke være noe stort problem om forsinkelsen er konstant. Bruk av tunge plugins i opptaksverktøyet vil forsinke ytterligere og gi plagsomme variasjoner. Generelt vil jeg derfor anbefale at man benytter lydkort med hardware-monitoring til opptak. Da unngår man forsinkelsen som oppstår ved å sende lyden gjennom DAW. En god DAW kompenserer videre for forsinkelsen inn og ut av systemet så man unngår forskyving av sporene ved overdubbing. Steinberg UR22 har hardware monitoring så alt du trenger å gjøre er å slå av monitoring på gitarsporet i opptaksprogrammet og skru opp direkte-signalet i lydkortet. Når montoring av et lydspor slås av er det bare signalet under opptak som ikke sendes ut. Ved avspilling kommer sporet med.

"The UR22 features latency-free hardware monitoring and an intuitive Mix knob that allows you to blend between the direct signal and the output of your host."

Problemet som gjenstår er forsinkelse om man forsøker å ta opp vha en amp-sim-plugin i DAW. Min erfaring er at dette sjelden blir bra om man ikke splitter input-signalet så man kan bruke en annen forsterker til monitoring mens man tar opp direkte-signalet fra gitaren.

Endret av PerH

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet som gjenstår er forsinkelse om man forsøker å ta opp vha en amp-sim-plugin i DAW. Min erfaring er at dette sjelden blir bra om man ikke splitter input-signalet så man kan bruke en annen forsterker til monitoring mens man tar opp direkte-signalet fra gitaren.

Enig i detta når det gjelder timing på ting som skal låte uber tight, har vurdert det samme. Forslag til åssen man splitter signalet? Jeg tenker kanskje det vil oppstå signaltap med feks en 1 til 2 jack splitter??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har innstilt på 10ms, og opplever ikke det som noe problem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker kun HW monitoring på mitt Scarlett 2i2. Blir sprø av den minste merkbare forsinkelse :-)

Så jeg støtter PerH her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg spiller ikke fort en gang, og synes zero latency direct hardware monitoring er eneste veien å gå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp Zoom Uac-2 (krever USB 3.0). Eller Arturia Audio Fuse (men den er dyrere og har muligens noe mer ustabile drivere skjønt diverse andre tilkoblingsmuligheter).

Steinberg UR22 er tilsynelatende et godt kjøp (1000kr for 192khz og endel software) men forsinkelsen er jo ikke stort bedre enn hva man finner på ti år gamle modeller...

Andre 3.0 alternativ er Tascam Us-20x20 (litt usikkert) og Presonus Studio 192.

Av disse virker Zoom å være det sikreste kjøp (under 3 ms for 2.500kr). Det er fullt mulig å trimme andre lydkort (også eldre modeller) ned i tilsvarende tider men vil tro at man har litt mer spillerom på de nyere 3.0 modellene som i praksis er tilsvarende Thunderbolt versjoner men med en litt annen plugg.

Man kan selvfølgelig kjøre direkte monitoring men det betyr i praksis at man nå lytte på sitt outboard gear og kun bruker PC som en opptaker (og da kan man strengt tatt ta opp på en ekstern field rekorder og importere sporet etterpå).

Det interessante med å skvise ned latency ved bruk av DAW plugins er f.eks å bruke midi-converter software (som f.eks Jam Origin) eller lytte med reverb fra en plugin (og ikke fra DSP).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan ikke svare på det du spør om, men man regner med at hvis du har en latency på 3 ms, så tilsvarer det at du sitter rundt regnet en meter fra monitorene? Mange musikere takler litt mer enn det uten problemer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://www.soundonsound.com/sos/jan05/articles/pcmusician.htm#7

Det kommer an på hvilken øvingssituasjon man et vant med. Vokalister blir satt ut av latency da stemmen normalt har kort rute fra munn til øre (eller mer korrekt fra klangboks til mottakerapparat, man hører ikke sin egen stemme kun via ytre øregang...). Noen gitarister er vant med lytting fra forsterkere som er plassert et stykke unna, andre er vant med umiddelbar respons enten fra akustisk gitar, en forsterker som er vinklet, nærmonitor, headset etc. Da blir 10ms i meste laget.

Problemet er jo ønske om å bruke DAW m/plugins eller andre programmer med litt delaytid. Latency i kort bør derav være så lav så mulig. Zoom er muligens det rimeligste alternativ som går raskt nok?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes ikke DAW med plugins uten latency. Sorry. Kaskader du flere plugins tar det lenger tid. Det er først og fremst den prosesseringen som skaper latency.

Hvis du har forsøkt Rocksmith, så skjønner du hva jeg mener. Det er vel så bra det er fysisk mylig å få det.

Endret av sarge

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det var poenget mitt. De fleste lydkort har en forsinkelse selv om du kun sender signalet tur/retur DAW uten prosessering.

I tillegg kommer forsinkelser fra andre programmer som kjører (CPU load) og fra load via plugins.

Totalt gjør dette at man knapt kan bruke programmer/effekter i sanntid uten forsinkelse med mindre man har proft utstyr (type RME).

Diskusjonen gjelder hvorvidt man faktisk kan bruke USB kort med prosessering uten irriterende forsinkelser (ja 10ms tilsvarer kun lyden av en gitarforsterker 3,3 meter unna... Men hvem står slik i et studio? :-).

Her en rapport fra 2012; http://www.dawbench.com/audio-int-lowlatency2.htm

Jeg lurer på om Zoom Uac-2 er rimeligste akseptable løsning men vil gjerne høre om andre muligheter (tror også at UR22 kan bli noe tregt).

Endret av skela

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Lignende innhold

    • Av Jaden
      Vurderer å selge min Tom Anderson fordi den ikke lenger blir brukt.
      21000 kr
      Har ligget i kassen sin de siste 1-2 årene og bare brukt hjemme.
      Dette er en Short Drop Top Classic med 24.75" scale length, ikke 25.5" Følger med original kasse og vibbearm.
      Det er noen "riper" og vanlig bruksslitasje på gitaren.
      Spør eller PM for mer info og/eller flere bilder.
       
      Legger ved bilder av gitar og av spesifikasjoner. Serienummer er 12-11-13N




    • Av Jegsann!
      Yo! Jeg skal en 2-ukers tur til Bali fra fredagen (14 des.) og lurte på om det er noen som vet om noen gitarsjapper man kan gjøre et skikkelig kupp på prismessig? Er på utkikk etter min første 7-strengers og ser at mange av Ibanez sine er lagd i nettopp Indonesia. 
      Er det muligheter for å finne billige lokallagde Ibanezer priset for deres lokale marked eller er dette internasjonale priser isj?
      Er det ellers noe lokalt som kan gå av kassegitarer o.l? Svar mottas med takk!
    • Av Instrumentical
      Heisann,
      Jeg er en 27 år gammel kar fra Bergen som søker et seriøst band å joine.
      Hovedinstrumentet mitt er bass gitar men jeg spiller mye annet i tillegg. Bass har jeg spillt av og på i ca 10 år og har alltid hatt en forkjærlighet for flere strenger enn 5...
      Nå spiller jeg for det meste proggete ting og har en Ibanez BTB7 (7-strengs) stemt i drop A. Det er ikke et must å gå så tungt, men jeg liker å ha muligheten.
      Jeg driver mye med tapping men det er ikke noe jeg er nødt til å gjøre i en band sammenheng. Jeg er sterkt imot det å flekse på instrumenter bare fordi muligheten er der så jeg er ikke ute etter å ta over hele lydbildet.
       
      Her skal jeg også være helt ærlig og si at jeg er litt rusten for tiden. Bodde i Japan fram til nå nylig og det ble lite spilling der borte. Men i disse dager har jeg ingen ting annet på agendaen enn en deltidsjobb i butikk så jeg ser meget seriøst på det å bli med i et band igjen. Jeg er klar til å jobbe meg opp til å spille konserter og satse alt!
       
      Ellers kan jeg si at jeg er ganske grei å ha med å gjøre ^^
      Alltid positiv og er ingen fan av krangling. Så lenge vi har noe tøft materiale å jobbe med og vi spiller tight så må da alle være fornøyd!
      Punktlig og presis er jeg og, huehue
       
      Som sagt liker jeg prog, men jeg føler meg ikke bundet til noen sjanger. Har jo flere strenger tilgjengelig så det hadde vært gøy å kunne brukt det til noe som passer låtene.
      Men jeg er definitivt ikke en danseband bassist som bare står der og spiller ompa ompa...
       
       
      Sammen med tidligere band så har vi spillt mye Dream Theater og Rush (både øving og live) så jeg vil si jeg har et kompetent nivå på bassingen.
       
      Mine hovedinspirasjoner er band som Dream Theater, Rush, Redemption, Opeth, Scale the Summit, Tetrafusion, Haken etc (også en del japansk musikk og film/spill musikk)
       
       
      Legger ved noen snasne bilder av meg selv, enjoy
       
       
      Håper virkelig noen trenger en spretten bassist til noen prosjekter her i Bergen!



    • Av PowerShot-x
      Har fått et tilbud på Gibson SG 61 Reissue 2001 modell (bildet under)? Er 8500 kr en grei pris, da uten hardcase. Det sitter uorginale pickups i den, en burstbucker i bridge, og en uviss sak som visstnok skal låte fint i neck, montert i "Peter Green-mod". Er det verd dette? Ingen båndslitasje, og ellers god stand. Den ser slik ut som på bildet, så man ser at pickupsene er uorginale, og tror ikke de orginale følger med.
      Tror de gikk for 13 000 kr en gang, da med hardcase. 8500 kr virker ikke da som noe veldig avslag? Men nå har ikke jeg greie på dette med Gibsen, så jeg søker råd and pris. Har hørt at Gibson SG 61 Reissue har fått gode anmeldelser, men litt usikker på om prisen er verd det. Har ikke fått prøvd den enda.
       

    • Av erlalv
      Jeg har et lite dilemma som det hadde vært nyttig med litt refleksjon rundt.
      Jeg har en Epi LP Custom Pro, type Silverburst, samt en Tokai Love Rock som jeg ikke blir helt klok på. Tokaien har et serienummer som egentlig tilsier at det er en 1990 modell, og det begynner jo å nærme seg antikk. Men samtidig er det elementer som tilsier at det er en Kina-kopi.. (Serienummeret er 9060xxxx) 
      Det jeg har planer om er å oppgradere en av disse to utifra egne specs,  men jeg er usikker på hvilken jeg skal satse på, og hvilken som lønner seg å være slik den er.
      Håper det er noen som ønsker å komme med fornuftige innspill:-)
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.