Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Må steppe inn som gitarist på kort varsel - Tips for å ikke ødelegge fingertupper?


Naigewron

Anbefalte innlegg

Hei!

For å gjøre en lang historie kort: Jeg spiller trommer, men på grunn av en skadet gitarist ser det ut til at jeg må steppe inn på gitar på et par gigger førstkommende helg. Det vil si intensiv øving de neste fire dagene, og deretter gig.

Jeg skal nok fint klare å lære meg låtene, men jeg spiller så pass sjelden gitar i disse dager at fingertuppene mine ikke kommer til å overleve dette uten hjelp. Så jeg spør ekspertene: Hva kan jeg gjøre for å minimere skadene og forsikre meg om størst mulig sjanse for å komme meg gjennom øvinger og gig uten å måtte spille med åpne kjøttsår?

Tykkere strenger? Tynnere strenger? Er noen strenger (f.eks. flat wound) bedre enn andre? Bør jeg bite i det sure eplet og spille nylon (blir antakelig unplugged)? Fuktighetskrem? Gnagsårplaster?

Alle tips mottas med takk, og jo fortere jo bedre.

Endret av Naigewron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som virkelig nytter er intensiv øving over lang tid, dessverre. En ting å passe på er at neglene på venstrehånda ikke klippes for korte. For korte negler øker belastningen på fingertuppene. Egentlig bør man helst legge bort alle sakser og neglklippere om man er gitarist. En liten glipp med slik redskap kan få alvorlige konsekvenser. En runde med ei neglefil tar bare et par minutter hver dag og sikrer at man har samme lengde på neglene hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som virkelig nytter er intensiv øving over lang tid, dessverre. En ting å passe på er at neglene på venstrehånda ikke klippes for korte. For korte negler øker belastningen på fingertuppene. Egentlig bør man helst legge bort alle sakser og neglklippere om man er gitarist. En liten glipp med slik redskap kan få alvorlige konsekvenser. En runde med ei neglefil tar bare et par minutter hver dag og sikrer at man har samme lengde på neglene hele tiden.

Hehehe. Fjongt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar folkens! Tror ikke jeg tør å teste superlim-tipset, men har fått satt opp en lettspilt gitar med tynne strenger. Så langt har det gått greit, så får jeg bare ta det som det kommer når det er på tide å gå på scenen ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mulighet til det, vil jeg anbefale å ta av/løsne strengene og polere båndene. Glatte og deilige bånd er veldig bra for fingertuppbehag. Ellers, .008-strenger og å være obs på å aldri trykke hardere enn nødvendig for å rein lyd, når du øver.

Edit: Flatwounds er også bra for fingrene, men de kommer neppe i veldig tynne sett. Dette er strenger som er ment å være i kraftig spenn, og de har en mørkere klang enn roundwounds, så det kan hende det blir for mørkt og ullent med slakke flatwounds. Har du likevel tid og lyst til å prøve dem, vil min anbefaling være å kjøpe et sett .011-strenger, men sette strengene én streng lavere på gitaren. Høy E brukes som B, B brukes som G, osv. Så kaster du den lave E-en og setter en .008 som høy E.

Endret av OsamaFetLaden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et gammelt triks for dette er urin....no shit !

" old school baseball players used to urinate on their hands to harden the skin"

Står en haug med plasser på internett .

Hvis jeg har kuttet en finger pleier jeg å dryppe superlim på mykt papir og presse på til det stivner .

Lar det bare være på til det er gått noen dager .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest splitsound

Hei!

For å gjøre en lang historie kort: Jeg spiller trommer, men på grunn av en skadet gitarist ser det ut til at jeg må steppe inn på gitar på et par gigger førstkommende helg. Det vil si intensiv øving de neste fire dagene, og deretter gig.

Nå, hvordan gikk det? Er du sengeliggende ennå? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå, hvordan gikk det? Er du sengeliggende ennå? :)

Hehe, det gikk slett ikke verst. Mulig jeg bekymret meg for mye, men basert på hvordan fingertuppene føltes etter den første øvingen fryktet jeg det verste. Kjenner i fingrene at jeg har gjort noe jeg ikke er vant til, men konsertene var stort sett smertefri :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.