Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Får ikke refusjon hos gitarforretning


OsamaFetLaden

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en gitar av ei av Norges ledende musikkforretninger i desember. I begynnelsen av januar benytta jeg meg av angreretten og hevet kjøpet. Det tok litt tid før de fikk gitaren tilbake i hende, siden den ikke ble sendt til adressen de bruker til gods, så de måtte hente den på en post i butikk. Men den 25. januar hentet de den ut og hadde dermed fått den tilbake.

Jeg har ennå ikke fått pengene mine.

Etter ei stund purra jeg, og fikk vite at meldinga ble sendt videre i systemet. Ingen penger kom. Etter ny venterunde purra jeg på nytt, og fikk etterhvert vite at forsinkelsen kom av at det var sjefen som tok seg sånn ting, og han var for tida på ferie i USA.

Da det var gått over en måned siden de fikk gitaren tilbake i hende, forrige fredag, skrev jeg at jeg nå hadde fått nok og kom til å koble inn øvrigheten. Senere på dagen fikk jeg svar av vedkommende jeg hele tida har forholdt meg til at han godt forsto meg og nå kom til å ta affære selv for å ordne opp i det.

Noen som vil gjette hva som skjedde?

Helt riktig: ingenting.

Om det er andre som har erfaringer med dette, vil jeg gjerne ha tips om den mest effektive veien å gå videre. Jeg vil inntil videre ikke skrive navnet på bedriften, her, men sender det gladelig på PM til alle som vil vite det.

Endring: Vil også legge til at jeg har sendt e-post til kontaktpersonen min i dag også. Nå ser det ut til at han ikke lenger svarer på mail.

Endret av OsamaFetLaden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Det var en brukt gitar, men solgt i nettbutikken, og med forsikringer om full angrerett, dvs. å kunne heve kjøpet uten spørsmål, for full refusjon av kjøpesummen.

Det hører med til historien at jeg etter tre dager ringte og sa jeg ville returnere gitaren. Men etter litt prat fram og tilbake forsikra selgeren meg om at hvis jeg ikke var 100% sikker på at jeg ikke ville ha den, kunne jeg godt ha den ei stund til.

Så prøvde jeg å like den ei stund til, og brukte uttallige timer på å stille inn best mulig lyd på forsterkeren min. Det var en god gitar, men jeg syntes ikke den var riktig bra nok til å rettferdiggjøre kjøpesummen. Det var bl.a et svare pes å få stilt inn riktig pickuphøyde. Så kom det en dag der jeg fant fram frankenstratten min og plugga den i ampen som jeg hadde fininnstilit til nygitaren i flere uker, og voilà: Mye, mye bedre lyd!

Dagen etter sendte jeg mail om at jeg ikke ville ha den, og selgeren godtok det uten noe mer mikkmakk. Dette var vel den 30. dagen etter jeg hadde fått gitaren i hende, men det var vi begge enige om at var greit fordi det var på oppfordring fra butikken at jeg hadde gått med på en andreaudition for gitaren.

De hadde heller ikke lagt med angrerettskjema i forsendelen, noe som i praksis utvider angrerettida ved postordresalg til 12 måneder, så jeg syntes og synes jeg absolutt har mitt på det tørre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt orientert pr. PM om ett annet tilfelle, med samme firma, der akkurat det samme skjedde med en annen forumitt. Ikke oppmuntrende nyheter, men det er ett lite lyspunkt: Kontaktpersonen min i firmaet ringte meg nå i ettermiddag, etter å ha lest min siste mail. Jeg kommer til å avvente over helga, etter forsikring om at det nå skal ordnes opp i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med CastorFiber.

Slik jeg forstår faktum, har du ditt på det rene. Som du selv nevner, har du 12 måneders angrerett på fjernsalg når det ikke medfølger standardisert angreskjema, jf. angrerl. § 21 tredje ledd, jf. § 8 første ledd bokstav h. I tillegg foreligger bindende avtale fra selger om å utvide angreretten.

Etter § 24 annet ledd, skal tilbakebetaling skje "uten unødig opphold" og "senest 14 dager fra da den næringsdrivende fikk melding om forbrukerens beslutning om å benytte angreretten etter § 20". Selger kan imidlertid holde tilbake tilbakebetalingen "til varene er mottatt" eller "til forbrukeren har lagt frem dokumentasjon på at varene er sendt tilbake", jf. § 24 tredje ledd.

Dersom du ikke får tilbakebetalt beløpet, er det billigste og enkleste å klage saken inn for Forbrukerrådet, og kreve forsinkelsesrenter av beløpet etter rentel. § 2 første ledd, slik at renter løper fra datoen du senest skulle mottatt beløpet i henhold til ovennevnte regler. Dette er også noe du kan informere selger om.

Endret av Astrum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.