Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe high end ny gitar i USA. Tips om gitarer og evn butikker i New York?


Sorg

Anbefalte innlegg

Husk at Tollvesenet kan LETT sjekke alle utbetalinger i utlandet ved kort betaling fra en norsk bank .

Så ser de en utbetaling til en pawn shop eller musikk forretning på 3000 usd , så er jo regnestykket enkelt for de .

Tar du med usd cash fra Norge..som eventuelt noen andre har vekslet .....

Dette bør jo absolutt IKKE gjøres da !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vennligst ikke gjør dette til en diskusjon om momsunndragelse. OP nevnte ikke det temaet med et ord.

Ellers slenger jeg meg på anbefalingene om å handle i Norge såfremt det ikke er snakk om bestilling av custom-bygg eller produkter det er umulig å finne her. Det store fallet i kronekursen på relativt kort tid sammen med et tregt marked gjør at det ligger mye snadder på lager i Norge til gunstige priser som ble importert i fjor sommer. Flere på utenlandske forum ser nå mot det norske markedet, men astronomiske priser på frakt til utlandet har så langt hindret utlendingene fra å tømme norske lagre.

Endret av PerH
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter punktet om å kunne PRØVE mange instrument på en gang, eller på få butikker. Dermed gjøre seg opp mening om hva man trives best med. Selv om det ikke blir handel er man iallefall blitt oppdatert på preferanser. Dessuten... det er lov å PRUTE! Jeg har selv kjøpt 5 gitarer i statene. Alle utvalgt etter test av mange og alle prutet ned. Er særlig fornøyd med akustisk Guild man fant. Av tre klin like modeller men likevel var det EN som skilte seg ut. Og alle som får teste den gitaren må påpeke for en fantastisk klang og spillbarhet denne har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billigere gitarer til "street price" kan en fortsatt få til greie priser selv med høy dollarkurs .

Jeg har selv kjøpt noen i 200-400 usd klassen i år , men dette er de billigste på Ebay..Dvs proffe Ebay selgere tar gjerne doble prisen for samme gitarene , mens de en sjelden gang dukker opp hos en vanlig person til lav pris .

Men alt av dyrere gitarer vil en generelt få billigere i Norge nå enn i USA , HVIS en finner de her .

Det er et svært utvalg og prøving som er det positive med USA kjøp fra butikker .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt litt over det, og med den knallsterke USD så er det vel like greit å droppe kjøpet kanskje. Om jeg ikke skulle komme over noe veldig billig. Da kan det nok være bedre å handle brukt i Norge som dere skriver.

Når det gjelder Suhr, hvilke modeller bør en gå etter her og hva nevner folk som hovedforskjellene mellom Suhr og PRS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten noen som faktisk har blitt stoppet i tollen med ny gitar, blitt tvunget til å betale moms, evn fått bot?

Problemet er at om du blir stoppet, er det ikke snakk om å bli tvunget til å betale moms, du får en bot og mister gitaren.

Sjansen for å bli stopper er vel ikke kjempestor, men får store konsekvenser om det skjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer du med en slitt , gammel gitarkasse er det sikkert mindre interesse enn om du kommer med en flett ny strøken en .

Tollerne er ikke dumme , og det er fort gjort for de å ringe en gitarsjappe i Norge for å sjekke verdien .

Jeg ville sett det an....finner du noe som du virkelig liker og den er grei pris , kjøp .

Det er nok svære pawnshops der , men de er flinke til å bruke Ebay på priser . Så RÅKJØP på prs-Gibson-fender etc. er nok ikke vanlig .

Beste kjøp vil en nok få fra privatpersoner på Craigslist .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten noen som faktisk har blitt stoppet i tollen med ny gitar, blitt tvunget til å betale moms, evn fått bot?

Er du heldig beholder du gitaren og de gir deg bare et inndragningsbeløp (alt fra 50%-100% av det de mener er verdien) + bot + MVA krav. Men du vil bli registrert som smugler.

Endret av blaamann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal faenmeg ha is i årene for å spasere uanfekta på grønt med en gitar til 20+ laken.

Jeg hadde ikke tatt den sjansen.

Som tidligere nevnt er ikke tollerne dumme og de ser jo hundrevis av reisende med gods fra utlandet hver dag.

Møter du på en som er ivrig i tjenesten sliter du om gitaren ser aldri så gammel ut. Tollvesenet vet jo at det ikke er spesielt vanskelig for deg å dokumentere kjøp i Norge, reisedokumenter eller bekreftelse fra flyselskap på at du fløy med den over dammen. Så har du å bekreftelse på spillejobb i USA.

Har ingen av disse tingene er det vel ikke en eneste tollbetjent i Norge som tror på deg.

Endret av djupnes
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.