Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forsøk på 70's Pink Floyd sound


xshorteyx

Anbefalte innlegg

Heisann ^^
Etter en stressende sisteuke har jeg og mine medstudenter blitt ferdig meg en produksjonsoppgave hvor vi skulle velge oss et ti-år imellom 1950 - 1990 og prøve å gjenskape et lignende lydbilde og en relativt troverdig produksjon.
Jeg har jobbet med det lydtekniske, mix, generell produksjon og recording sammen med to andre medstudenter. I tilegg jobbet vi med to komponister, hvor ene gjorde basic arrangement, spilte bass osv og den andre skrev tekst og melodi og spilte trommer.

Føler kanskje her att drawbacken er vokalen, hvorav jeg føler melodien og stemmen kanskje ikke var helt tidskorrekt.. Men vi hadde ikke mye tid på oppgaven og vi ville la alle bidra med sitt.

https://soundcloud.com/kurt-caparison/20150306-hjelle-kurt-inge-oblig-7-70tallet

disclaimer igjen: Jeg og to andre lydteknikere har spilt og komponert majoriteten av gitardelene i låten basert på komponistens skisser, selv om dette ikke helt var vår jobb.. Menmen, har vært inspirert av Gilmour, så det var vell egentlig bare til sitt beste.

Endret av xshorteyx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette låter helt innenfor, jeg. Man kunne kanskje ha lagt på litt tapehiss for å få det enda mer autentisk

Jeg liker ikke å være så negativ, men vokalen er som du antyder ikke helt på plass. Det tror jeg kanskje har like mye med vokalisten å gjøre som med lyden. Han synger jo reint og greit, men med amerikansk uttale. Siden dette skal være PF, blir det helt feil. Dessuten har han jo ikke noen stor stemme, helt grei, men ikke mer. Det er langt mellom vokalister som har det ganske udefinerbare "IT".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette låter helt innenfor, jeg. Man kunne kanskje ha lagt på litt tapehiss for å få det enda mer autentisk

Jeg liker ikke å være så negativ, men vokalen er som du antyder ikke helt på plass. Det tror jeg kanskje har like mye med vokalisten å gjøre som med lyden. Han synger jo reint og greit, men med amerikansk uttale. Siden dette skal være PF, blir det helt feil. Dessuten har han jo ikke noen stor stemme, helt grei, men ikke mer. Det er langt mellom vokalister som har det ganske udefinerbare "IT".

Jeg er helt enig.

Var i Duper studio tidligere denne uka hvor vi fikk demonstrert hvordan de recorda med 70-talls type miksere, hvordan diverse eldre hardwarekompressore og lignende gav sin lille karakteristikk på lyden. Veldig interessant og kjekt, desverre var tapemaskinen i ustand akkurat nå, men man fikk jo en ide over hvordan den ellers ville fungert.

Skulle gjerne hatt no tape-saturation, men akkurat nå har jeg egentlig bare "in the box"-Cubase å jobbe med, så sånnsett er jeg ganske fornøyd. Det er faktisk bare brukt diverse kompressorer i cubase på prosjektet, litt diverse vintagekompressor / tubekompressor og slikt samt EQ'ing og klanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry. For meg blir dette bare kompressor. Det dreper all dynamikken, og på de beste opptakene fra 70-tallet tillot man at dynamiske peaker fikk headroom. Perkusjonen hadde punch og luftige symbaler. Som hifi-interessert gjennom mange år har jeg lyttet til musikk fra mange tiår, og mener jeg har belegg for å hevde at den graden av dynamisk kompresjon som er vanlig nå startet på 90-tallet. På 70- og 80-tallet var det langt mer luft og dynamikk, spesielt i progrock-innspillingene, som PF er representant for.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et paradoks at nå som vi har bedre signal/støyforhold enn noensinne er moderne innspillinger squishet til bristepunktet og en hvilkensomhelst brukbar 70-tallsinnspilling har mye mer luft og dynamikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry. For meg blir dette bare kompressor. Det dreper all dynamikken, og på de beste opptakene fra 70-tallet tillot man at dynamiske peaker fikk headroom. Perkusjonen hadde punch og luftige symbaler. Som hifi-interessert gjennom mange år har jeg lyttet til musikk fra mange tiår, og mener jeg har belegg for å hevde at den graden av dynamisk kompresjon som er vanlig nå startet på 90-tallet. På 70- og 80-tallet var det langt mer luft og dynamikk, spesielt i progrock-innspillingene, som PF er representant for.

Vell, mye av fargen på lyden i dette tiåret kom ifra både gode preamps og tapemaskin, dessuten skulle man bli ganske sjokkert over hvor mye kompressor som faktisk tidligere ble brukt for å gi lyden den karakteristikken den har, man kan ikke tro att dette skjedde ved EQ alene?

Var ikke mye tid vi hadde på oppgaven, recording skjedde på lørdag/søndag og onsdag med innleveringsfrist på Torsdag. Jeg vil gjerne få demonstrert noe som kommer nermere basert på en slik tidsklemme, samt bruk av dølle, fargeløse preamper :P

Er en grunn til att jeg nevner att det er et -forsøk- på å gjenskape et slikt lydbilde.

Vi sjekket også dynamic range i en relativt "vanlig" pink floyd låt. Det er kanskje ikke så megadynamisk som du gjerne tror :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvespilte og sjekket DR på et par originale spor før jeg skrev innlegget. I beg to differ. F.eks. har The Wall (1979) dynamic range på 11-14dB.

Man må huske på hva slags lydverden 70-tallet var. 80-tallet med sine bærbare walkmans hadde ikke kommet ennå. Her var det fortsatt vinylplater som gjaldt. Man mikset og mastret ikke for lytting i små ørepropper. Man mikset for stasjonære anlegg med god trøkk, headroom og et bra frekvensområde. Man mastret for vinyl, noe som blant annet innebar at all bass gikk i mono (fordi man på tross av RIAA-trinnet kunne risikere at så store sideveis groper i rillene kunne få stiften til å hoppe ut av sporet). Med gode høytalere og forsterkere tilgjengelig kunne man trygt tillate seg dynamikk fordi man hadde nok å gå på på volumkontrollen.

For all del: Du/dere har gjort en mye bedre jobb enn jeg med min hobbykunnskap og mitt hobbyutstyr kunne klart. Og etter lydstandarden som platebransjen (dessverre) har lagt seg til de siste 20 årene, så har du/dere gjort en god jobb. Men for meg låter det ikke 70-tallsinnspilling av dette.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvespilte og sjekket DR på et par originale spor før jeg skrev innlegget. I beg to differ. F.eks. har The Wall (1979) har dynamic range på 11-14dB.

For all del: Du/dere har gjort en mye bedre jobb enn jeg med min hobbykunnskap og mitt hobbyutstyr kunne klart. Og etter lydstandarden som platebransjen (dessverre) har lagt seg til de siste 20 årene, så har du/dere gjort en god jobb. Men for meg låter det ikke 70-tallsinnspilling av dette.

Mulig vi har lagt oss litt høyt når det gjelder dynamic range. Usikker men tror det ligger på rundt 8 db, noe som ikke skal være så altfor gale.

Hadde gjerne latt det være litt mer headroom sjøl, men vi var tross alt 3 individer som jobbet med sluttmiks sammen.

Vi sammenlignet med Dark side of the Moon, gjerne da låten "Breathe". Men ser att dynamic range på PF utgivelsene varierer veldig (selv om det er samme plata). Noen versjoner av DSoM varierer fra 9 - 12 db, imens andre er 11 - 14 ja. Mulig att vi har gjort litt dårlig research når det kommer til valg av referanselåter, men igjen så er det vanskelig å vite eksakt hvilken versjon man har fått tak i digitalt.

Og igjen, som sagt så er det bare et forsøk gjort av folk som muligens har 2 - 3 år erfaring i mindre studioer. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.