Web Analytics
Jump to content

Kjøpe high end ny gitar i USA. Tips om gitarer og evn butikker i New York?


Sorg
 Share

Recommended Posts

Skal til New York i mai og tenker å kjøpe ny gitar. Bruker nå en PRS Custom Artist 22 som jeg er veldig fornøyd med og som har fungert glimrende i alle år. Har satt på Bareknuckle pickups i bridge og den låter knall. Liker godt å spille på PRS, naturligvis fordi jeg har blitt vant til det. Så strengt tatt vurderer jeg å kjøpe enda en PRS og da en PRS Custom 24. Fordelene med en PRS er at jeg vant til å spille på det og vet hva jeg får. Ulempen er naturligvis at det vil være forholdsvis likt det jeg har fra før.

Kriterier for ny gitar:

  • Må være bra allround, dvs kunne funke til alt i fra jazz til metall
  • Utseendemessig må den også kunne fungere å stå med på scenen for å fremføre alt i fra metall til mer rolig musikk. Dvs, er ikke interessert i metallgitar fra Jackson.
  • Må ha vibarm

Synes PRS tilfredsstiller alle disse punktene. Noe jeg savner på PRS er at jeg hadde foretrukket om gitarkroppen hadde hellet innover der man hviler høyrearmen. Slik er det vel på en del Fendergitarer.

Vurderer å sjekke Suhr. Andre bra ting som er kommet på markedet?

Evn bør man vurdere customlagde gitarer? Det kjipe er naturligvis den sterke USD..

Link to comment
Share on other sites

Kan vel sannsynligvis være litt vanskelig å time et custombygg med de dagene du er der.

Og gå Suhr, det er saker det! :)

Og husk momsfella når du skal hjem igjen.

Strengt tatt er det ikke veldig mye dyrere å handle PRS eller Suhr her hjemme, sannsynligvis tilogmed billigere. Og handler du brukt: som Gunnar sier.

Link to comment
Share on other sites

Med dollarkursen slik den er og mva som skal betales ved hjemkomst så hadde jeg sjekket prisene nøye før jeg handlet i USA, gitt. Se om du kan finne forhandlere som sitter på gitarer de har hatt liggende en stund og som da ble handlet på lavere kurs, så er jeg sikker på at du får en bedre deal enn i statene.

Link to comment
Share on other sites

Skulle jeg plukke ut en allround PRS så hadde nok det blitt en Brent Mason sig. Med dens splittbare mini-buckere og en SC i midten har den ett mye større spekter enn en CU24. Disse pickup'ene imponerer også med at det er svært lite endring i volum med splitt. Ikke at CU24 er dårlig. Jeg brukte selv en CU24 som mitt hoved-instrument i flere år rundt Y2K.

Ellers ville jeg vurdert Suhr og Tom Anderson som alternativer til PRS. Da i HSS eller HSH-konfigurasjon med splittbare humbuckere for optimal fleksibilitet. PRS får du til greie priser i Norge, både nye og brukt. Suhr og TA blir litt annerledes siden deres representant i Norge opererer med et generøst påslag. Brukt kan være greit nok, men kjøper man nytt via den offisielle kanalen i Norge forsvinner det minst 10-15k ekstra i lomma på distributøren, kanskje enda mer. Da jeg kjøpte en TA Drop Top for et par år siden var prislappen gjennom norsk forhandler 49k, mens gitaren kom på 24k fra USA når frakt og moms var betalt.

Edited by PerH
Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å argumentere mot den svake krona og at bruktmarkedet i Norge har like eller lavere priser enn over dammen, men med tanke på det store utvalget og at en vil kunne prøvespille mange kvalitetsinstrument er det vel en sjanse for at du kan finne drømmegitaren din i New York og dermed er det verdt å betale mer.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er det egentlig noen her som faktisk går på rødt? :huh:

Når det er sagt så tror jeg sjansen for å gjøre kupp på Custom type gitarer er større i Norge enn i USA slik som kursen er om dagen.

Med fare for å havne samme sted som den legendariske momstråden til CF, må jeg få si at jeg hadde gått på rødt om jeg hadde med meg noe som tilsa at jeg skulle gå på rødt :)

Link to comment
Share on other sites

Haha. Men seriøst, tror ikke jeg hadde turt å gå på grønt med en ny 20k+ gitar uten å ha dokumentasjon på at jeg kom fra spillejobb, man risikerer en saftig bot samt å miste gitaren.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Haha. Men seriøst, tror ikke jeg hadde turt å gå på grønt med en ny 20k+ gitar uten å ha dokumentasjon på at jeg kom fra spillejobb, man risikerer en saftig bot samt å miste gitaren.

Er enig igjen med Amund. Bare se på han som kjørte på Grønt med en Laborghini Aventadoor Roadster og ikke hadde papirene i orden. Surt å miste så mye penger.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

  • Siste aktive tråder

    • Jeg studerer nå på lyd og musikkproduksjons-linjen i Oslo. Jeg har en del ting å si om linjen, men hovedsakelig er det det at: - Nivået på de andre elevene suger, som er veldig dumt når ALT man får er gruppeoppgaver. (altså ingen en til en undervisning.) Dette har jo selvsagt å gjøre med at det ikke er noen krav for å kunne gå der (Noe jeg syns de burde endret på). Du ender mest sansynelig opp med å gå klasse med mange kriminelle som stjeler utstyr og så stikker av når skolepengene skal betales en måned etter at du starter - anbefaler IKKE å gå der om du gikk musikklinjen, da lærer man ikke noe nytt (unntatt tekniske greier). Det er ille fordi man kan ende opp med å vite mer teori enn lærerne der. Igjen også, ikke verdens beste lærere. Når du først har en god lærer, så trår de til permisjon fordi dems egt. jobb ble viktigere og de ditcher på Noroff i et halvt år. - Det er DYRT! Å ta en bachelor der krever at du ender opp med 400k i lån. Dette er ikke i beregning med de 120k EXTRA  hvert år for å ha et sted å bo og penger til å leve. Jeg tenker nå bare å ta ett, men ender fortsatt opp med 120k i lån, pluss 120k i å ha bodd ett sted. - Lokalene er fine og lyd-utstyret du får leid er ganske nice, så det er nå det. Hvis du er flink til å bruke studiene selv og lærer deg selv mye på tiden, som ikke har undervisning, så kan man få noe ut av det. Men igjen- nå tror jeg egt. ikke Noroff er så veldig imponerende å ha på CV-en sin, grunnet det ugudelige ryktet skolen har. Jeg så mye reklame om at skolen garanterer jobb før ferdig skolegang, men ingen av disse kan gjelde lyd og musikkproduksjon. Det kan bare ikke være. - Man kan utnytte lokalene og ta betalt for å spille inn for enkelt personer. Noroff lærerne bryr seg ikke litt, for de oppfordrer deg faktisk til å ta med andre musikere til å spille inn musikk. Men dette innebærer at du klarer å få kontakter og folk som kan tenke seg dette. Jeg sliter med kontakter, nå som Oslo er en helt ny by for meg. Kjenner jo ingen her. Jeg satser på ordentlig studier neste år, på musikkhøgskolen eller UIO. Begynte bare så jeg hadde noe å gjøre på dette året, ettersom jeg var får sen å bestemme med på høyere studier etter fristen gikk ut.  Konklusjon- Noroff lyd og musikk- er bare sykt dyre lokaler man alltid har tilgang på, og lite til ingen læring- hvis du gikk musikklinjen.
    • Ok. Tusen takk før svare. Legger den ut for 800kr så får den forhåpentligvis et nytt hjem😁
    • Du bør nok ikke ha veldig høye forventninger. Ser det ligger et par ute på danske sider, samt noen nettauksjonssider har solgt. Prisene ligger på godt under 1000 danske.
    • Hei. Er ny her inne så det er mulig jeg legger dette ut i feil forum. Men det jeg lurer på er hva verdien på en gitar jeg har arvet er.  Merket er Santana å model nr er 1570 laget i Japan. Ingen synlige skader så pent brukt. Kan absolutt ingen ting om gitarer sjenerelt så ønsker å selge den til noen som kan ha bruk for denne istedenfor at den skal samle støv legger ved et bilde av den.
    • Hvordan drives potmeteret? Kan jo være noe mekanisk der som har hoppet av.  Alt er jo fiksbart. Spørsmålet er hva du ev. kan gjøre selv. Må du ta den til en proff, skal det jo ikke mye til før det koster mer å reparere enn å kjøpe nytt, men jeg vil si at det i høyeste grad er smart å sjekke.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.