Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Pinning av bro på Gretsch og hvilke locking tuners?


Anbefalte innlegg

Ja, det blir litt røsk og riv i vinglepinnen på Gretschen og da blir det fort ustemt jeg har derfor lyst til å pinne broa.

Dette har jeg ikke gjort før og lurer på om jeg skal tørre å gjøre dette selv eller om jeg skal levere den til en gitardoktor.
Jeg er sånn midt på treèt flink til håndtverk og har alltid byttet hardware på mine gitarer selv med bra resultat men når det kommer til dette er jeg mere usikker.

Her er det jo ikke rom for feil.
Noen som har en formening om hva dette vil kunne koste å få fixet hos doktoren?

Har åsså planer om locking tuners og lurer på hvilke jeg burde gå for. Montering av tuners klarer jeg selv da.
Har sett på Spertzel. Noen som har noen erfaringer her?

BTW: Er en 6119 dette, den det er bilde av i avataren min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det blir litt røsk og riv i vinglepinnen på Gretschen og da blir det fort ustemt jeg har derfor lyst til å pinne broa.

Dette har jeg ikke gjort før og lurer på om jeg skal tørre å gjøre dette selv eller om jeg skal levere den til en gitardoktor.

Jeg er sånn midt på treèt flink til håndtverk og har alltid byttet hardware på mine gitarer selv med bra resultat men når det kommer til dette er jeg mere usikker.

Her er det jo ikke rom for feil.

Noen som har en formening om hva dette vil kunne koste å få fixet hos doktoren?

Har åsså planer om locking tuners og lurer på hvilke jeg burde gå for. Montering av tuners klarer jeg selv da.

Har sett på Spertzel. Noen som har noen erfaringer her?

BTW: Er en 6119 dette, den det er bilde av i avataren min.

Med tanke på stabilitet ville jeg først og fremst prioritert å skifte ut oversadel og sadler med noen i selvsmørende grafitt (TUSQ). Min erfaring er at resultatet for en bigsby-type tremolo blir minst like bra med en av Graphtecs broer med grafitt-sadler som med en roller-bridge. Bare man får rette typen bro er det ingen sak å skifte en tunamatic-type bro. Oversadel er derimot mye vanskeligere siden den må files, slipes og tilpasses.

Mht locking-tuners er Gotoh mine favoritter. Da helst modellene der det er strengen som strammer toppen av stolpen på stemmeskruen som er utformet som en skrue. Modeller med en strammeskrue på baksiden kan glippe om man ikke passer på. Jeg har et par gitarer med Sperzel-mekanikk også. De er helt greie bortsett fra at kantene på strammeskruen for strenge-låsen er i overkant tynne/skarpe og ubehagelig å åpne med hånda om de sitter godt fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært inne på tanken med tynn dobbeltsidig tape men er litt skeptisk da min erfaring med sånn tape er at etter litt tid setter dette seg så godt at man kan dra med seg lakk og t.o.m treverk, da kanskje åsså utafor området der det er limt hvis man skal fjerne broa for vask o.l.

Det er ikke sadler på min men en rett bar men kanskje jeg burde bytte ut hele broa til fordel for justerbare sadler.
Jeg har gode erfaringer med graphtechs sadler, har dette på andre gitarer.
Gotohs lockers virker fine de, jeg leste meg opp litt etter din post Per.

Jeg merker at sporene i nøtta er litt trange og da gjerne på G-strengen og at noe av problemet ligger der. Så jeg har planer om å bytte den ut til Tusq.
Spillestilen min ligger nok tett opptil Aphs når det gjelder røsk og riv, så for å få alt stabilt så tror jeg pinning og locking tuners er veien å gå.

Jeg skal nok begynne med nøtta først så evt tuners før jeg begir meg på pinning

Her er fremgangsmåten på pinning godt forklart i bilder. Dette skal jeg nok klare selv, men er det noen som har gjort dette selv og har noen meninger eller kan fortelle meg om noen feller man kan gå i?
Prøver bare å gjøre meg 100% sikker før jeg begir meg utpå.
http://www.theguitarmechanic.com/pinbridge.html

Endret av Æljen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pinna min Gretsch 6119, men det er bare med et par små stifter som sitter på undersiden av sadelen.

Det var gitardoktor som ordna pinning på min, selv om jeg vanligvis gjør det meste selv.

Nøtta tror jeg er det første jeg ville sett på hvis gitaren blir ustemt ved bruk av vinglepinne.

Riktige spor og litt smøring pleier å gjøre susen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Da prøvde jeg dobbeltsidig tape sånn i første omgang. Jeg har jo seff bomma med en micromillimeter ellerno så de øverste strengene er ikke helt spot on,men det er så lite at det er nesten ikke merkbart. Vil fixe på dette ved neste strengeskift.
Når det kommer til nøtta så har jeg jo prøvd blyanttrikset med mindre hell. Prøvde litt vaselin åsså og det blei noe bedre men G-strengen henger fortsatt litt. Blir nok en grafittnøtt snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.