Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Innkjøp av billig 7-strengar


Eddy

Anbefalte innlegg

Har fatta ein viss interesse for djent-sjangeren i det siste(type Periphery, Animals as Leaders), og tenkte eg kanskje måtte supplere med ein ekstra streng. Har alltid hatt lyst til å prøve det forøvrig. Det er knapt nokre månadar sidan eg kjøpte gitar sist, så studentbudsjettet er noko sprengt. Kan ikkje tenkje meg å bruke meir enn 3000-4000 pga dette. Har sett på nokre gitarar på finn, og lurte på om dykk med litt meir erfaring enn meg kanskje har noko innsikt å kome med. Legg inn nokre lenkjer som eg vuderer å kjøpe.

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=56059350- eg har høyrt at litt eldre schecter-gitarar har voldsomt tjukk hals, og då forsvinn jo gjerne poenget med ein gitar til shredding litt... Men, prisen gjer det interessant.

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=55221257- noko skeptisk til squier-merket, men denne så jo grei ut elles

Nokon som har erfaring med nokre av desse gitarane, evt. betre forslag?

Endret av Eddy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en Squier VII. Halsen på den er ikke tynn sett med 'fortendelerøyne', og båndene mener jeg å huske var relativt små sett i forhold til de som eksempelvis Ibanez klasker på mange av sine gitarer. Kvaliteten var helt kurant. Ikke vidundelig, men ikke ræva heller.

Den Schectern du har linket til tror jeg er blant de billigste modellene de kommer med. Har ikke noe erfaring med Schecter-gitarer, men akkurat den du linket til tror jeg vanskelig kan sammenlignes med noen av de andre mer forseggjorte modellene. Mener å huske at det er ett par av medlemmene her inne som har hatt en 7-strenger fra Schecter, kanskje de kimer inn etter hvert.

Jeg har hatt fire 7-strengere. Første var ett vrak av en Ibanez Universe PWH. Den er på lista over gitarer jeg angrer på at jeg solgte.

Nummer to var en Squier VII. Den var den stusseligste av de fire jeg har hatt, uten at den var spesielt dårlig.

Nummer tre var en Ibanez RG7321. Etter et bra setup tror jeg det er få 7-strengere der ute som kan sammenlignes med en RG7321. Mye gitar for pengene syns jeg.

Den siste jeg hadde er den jeg angrer mest på at jeg solgte av disse fire (mer enn Universen). En splitter ny og hvit RG7420 med DiMarzios. Den var cool.

1250016E-04F4-402D-BB5D-DF42EB9F4883-282

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har eid en Ibanez S7320 og Schecter Hellraiser C7 tidligere.

Begge to kostet meg ca det samme, 4000kr brukt.

Kan bare si at Schecteren var i en klasse som er milevis over Ibanez. Den låt MYE mer "levende", var lettere å sette opp, kom med gode pickups og spilte utrolig rent og fint både på cleans og med vreng. Ibanez hadde en tynn Wizzard II-7 hals mens Schecteren var betydelig tykkere. Kan desverre ikke si at Ibanez var noe mer lettspilt enn Schecter, ettersom Schecteren føltes som en kvaitetsplanke og spillemessig så var det ingen problem for meg. Mr Jeff Loomis kan bekrefte dette.

Har også eid en del Ibanez og Schecter i 6-strengs-versjoner og Schecter har alltid visst seg å ha bedre kvalitet og lyd. Men når det er sagt så tror jeg at en pent brukt RG7420 er et godt valg hvis du vil ha en gitar med tynn hals. Jeg spiller nå både på Ibanez og Schecter til daglig og selv om jeg foretrekker Schecter, så har Ibanez sine sterke sider også.

Hvis jeg var deg, så ville jeg ventet og sett på hva som dukker opp på bruktmarkedet. Ikke kjøp det første du finner bare fordi du har få alternativer. Til 4k kan du lett finne en Schecter Blackjack, Schecter Hellraiser eller Ibanez RG7420. Du må bare være tålmodig.

Den Schecteren du linket til er overpriset imo og er ikke verdt pengene. Den kommer også med Duncan Designet pickups. Skal du spille på en 7'er, så er du svææært avhengig av gode pickups for å få en god og klar lyd, hvis ikke så blir det bare grums. At Schecter kommer med 26.5" skala hjelper også veldig på den syvende strengen, tight og fint. Med 25.5" bør du ha noe tykkere strenger.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takkar så mykje for tips. Eg har ikkje noko nemneverdig hastverk med dette her, så eg kan godt sjå litt på kva som kjem på marknaden. Dette er vel mest for å prøve konseptet litt ut, men litt kvalitet vil ein jo gjerne ha. Skal sjå etter dei modellane dykk har nemnt.

Endret av Eddy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hatt flere 7'ere enn jeg liker å innrømme.

tenker du trem eller fast stol?

7321'n som TC nevner har veldig god bang for buck-faktor.

min opplevelse av ibby, som jeg gjentar gang på gang, er at så fort man skifter miccene så er stort sett ibanez en sure bet om man skygger unna visse trem'er.

jeg har en haug av en rg7620 som jeg har skifta miccene på, og det er fortsatt hovedøksa mi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gikk samme runde som deg i fjor, og var skeptisk til Schecter pga halstykkelse. Endte opp med en brukt BlackJack til 4000,-, og synes den gitaren er fantastisk god! Halsen er kanskje litt tykk, men oppleves ikke slik, tror det har mer med "shape" å gjøre (?)

Ble diskutert heftig her i denne tråden:) http://forum.gitarnorge.no/topic/52595-tips-paa-7-strengs-gitar/

Ellers kan jeg jo si at jeg har prøvd Jackson sine rimeligere 7-strengere, og synes det var bra gitarer i forhold til hva du må betale. Mitt tips er allikevel Schecter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, eigentleg har bør eg ikkje bruke pengar på gitar i det heile, men det kjem til å bli vanskeleg å ikkje kjøpe den der trur eg. Planen min for dette året vår å jobbe ved sia av studia og spare opp pengar til hybel på UiS, men har brukt kvar einaste krone, haha. Ser ikkje ut som det blir noko sparing denne månaden heller.

Endret av Eddy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.