Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

"Hvilken gitar er dette?"


xshorteyx

  

17 stemmer

  1. 1. Hvilken gitar er dette?

    • Gibson SG Standard
      1
    • Ibanez Thinline Tele
      3
    • Peavey Wolfgang
      10
    • LTD EC1000
      2
    • Ibanez Rg2228
      0
    • Gibson LP Standard
      1


Anbefalte innlegg

Skal sies att det ikke er gjort no spesiell tweaking på lyden for å si det slik. Det er en Cornford simulasjon med 4 gain, flat 5 - 5 - 5 EQ igjennom et 2x12 Cab. Simpel delay og reverb og med en mild TS808 i front, her også med alle innstillinger default.

Mulig det er litt vanskelig for folk å høre hva det kan være uten å prøve en slik amp sim gjennom axe fx sjøl.. Men hey :D Gjort på sparket, for å sparke litt liv i gutta her.

Tenkte det var "ok" å kjøre hvilken som helst amp-simulasjon siden en del gitarister har en tendens til å sitte å krangle på gitarlyd uten å vite hva som er brukt på diverse plater. Har opplevd att folk sitter å surmuler og diskuterer slik på ting artister de aldri har hørt om :D
"Det er definitivt en tele med buddah-forsterker og ts9".

Syntes derfor det var "rettferdig" å gjøre en helt "blind" test :D

Endret av xshorteyx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er mest interessant, er at dette med lyd og gitar veldig sjeldent er viktig for den som spiller selv. Jeg vil påstå at du her ikke har en "typisk" lyd for hverken det ene eller andre gitarmerke eller humbucker / single coil / P90 / minihumbucker / filtertrons eller whatever. Det der kan være hvilken som helst gitar... Sånn egentlig... ;)

Det jeg dog hører, er at du bytter fra halsposisjon til bruposisjon, og i utgangspunktet vil jeg si at du spiller på en gitar med humbuckere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er mest interessant, er at dette med lyd og gitar veldig sjeldent er viktig for den som spiller selv. Jeg vil påstå at du her ikke har en "typisk" lyd for hverken det ene eller andre gitarmerke eller humbucker / single coil / P90 / minihumbucker / filtertrons eller whatever. Det der kan være hvilken som helst gitar... Sånn egentlig... ;)

Det jeg dog hører, er at du bytter fra halsposisjon til bruposisjon, og i utgangspunktet vil jeg si at du spiller på en gitar med humbuckere. :)

Jeg skiftet ifra neck til bro ja. Hadde vært enda litt vanskeligere å skille dem om det kun var neck-pu tror jeg. Var kun derfor jeg gjorde det.

Men skjønner hva du mener med att det ikke er en "typisk" lyd.

Av og til irriterer jeg meg over att det meste føles og låter veldig "likt" selv om det ikke er det.. på samme tid.. kind of xD

Misslike egen sound liksom, haha!

Endret av xshorteyx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skiftet ifra neck til bro ja. Hadde vært enda litt vanskeligere å skille dem om det kun var neck-pu tror jeg. Var kun derfor jeg gjorde det.

Jeg vil også si at dette ikke er en typisk Gibson-lyd, i utgangspunktet, og da utelukker jo det et par alternativer, men det kan selvfølgelig være helt på jordet... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, artig å se att folk reagerer på slike blindtester da. Vil gjerne utfordre andre til å gi forumitter flere naglbitende blindtester.
Det er jo tross alt på morro skyld, tipper man feil så er det jo absolutt ikke krise :blush:
Jeg vil hvertfall tro att jeg sjøl kommer til å feile stort på slike blindtester dersom noen presenterer det for meg. Hadde kanskje vært mer rettferdig å kjøre en amp med lik setting på hver gitar, spilt inn hver av dem og fått folk til å gjette hvilket klipp som tilhører hvem.

Kanskje noen vil gjøre dette seinere? Kanskje jeg kan gjøre det sjøl når jeg får tid, dersom det er interesse for det?

Kjenner også att jeg er veldig keen på å avsløre, men lar det stå til i morgen ettermiddag.

Endret av xshorteyx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.