Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Salg av utstyr på finn


mrwarensemble

Anbefalte innlegg

Hva gjør folk her inne om de selger ting på finn som de sender i oppkrav etter ønske fra kjøper, hvor da kjøper ikke gidder å hente varen eller svare på mail slik at man sitter igjen med regningen på frakt begge veier og helt unødvendig bruk av energi! Regner med at dette ikke er et stort problem men må jo ha skjedd med noe her inne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner tlf nummer, ringer, og truer med fingerbrekk og annen stump vold. Har i alle fall hjulpet de gangene jeg har gjort det.

Neida, sender i prinsippet ikke i postoppkrav lenger. Kun forskuddsbetaling eller Finn garanti på dyre saker eller når jeg er usikker på vedkommede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For veldig dyre saker, så kan du forlange forskuddsbetaling for oppkravsgebyr og porto+returporto. For en "gjennomsnittlig" pakke som koster 155,- i porto og 79,- i oppkravsgebyr, så forlanger man 389,- i forskuddsbetaling. Da er man sikret å ikke tape på å sende av gårde oppkravspakker som ikke blir hentet; kjøper tar kostnaden uansett om pakka blir henta eller ei. Så setter man oppkravsbeløpet tilsvarende lavere i forhold til innbetalt beløp.

For rimeligere saker, så er det vel greiest å forlange forskudd for hele beløpet. De siste to handlene har jeg benyttet "Finn sikkert kjøp" på - det har fungert knall, men jeg syns det er ganske kostbart sammenlignet med f.eks PayPal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste gangen jeg har brent meg på å sende i oppkrav, var faktisk her på forumet. Skjedde forøvrig med flere på omtrent samme tiden, og brukeren har vært borte fra hele forumet i ettertid. Tapte noen hundringser - kjipt, men med tanke på hvor mye jeg har kjøpt og solgt på finn.no, både med forskudd og oppkrav, så har jeg enten vært heldig eller så er folk stort sett ærlige og greie når man handler med musikkutstyr. Haller i grunnen litt mot det siste.

Når jeg har hatt andre annonser inne, som f.eks vinylplater, foto, hi-fi... har det vært mer klabb og babb og rare henvendelser, så det gidder jeg ikke lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt ettersom. Jeg er omtrent like ofte kjøper og selger, og de gangene jeg kjøper sender jeg ikke forskuddsbetaling med mindre jeg har gode indikasjoner om at vedkommende er til å stole på. Men dersom vi har felles bekjente, telefonnummer og adresse osv. til vedkommende, og han/hun er voksen, så kan jeg forhåndsbetale. Umyndige personer vil ikke få forhåndsbetaling av meg, og spesielt ikke for kostbare ting.

For meg som selger er det med at pakker ikke hentes en kalkulert risiko. Jeg fosøker alltid å få forhåndsbetaling, men får vi ikke til det, så sender jeg i oppkrav (men da skal kjøper dekke frakten). Så langt har jeg ikke opplevd at en pakke ikke er hentet, men så har jeg nok måttet sende oppkrav kun et par ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på forumet når jeg handler med relativt aktive medlemmer er det ikke så nøye, har aldri hatt problemer. Bruker alltid bankoverføring men har i mange tilfeller aolgt å bare sendt med en gang. Pengene har alltid tikket inn i løpet av en dag eller to.

På Finn sender jeg kun mot forskuddsbetaling. De gangene jeg har kjøpt gitarer/amper til over 6-7k hat jeg bedt selger sende i oppkrav (har alltid hentet det samme dag som det har kommet). En selger hadde ikke lyst å sende i oppkrav og det er forståelig så løste det med å gi han et "depositum" på 500 kr for å dekke fraktkostnader.

Dette var da snakk om en gitar til 11000,-

Det var en kar på finn som ville kjøpe en 400 kroners pedal av meg og insisterte på å bruke finn's betalingsgaranti (de holder pengene til han bekrefter å ha fått varen). Jeg takket bare høflig nei og solgte til neste person som henvendte seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir i allefall siste gang jeg sender til noen i oppkrav. han har noen dager igjen for å plukke den opp men tror ikke den blir det, gidder ikke svare på mail eller noe. Jeg får sende vedkommende en mail hvor jeg sier hva jeg synes han er ..... Takker for fremtidige tips i allefall :) Men kan bare ikke fatte hva det går i, voksen kar og alt.... hvorfor gidde å si man skal ha noe for så å bare gjemme seg som en liten guttehvalp??? forstår det bare ikke...... :angry:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på forumet når jeg handler med relativt aktive medlemmer er det ikke så nøye, har aldri hatt problemer. Bruker alltid bankoverføring men har i mange tilfeller aolgt å bare sendt med en gang. Pengene har alltid tikket inn i løpet av en dag eller to.

På Finn sender jeg kun mot forskuddsbetaling. De gangene jeg har kjøpt gitarer/amper til over 6-7k hat jeg bedt selger sende i oppkrav (har alltid hentet det samme dag som det har kommet). En selger hadde ikke lyst å sende i oppkrav og det er forståelig så løste det med å gi han et "depositum" på 500 kr for å dekke fraktkostnader.

Dette var da snakk om en gitar til 11000,-

Det var en kar på finn som ville kjøpe en 400 kroners pedal av meg og insisterte på å bruke finn's betalingsgaranti (de holder pengene til han bekrefter å ha fått varen). Jeg takket bare høflig nei og solgte til neste person som henvendte seg.

Er jo et helt konge system. Bruker det ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke solgt mye på Finn, men har solgt en gitar via betalingsgarantien en gang. Funket fint.
Egentlig synes jeg det er veldig greit å kvitte seg med ting jeg ikke bruker her på forumet, og da gjerne til medlemmer som har en del poster, men det blir vanskeligere og vanskeligere. Skjønner ikke helt hvorfor, da annonsene her på forumet dukker opp høyt på listene hvis man gjør et søk på Google.

Har jo hatt en kurant gitar, om enn i en litt spesiell finish og farge liggende ute her i år og dag, og null napp. Det er ikke noen som vil prute, en gang! Kanskje vi kan stenge ned hele greia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har butikk på Finn.no .

Måtte slutte HELT med oppkrav uten noe forskudd betaling .

MANGE hentet ikke pakker .Dette problemet økte hele tiden .

Nå for tiden er ca 90% av alle henvendelser fra Finn.no useriøse folk som aldri kjøper noe .

For 4-5 år siden var det ca 50% .

De fleste som faktisk ER seriøse kunder betaler hele beløpet forskudd , da jeg ikke er privatperson på Finn .

Vi som har butikk må signere en kontrakt og vi kan bli kastet ut umiddelbart hvis det er noe tull .

Privatpersoner kan nærmest svindle folk helt fritt på Finn uten at noe skjer med dem .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finns betalingsgaranti er gode saker. Tar litt tid før pengene er på konto, men man er sikret at kjøper har betalt varen før man sender. Forskuddsbetaling er det beste, selvsagt, men personlig er jeg skep på å overføre tusenvis av kroner uten noen form for garanti for at varen blir sendt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.