Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe high end ny gitar i USA. Tips om gitarer og evn butikker i New York?


Sorg

Anbefalte innlegg

Skal til New York i mai og tenker å kjøpe ny gitar. Bruker nå en PRS Custom Artist 22 som jeg er veldig fornøyd med og som har fungert glimrende i alle år. Har satt på Bareknuckle pickups i bridge og den låter knall. Liker godt å spille på PRS, naturligvis fordi jeg har blitt vant til det. Så strengt tatt vurderer jeg å kjøpe enda en PRS og da en PRS Custom 24. Fordelene med en PRS er at jeg vant til å spille på det og vet hva jeg får. Ulempen er naturligvis at det vil være forholdsvis likt det jeg har fra før.

Kriterier for ny gitar:

  • Må være bra allround, dvs kunne funke til alt i fra jazz til metall
  • Utseendemessig må den også kunne fungere å stå med på scenen for å fremføre alt i fra metall til mer rolig musikk. Dvs, er ikke interessert i metallgitar fra Jackson.
  • Må ha vibarm

Synes PRS tilfredsstiller alle disse punktene. Noe jeg savner på PRS er at jeg hadde foretrukket om gitarkroppen hadde hellet innover der man hviler høyrearmen. Slik er det vel på en del Fendergitarer.

Vurderer å sjekke Suhr. Andre bra ting som er kommet på markedet?

Evn bør man vurdere customlagde gitarer? Det kjipe er naturligvis den sterke USD..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel sannsynligvis være litt vanskelig å time et custombygg med de dagene du er der.

Og gå Suhr, det er saker det! :)

Og husk momsfella når du skal hjem igjen.

Strengt tatt er det ikke veldig mye dyrere å handle PRS eller Suhr her hjemme, sannsynligvis tilogmed billigere. Og handler du brukt: som Gunnar sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med dollarkursen slik den er og mva som skal betales ved hjemkomst så hadde jeg sjekket prisene nøye før jeg handlet i USA, gitt. Se om du kan finne forhandlere som sitter på gitarer de har hatt liggende en stund og som da ble handlet på lavere kurs, så er jeg sikker på at du får en bedre deal enn i statene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg plukke ut en allround PRS så hadde nok det blitt en Brent Mason sig. Med dens splittbare mini-buckere og en SC i midten har den ett mye større spekter enn en CU24. Disse pickup'ene imponerer også med at det er svært lite endring i volum med splitt. Ikke at CU24 er dårlig. Jeg brukte selv en CU24 som mitt hoved-instrument i flere år rundt Y2K.

Ellers ville jeg vurdert Suhr og Tom Anderson som alternativer til PRS. Da i HSS eller HSH-konfigurasjon med splittbare humbuckere for optimal fleksibilitet. PRS får du til greie priser i Norge, både nye og brukt. Suhr og TA blir litt annerledes siden deres representant i Norge opererer med et generøst påslag. Brukt kan være greit nok, men kjøper man nytt via den offisielle kanalen i Norge forsvinner det minst 10-15k ekstra i lomma på distributøren, kanskje enda mer. Da jeg kjøpte en TA Drop Top for et par år siden var prislappen gjennom norsk forhandler 49k, mens gitaren kom på 24k fra USA når frakt og moms var betalt.

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å argumentere mot den svake krona og at bruktmarkedet i Norge har like eller lavere priser enn over dammen, men med tanke på det store utvalget og at en vil kunne prøvespille mange kvalitetsinstrument er det vel en sjanse for at du kan finne drømmegitaren din i New York og dermed er det verdt å betale mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig noen her som faktisk går på rødt? :huh:

Når det er sagt så tror jeg sjansen for å gjøre kupp på Custom type gitarer er større i Norge enn i USA slik som kursen er om dagen.

Med fare for å havne samme sted som den legendariske momstråden til CF, må jeg få si at jeg hadde gått på rødt om jeg hadde med meg noe som tilsa at jeg skulle gå på rødt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha. Men seriøst, tror ikke jeg hadde turt å gå på grønt med en ny 20k+ gitar uten å ha dokumentasjon på at jeg kom fra spillejobb, man risikerer en saftig bot samt å miste gitaren.

Er enig igjen med Amund. Bare se på han som kjørte på Grønt med en Laborghini Aventadoor Roadster og ikke hadde papirene i orden. Surt å miste så mye penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.