Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken olje (og hvordan) til bar hals?


Anbefalte innlegg

Har fjernet all lak bak på CB-gitaren min.

Men merker at treverket hadde hatt godt av noe beskyttelse.

Jeg må ha den "smoothe" ulakerte feelen :)

Hadde sånn "gun-stock" olje en gang, men finner den ikke igjen. Men det funka jo bra.

Noen som har andre tips?

Endret av Kossoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tru-Oil , og etterbehandling med Gunstock Wax is the shit.

Birchwood Casey Tru-Oil Gun Stock Finish 3oz

New listing Birchwood Casey Gun Stock Wax 3oz Rifle or Shotgun

Påfør med en lofri klut, gammel sokk eller lignende.

Her er hvordan Music Man gjør det:

Since the neck is unfinished, it can be more susceptible to humidity changes. An annual (or so) dose of gunstock oil will help to keep the neck maintained; we use and recommend Birchwood-Casey Tru-oil, but any good quality gunstock oil will work.Clean the neck first. Use a small amount of Tru-oil, leave it on for 5 minutes, then wipe it off with a paper towel. After that, apply Birchwood-Casey Gunstock Wax. Be sure to douse the paper towel with water before disposing of it! Read the wax and oil manufacturer's instructions regarding disposal of these used paper towels.

Jeg foretrekker å ha på mere enn MM gjør, dvs flere strøk.

Tynt strøk, la tørke i noen timer, så pusse med stålull, og slenge på et nytt strøk.

Gjenta dagen etter.

Gjerne vente noen dager før voks.

Siste halsen jeg har oljet har jeg brukt ganske mange strøk, 7-8 minst. Med mange strøk kan man også polere opp til nesten lakkglans når Tru-oilen har herdet, dvs noen uker senere. Men det er nok ikke aktuelt i ditt tilfelle. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Danish oil og liberion blir ikke like harde som BC Tru-Oil og er mye mattere og mer sticky. Jeg var i møbelbransjen i mange år og de produktene er laget for restaurering og beskyttelse av i hovedsak eik. Eik er i møbelsammenheng et veldig oljerikt tre og noe helt annet enn lønn.

Det er en grunn til at treprodukter i lønn lakkes for å si det sånn. Antikkvoks er veldig myk og forsvinner fort fra halsen (og over på hendene) i en lang, varm og svett session.

Tru-Oil og voksen til BC er en gylden middelvei her. Du får en smooth, glatt finish med mye glans av tru-oil som beskytter godt mot svette og elementene for øvrig. Voksen blir veldig hard og gjør at halsen blir en drøm å spille på.

Jeg har til referanse testet ut de fleste produktene fra møbelbransjen på gitar da jeg hadde gratis tilgang på et enormt sortiment av det. Har også hatt lange samtaler med importørene.

Bottom line er at produkter laget for jaktvåpen funker fett for gitarhalser men hold deg unna produkter laget for møbler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Danish oil og liberion blir ikke like harde som BC Tru-Oil og er mye mattere og mer sticky. Jeg var i møbelbransjen i mange år og de produktene er laget for restaurering og beskyttelse av i hovedsak eik. Eik er i møbelsammenheng et veldig oljerikt tre og noe helt annet enn lønn.

Det er en grunn til at treprodukter i lønn lakkes for å si det sånn. Antikkvoks er veldig myk og forsvinner fort fra halsen (og over på hendene) i en lang, varm og svett session.

Tru-Oil og voksen til BC er en gylden middelvei her. Du får en smooth, glatt finish med mye glans av tru-oil som beskytter godt mot svette og elementene for øvrig. Voksen blir veldig hard og gjør at halsen blir en drøm å spille på.

Jeg har til referanse testet ut de fleste produktene fra møbelbransjen på gitar da jeg hadde gratis tilgang på et enormt sortiment av det. Har også hatt lange samtaler med importørene.

Bottom line er at produkter laget for jaktvåpen funker fett for gitarhalser men hold deg unna produkter laget for møbler.

Jeg vet meget godt at Danish oil er matt. Jeg brukte det som knivmaker. Men er det ikke matt han skal ha da? Jeg hadde bare gode erfaringer med Danish oil da jeg brukte det men jeg har ikke fått med meg hvilket treslag han har. Personlig har jeg eik i ramma på det jeg lager nor som du vet er et hardt treverk og i likhet med finsk masurbjørk brukes det ofte Danish oil på de på kniver. Personlig skal jeg ha matt rød trasperent overflate på mitt og velger derfor selv Danish oil. Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.