Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Dyrt å spille i band.


Evil_Caprino

Anbefalte innlegg

Har det blitt sånn i dag at man må være rik for å spille i band? Er det normalt at man må betale seg inn for å bli med på moroa? Snakker om band som står uten kontrakt i oppstartsfasen. Kvier meg litt for å sette inn 20K før jeg i det hele tatt har spilt en tone med bandet føler jeg.

Og med studioutgifter, spillejobber i utlandet og session-trommis regner jeg med det blir bare utgifter. Er det blitt normen?

Noen tanker og erfaringer om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke store nei men store planer ja!

Jeg skjønner jo at noen må betale.

Bandet er laget som A/S også.

Det virker som det er lett å få spille på festivaler både i Europa og USA hvis man betaler sine egne utgifter. Et enormt pengesluk. De pengene ser man nok ikke igjen. Men nå er det jo også sånn at alle kan ikke starte med å spille på puben på hjørnet.

Endret av Evil_Caprino
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vært litt forsiktig med å kjøpe meg inn i et band formet som et AS. Det er kostnader forbundet med et AS (regnskapsføring, evt revisjon, etc) og - ikke minst - forpliktelser (rapportering til Altinn/Brønnøysund etc) som noen MÅ ta ansvar for. Ville sagt at satsingen bør være relativt høy for at dette skal forsvares. Og sjekk hva som betinges av deg - har du f.eks. styreansvar så kan du bli holdt økonomisk ansvarlig for selskapets kostnader. Jeg hadde i første omgang heller lånt inn pengene til AS'et med en avtale om konvertering til aksjer ved en senere anledning dersom kjemi og suksess skulle tilsi det. Eller rett og slett sagt at dine penger kan brukes til konkret utstyr som da er ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hva får du for pengene?" er vel det store spørsmålet her. Får du medeierskap i et AS, så må du jo vurdere det. Dersom bandet består av eksempelvis 4 andre, og disse har aksjer og aksjeselskapet har penger på bok og evt. utstyr som eies, så skjønner jeg at du må betale deg inn for å ta del i godene. Men da skal du jo ha en eierandel også.

Personlig vil jeg jo uansett si at det koster å spille i band. Noen ganger spleiser man på felles utstyr. Ellers vil jeg vel tro at for de fleste band som ikke satser økonomisk for å bli store har leie av øvingslokale som sin største fellesutgift.Og så har man jo utgifter til instrumenter, forsterkere osv. men de er jo ofte eid av den enkelte. Øvings-PA er kanskje den eneste "felles" eiendelen en del band har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også hende at dette bandet er folk som tar jobben sin på alvor,

og vil ha med dedikerte folk som satser og som prioriterer bandet.

Kan også hende at bandet har dårlig erfaring med gitarister som "bare vil spille",

og så forsvinner videre til andre band fordi "de bare vil spille",

og så står bandet der uten gitarist når det passer som dårligst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vært litt forsiktig med å kjøpe meg inn i et band formet som et AS.

Er det snakk om betalte jobber så er det vanskelig å komme utenom en eller annen form for registrering. Ingen registrering, ingen penger. Ihvertfall er det svært mange arrangører som krever det.

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bandet har bra med betalte spillejobber og er relativt "anerkjent" er jo 20000,- ingenting. Det virker dog her som om dette IKKE er et band med masse betalte spillejobber, eget P.A og lys osv? Er det da gjeld du skal betale deg inn på? Spillejobber på festivaler rundt om, er stort sett tapsprosjekt når det gjelder økonomi.

Mange som bruker like mye, og mere på hobbyen sin som/enn musikere, men da må man være klar på at det er nettopp det man gjør. Å leve av, eller tjene mye penger på turnevirksomhet og platesalg, er de færreste forunt. I hvert fall her til lands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig noen synes dette er offtopic, og det gjelder ikke meg, men fikk bare lyst til å poste noe som et forummedlem fortalte meg.

Vedkommende er med i et band fikk en henvendelse om å delta på åpningen av en ny avdeling i et kjempestort konsern med bandet. Han er en voksen mann, og de andre i bandet er i samme aldersgruppe, altså i jobb og så videre.

Henvendelsen gikk gjennom et eventbyrå, slik det hør og bør når en verdensomspennende kjede skal lansere et nytt varehus.
For å gjøre en lang historie kort, så ble man da innkalt til et møte med ansvarlig prosjektleder, og etter å ha diskutert hva bandet skulle bidra med, kom man til temaet kroner.

De ble da tilbudt et gavekort på tusen kroner i butikken.

På deling!

Det er ikke engang skammelig. Jeg skjønner ikke hvorfor folk stort sett synes det er morsomt å opptre gratis, og i tillegg påta seg utgifter med å ta seg fri fra jobb, osvosv. Det henger ikke på greip i det hele tatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.