Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Høres dette bra ut? ( nesten dumt spørsmål men...)


Rottenikken

Anbefalte innlegg

Jeg har som sagt Texas Specials allerede og tenkte å bygge ny elektronikk selv. Dette tenkte jeg å bruke: 3 Fender CTS på 250k og en RS kondensator på .022mF og volumemodifikasjon for å hindre diskanttap og gi jevnere justering når jeg demper volument og Fender 5 veisvender og det siste er de beste kablene fra gitarist.no som man bare finner på de dyreste vintage gitarene til Fender og Gibson og til slutt et gullbelagt Jackchassie. Jeg vet at alt her er supert, men det jeg er usikker på er om den RS kondensatoren fra RS Guitarworks er en lur oppgradering.

Og til slutt ender det i en Fender Mustang II

Årsaken til denne tråden, for alt her er gode deler, er at jeg aldri har prøvd en RS kondensator før.

Når det gjelder lodding og ferdigheter så er det vel nok å si at jeg har drevet med modelljernbane i mange år og det sier vel sitt...

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksperter og gullører hevder noen ganger noe annet, men veldig mange hører ikke forskjell på kondensatorer.

Hvis du tar sammenligningen, så går ikke en bil fortere hvis man klistrer på fartsstriper heller, men mange gjør det likevel, og det er helt greit for meg.

Hvorvidt kondensatoren farger lyden, avhenger jo også av hvor mye diskant du fjerner, altså hvor mye den er aktiv. Står alt på 10, er det minimal forskjell uansett.

Hvis du koser deg med å vite at det sitter slike deler i gitaren, så kjør på. Dette er det bare du som kan bestemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner virkelig ikke hvor mye du personlig vil høre forskjell med den kondensatoren og den forsterkeren du har nå. Men det er jo en oppgradering som folk gjerne gjør=)

Forsterkeren jeg har NÅ, ja... Men jeg skal kjøpe en Mustang

Jeg tenkte på volume modifikasjon også, å lodde på et kit der på volume potmeteret.

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kondensatorer av forskjellig kvalitet ofte er mer en følelse enn en faktisk forbedring en legger merke til. Er prisen slik at det ikke er noe stress, så hvorforfor ikke.

Jeg har RS-Kit i en av mine gitarer, men lydmessig? Tja... MYE på den gitaren må gåes over før jeg får utbytte av det vil jeg tro.

(Jeg spiller på en Bogner-forsterker til 23.000,- (+ høyttalerkabinett) sånn til sammenligning).

En vanlig "orange cap" er nok mer enn god nok, og ser litt mer fancy ut enn de små brune putene.

Utover det liker jeg de modifikasjonene som gjør at en ikke mister diskant ved justering av volum.

På denne siden står det mange gode triks og modifikasjoner: http://www.guitar-bass.net/features/25-strat-tips/

Hadde egentlig tenkt å bruke "11: The Memphis Wiring Trick" på en strat, men solgte den før jeg kom så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"The proof of the pudding is in the eating", som de sier.


Med bakgrunn i hifi-verdenen kan jeg ihvertfall si at det er mange som legger stor vekt på små forskjeller. Når det gjelder bytte av passive, elektroniske komponenter (motstander, spoler og kondensatorer), så er dette enkle komponenter. De har en hovedegenskap, som for selv de rimeligste er svært dominerende. Sideegneskapene (sånn som at en spole også har en motstand osv) er litt som bivirkninger i medisiner. I enkelte kretser har de ingenting å si, og i andre kretser kan de få hørbare effekter. Personlig har jeg gjennomført både AB-tester og blindtester av ulike kondensatorverdier i høyttalere, og det som er uhyre spennende er det som skjer når man går fra å vite hva man lytter til til å lytte blindt. Plutselig blir forskjellene bittesmå når man ikke vet. I den blinde varianten (husk at dette er ved bytte av kondensatorverdi, altså hovedverdien i et delefilter), hadde jeg problemer med å høre at det var en forskjell, noe som er ganske interessant så lenge jeg i AB-lyttingen beskrev forskjellene skråsikkert.


Du bør spørre deg selv: Hvor dårlige er de komponentene jeg bytter fra? Har de virkelig så annerledes sideegenskaper enn de dyrere komponentene?


Til syvende og sist er det spillingen og lyttingen som kan fortelle deg om det er en forskjell. Siden du neppe kommer til å sette opp en bindtest, så regner jeg med at du vil finne tydelige forskjeller. Om uannvidde vil høre de samme forskjellene er en annen sak.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine kit er gode. Jeg lodder ferdig loddet elektronikksett med utelukkende >Fender CTS>Fender Vender>Fender Jack>RS-kondensator>tilsvarende ledninger som Fender customshop bruker for 650kr. Der er MYE for pengene. Det er på finn.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode i følge hvem?

Flere. Det er utelukkende kvalitetsdeler fra amerikanske Fender og RS kondensator fra Guitarworks. Så delemessig har jeg Fender og Guitarworks . Så delene er gode. Egentlig USA SSS oppsett med RS oppgradering.

Ledninger er høykvalitets ledninger med vevd stoff tilsvarende sånn som Fender Shop bruker

Resten sier jeg for egen del. Jeg er meget flink til å lodde og lese skjemaer, noe jeg har gjort i mange år innen modelljernbane.

Jeg lager bare god elektronikk. For å si det enkelt: hvis jeg har mange års bakgrunn i profesjonell modelljernbane så er det et knakende godt skussmål ferdigheter andgår.

Ja, får jeg gode deler og riktig oppsett så lager jeg bra.

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper ikke å ha kvalitetsdeler når treverket er dødt. Som regel er de billig gitarkroppene og halsene helt dødt i treverket.

Jeg selger de på finn. Kanskje andre som vil bestille av meg har en Fender. Jeg bruker feks bedre ledninger en Japan og Mexico Fender og RS kondensator på .022uF. Så en med Fender Mexico kan oppgradere med mitt sett.

Død planke? Jeg skal kjøpe fra guitarfetish.

Grunnen til at jeg lager de settene er at det koster 300kr mindre bare i deler i Nederland enn Norge og tenkte at i norge er man villig til å betale 450kr for ferdigloddet. Jeg tjener ikke på det. Bare jeg ikke går med tap. Jeg selger for nederlandsk delepris ferdig koblet, men hvorfor? - svaret er at jeg er loddegal. Det er en hobby å lodde.

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld to poster fra meg på rad nå. Jeg har aldri brukt noen annen caps enn den som er i Fender CTS før. Jeg har montert RS 0.022uf. Men har ikke montert på gitaren enda. Er det riktig at jeg skal ha uF eller er det mF? Litt usikker men så ikke at det stod uF før den var loddet på. Mener det er 0.022mF til generell single coil.

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.