Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken strat er dette?


Juular

Anbefalte innlegg

Hei. Har prøvd å finne ut av dette lenge selv men eneste info jeg har funnet ut er at den er laget i Fullerton USA 82-85 så kanskje noen her inne kan hjelpe meg? Har hatt den i 17 år og brukte den de første 6mnd etter jeg fikk den før jeg ble hekta på Rush og skiftet til bass. Nå har jeg rydda på loftet og siden jeg ikke vet noe om denne gitaren vet jeg ikke hva jeg skal bytte/selge den for.

post-14728-0-75259500-1426667130_thumb.j

post-14728-0-42076800-1426667150_thumb.j

post-14728-0-57453000-1426667170_thumb.j

Google har bare gjort meg mer forvirret siden det tydligvis er stor forskjell på "two knob" stratocastere fra den perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rett og slett en Fender Stratocaster laget mellom 82-85.. :) Dette var før de hadde en haug med modeller å velge mellom.

De er ikke de mest ettertraktede pga vibsystemet, men noen lapper er den nok verd, uten at jeg kan synse for mye om dèt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. Da skal jeg nok heller beholde den hvis det ikke er stort å få i bytte. Trodde kanskje den kunne være verdt litt siden jeg snublet over denne på ebay som er farlig lik:

http://www.ebay.com/itm/VINTAGE-1983-FENDER-USA-STRATOCASTER-DAN-SMITH-FULLERTON-PRISTINE-CLEAN-/141600439598?pt=LH_DefaultDomain_15&hash=item20f80b3d2e

Ville såklart ikke forlangt i nærheten av den prisen siden den er mint, men med ny bass på ønskelista og lite penger var det et lite håp om at den kunne være noe å tjene litt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. Da skal jeg nok heller beholde den hvis det ikke er stort å få i bytte. Trodde kanskje den kunne være verdt litt siden jeg snublet over denne på ebay som er farlig lik:

http://www.ebay.com/itm/VINTAGE-1983-FENDER-USA-STRATOCASTER-DAN-SMITH-FULLERTON-PRISTINE-CLEAN-/141600439598?pt=LH_DefaultDomain_15&hash=item20f80b3d2e

Ville såklart ikke forlangt i nærheten av den prisen siden den er mint, men med ny bass på ønskelista og lite penger var det et lite håp om at den kunne være noe å tjene litt på.

Du må alltid sjekke hva som faktisk er solgt på eBay, ikke basere deg på en BIN fantasipris, er folk som prøver seg hele tiden. :)

Denne er mer realistisk, solgt for litt over 700 dollar:

http://www.ebay.com/itm/Fender-American-Stratocaster-Electric-Guitar-Sunburst-1983-/181670117103?pt=Guitar&hash=item2a4c61feef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. Da skal jeg nok heller beholde den hvis det ikke er stort å få i bytte. Trodde kanskje den kunne være verdt litt siden jeg snublet over denne på ebay som er farlig lik:

http://www.ebay.com/itm/VINTAGE-1983-FENDER-USA-STRATOCASTER-DAN-SMITH-FULLERTON-PRISTINE-CLEAN-/141600439598?pt=LH_DefaultDomain_15&hash=item20f80b3d2e

Ville såklart ikke forlangt i nærheten av den prisen siden den er mint, men med ny bass på ønskelista og lite penger var det et lite håp om at den kunne være noe å tjene litt på.

Er nok en grunn til at den på ebay ikke er solgt og det tror jeg er prisforlangende.

Nå er vel ikke begynnelsen av åttitallet ansett som Fenders beste perioden, men betinget av at du finner noen som virkelig ønsker en eldre USA-strat så vil jeg tro at du kan få 6-8000 for gitaren. Er ikke verre enn at du legger ut en finn-annonse med prisen du ønsker og hvis den ikke blir solgt så kan du heller beholde den. Blir nok ikke mindre verdt med årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. Da skal jeg nok heller beholde den hvis det ikke er stort å få i bytte. Trodde kanskje den kunne være verdt litt siden jeg snublet over denne på ebay som er farlig lik:

http://www.ebay.com/itm/VINTAGE-1983-FENDER-USA-STRATOCASTER-DAN-SMITH-FULLERTON-PRISTINE-CLEAN-/141600439598?pt=LH_DefaultDomain_15&hash=item20f80b3d2e

Ville såklart ikke forlangt i nærheten av den prisen siden den er mint, men med ny bass på ønskelista og lite penger var det et lite håp om at den kunne være noe å tjene litt på.

Nå kan det være stor forskjell på hva folk annonserer for og hva de faktisk får.

Hvis gitaren din er i bra stand, vil jeg tro det ikke er utenkelig at du i hvert fall kan få rundt 10 lapper om riktig kjøper dukker opp. I beste fall mer. Jeg vet ikke mye om akkurat din modell, men jeg fikk nesten 10 lapper for en modifisert '79 Strat for noen år siden. Det sier noe om at enkelte gjerne betaler mye bare det er en gammel gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble produsert i 1983 og 1984, og kanskje i Jan 1985 også (som andre gitarer kan de ha komponenter fra året/ene før).

Disse ble kalt "Fender Standard Series guitars" (ikke American Standard som kom senere) og hadde en Stratocaster og en Telecaster modell. Mye artig med disse modellene. Du burde tatt bilde av baksiden av kroppen som viser ingen ruting.

Denne gitaren fikk puristene til å hyperventilere (i negativ forstand) når den kom ut og bare det er gull i seg selv og burde høyne affeksjonsverdien betraktelig.

PM hvis du vil ha manualen til gitaren din.

2015318_shot-2015-03-18_10-44-10.png

Edit: Lenke til bilde som viser at denne modellen var 'top loaded' http://www.tdpri.com/forum/attachments/stratocaster-discussion-forum/54899d1280590505-top-loader-tremolo-1983-fender-stratocaster-100_7027-jpg

Endret av blaamann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble produsert i 1983 og 1984, og kanskje i Jan 1985 også (som andre gitarer kan de ha komponenter fra året/ene før).

Disse ble kalt "Fender Standard Series guitars" (ikke American Standard som kom senere) og hadde en Stratocaster og en Telecaster modell. Mye artig med disse modellene. Du burde tatt bilde av baksiden av kroppen som viser ingen ruting.

Denne gitarene fikk puristene til å hyperventilere (i negativ forstand) når den kom ut og bare det er gull i seg selv og burde høyne affeksjonsverdien betraktelig.

PM hvis du vil ha manualen til gitaren din.

2015318_shot-2015-03-18_10-44-10.png

Stemmer helt det du sier. Jeg tok av halsen og der er det stemplet "SEP 13 1983". Nå vet jeg ihvertfall mye mer enn jeg gjorde for bare et par timer siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var en kul strat. Er vel fra en periode der CBS var veldig opptatt av å modernisere gitarene og effektivisere produksjonen. Det kom gode gitarer ut av den tiden å selv om de fleste anser det som en uheldig periode for fender.

Lurer på hva folk om 20-30 år sier om 2015 gibsons ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shine den opp litt og ta fine bilder !

Ikke umulig å få 10-12 lapper for den hvis du treffer rett kunde .

Det er rart med det , men enkelte gitarer raser ut med en gang hvis det er en potensiell kunde rett i nærheten .

BRA bilder og seriøs informasjon , grei stand , og at alt er originalt er faktorer som trekker opp .

Mange på Finn har få og dårlige bilder , og nær null informasjon . Slikt tiltrekker ikke kunder .

Jeg la ut en gitar i går på Finn og den var borte på en time !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Det der er en standard US strat fra 83/84. Jeg har en '83 Elite Stratocaster som var toppmodellen på den tiden (tilsvarer CS i dag). På slutten av perioden CBS eide Fender var de så besatt av innsparinger at det førte til noen merkelige konstruksjoner. Bla mente de å kunne spare inn litt på en konstruksjon hvor all utfresing kunne gjøres fra en side uten å vende emnet. Roboter og CNC-maskiner var mye mer primitive på den tiden. Derfor har disse gitarene en "FreeFlyte" bro hvor fjærene ligger i et rom under pickups og elektronikk uten hull i kroppen på baksiden. Denne brua fikk rykte for å være ustabil og vanskelig å sette opp. Først etter nesten 20 år fant jeg ut at det var mulig å få denne gitaren like stabil som en hvilken som helst annen strat med vintage-bru ved å bytte til grafitt sadler, grafitt oversadel og locking-tuners.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.