Gå til innhold
cantus

Test av gitarmikrofoner - 13 mikrofoner i test

Anbefalte innlegg

Det er fordi at pga hetten har de ulike bruksområder regner jeg med. Det går an å synge i en 57 og det går an å mikke opp et kabinett eller en skarp med 58, men generelt sett gjør hetten det til at det er bedre å synge i en 58, og en får ikke fargingen av lyden fra hetten på en 57 slik at den er kanskje bittelitt bedre å bruke på andre lydkilder :)

I tillegg har de kommet med litt forskjellige modeller av 58, bl.a. med av/på knapp som kan være hendig for vokal men ikke nødvendig når den brukes til oppmikking av kabinett :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er veldig ubehagelig å synge i en SM57, rett og slett fordi man da klarer å komme så nærme elementet at volumet plutselig øker voldsomt. En sånn stor skumgummihette hjelper, men uten den er en SM57 en lite egnet vokalmikrofon, synes jeg, ikke på grunn av lyden, men pga bruksegenskapene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje jeg kan snike inn en fråga her.

Jeg vurderer å kjøpe en sm-sak, til opptak av litt kassegitar, klapping og annet småtteri. Burde jeg gå for 57 eller 58 og er disse å få tak i på bruktmarkedet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er veldig ubehagelig å synge i en SM57, rett og slett fordi man da klarer å komme så nærme elementet at volumet plutselig øker voldsomt. En sånn stor skumgummihette hjelper, men uten den er en SM57 en lite egnet vokalmikrofon, synes jeg, ikke på grunn av lyden, men pga bruksegenskapene.

Enig i det. Motsatt sliter jeg med å se de store problemene, altså å bruke en SM58 (eller en annen dynamisk mikrofon som tåler kraftig signal) til å mikke opp forsterker. Det er ihvertfall en nyttig nødløsning når man står der uten SM57 av en eller annen grunn.

Ref også Shure's kundeservice:

http://shure.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/287/~/sm58-to-mike-my-guitar-amp%3F

Endret av sarge

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra video! Takk for det. Men det som er i interessant er jo hvordan de forskjellige mikkene sitter i miksen. Slett ikke sikkert at din favoritt gjør det best der..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra video! Takk for det. Men det som er i interessant er jo hvordan de forskjellige mikkene sitter i miksen. Slett ikke sikkert at din favoritt gjør det best der..

This! De mest populære mikrofonene for gitar i både studio og live er jo de som låter "minst" av alle i denne videoen, e906 og SM57/58.

Så en sånn video er god for å høre direkte forskjell mellom mikker, men utover det sier det ikke så mye.

Er så mange andre faktorer som spiller inn for hvordan noe vil låte i en miks.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje jeg kan snike inn en fråga her.

Jeg vurderer å kjøpe en sm-sak, til opptak av litt kassegitar, klapping og annet småtteri. Burde jeg gå for 57 eller 58 og er disse å få tak i på bruktmarkedet?

Til opptak av akk gitar, klapping og andre ting vil nok en kondensatormikk være et mye bedre valg. 57/58 er dynamiske mikker, og er ikke så følsomme eller funker særlig bra på avstander over 10-30 cm på lydkilder med lavt volum. En kondensatormikk tar opp mye mer detaljer over hele frekvensområdet på mye lengre avstand selv på lavere volum. SM mikker funker bra når du synger rett inn i den, mikker opp gitarkabinetter, på skarptromme osv

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med basstom. Finn deg en Røde NT1a eller Sontronics sumthin-husker-ikke-navnet. Du kan også vurdere noen av de billigste (og feteste) mini-kondisene som finnes på markedet. Stalltips her karer, enjoy:

http://www.12gaugemicrophones.com/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er veldig ubehagelig å synge i en SM57, rett og slett fordi man da klarer å komme så nærme elementet at volumet plutselig øker voldsomt. En sånn stor skumgummihette hjelper, men uten den er en SM57 en lite egnet vokalmikrofon, synes jeg, ikke på grunn av lyden, men pga bruksegenskapene.

Det var mange som brukte 57 som sangmikk på 70 tallet. bla.a Sting. Til koring og slikt er den ikke egnet nei.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje jeg kan snike inn en fråga her.

Jeg vurderer å kjøpe en sm-sak, til opptak av litt kassegitar, klapping og annet småtteri. Burde jeg gå for 57 eller 58 og er disse å få tak i på bruktmarkedet?

Ville gått for en stormembran kondensator mikrofon om du skal gjøre kassegitar, klapping og vokal. Kan også fint brukes på gitaramper og mye annet og. F.eks. Røde NT1A er helt kurrant. Man får bredere bruksområder og ofte litt bedre lyd med en kondesator enn en dynamisk.

EDIT: Leste ikke side 2, så da så jeg ikke at dette var svart på :P

Det kunne også vært moro å hørt en lignende video hvor man velger ut 2-3 mikrofoner og varierer plasseringen (on-axis, off-axis, nært og litt lenger unna)

Jeg testet det samme dagen jeg gjorde denne sjekken. Kan se om jeg finner lydfilene. I prinsippet er det skarpere lyd on-axis og jo lengre unna jo mørkere.

Det som påvirker lyd mest er høyttalerelementer og kabinetter, rommet man spiller i og i dette tilfellet mikrofonene.

Etter min erfaring så virker det som at det går fra ytterste ledd og inn, når det gjelder hva som har størst påvirkning (tenker da ikke på kabler og småting i mellom):

(Viktigst til minst viktig:)

Musikeren, Instrumentet, Gitarampen (inkl. kabinett), mikrofon, preamp til mikrofon, lydkort/konverter.

Endret av cantus
  • Liker 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Lignende innhold

    • Av Brattanorski
      Hei og hopp! 

      Jeg tilbyr rimelig undervisning i el-gitar, hjemme hos meg i Dalbakkveien i Oslo. Ca 5min fra Godlia t-bane stopp.  Selv er jeg låtskriver og utøvende musiker, men også tidligere musikkstudent ved Staffeldts i Oslo. Jeg 26år og har spilt gitar siden barneskolen

      Metodikk:
      Jeg baserer mine kurs på hva eleven selv ønsker å oppnå. Hva er ditt mål?

      1. Er du viderekommen og ønsker å bli dreven på rask alternate picking så fokuserer vi på teknikk (da kan vi nerde og ha det gøy!)
      2. Er du nybegynner, så starter vi lett og jobber mot å kunne spille den musikken du selv hører på

      Jeg ønsker først og fremst at du skal lære å kjenne hva som definerer DEG som gitarist og hvordan DU låter. Det synes jeg er kjempe spennende. Da kan vi skreddersy et opplegg rettet mot dine mål og preferanser. Jeg er resultatorientert og tålmodig. Er blitt fortalt at jeg har gode pedagogiske egenskaper og kan forklare avanserte konsepter på en forståelig måte.

      Jeg tar foreløpig 200kr timen (45min).
      Send meg gjerne en melding så tar vi en prat.
      Bjørn.

      Her er en liten link så dere kan se hva jeg bruker mine dager på :)
    • Av Troll
      Hvis jeg skulle brukt en tusenlapp på en reverb, hva burde jeg gått for? Tc Hall of Fame 2? Ser de går for rett over tusenlappen helt ny.
      Ligger et par EH Cathedral på finn. Er det noe stas? 
      Fordel om den har shimmer. Kunne tenkt meg Strymon Big Sky, men den blir for heftig siden jeg kun skal bruke det til litt testing og leking i loopen på Mooer Preamp Live. 
    • Av Rokamy
      Noen som kan hjelpe med en verdivurdering av denne gitaren som jeg kjøpte i begynnelsen av 80?
      Meget lite brukt og i meget godt stand.



    • Av Jaden
      Vurderer å selge min Tom Anderson fordi den ikke lenger blir brukt.
      21000 kr
      Har ligget i kassen sin de siste 1-2 årene og bare brukt hjemme.
      Dette er en Short Drop Top Classic med 24.75" scale length, ikke 25.5" Følger med original kasse og vibbearm.
      Det er noen "riper" og vanlig bruksslitasje på gitaren.
      Spør eller PM for mer info og/eller flere bilder.
       
      Legger ved bilder av gitar og av spesifikasjoner. Serienummer er 12-11-13N




    • Av Jegsann!
      Yo! Jeg skal en 2-ukers tur til Bali fra fredagen (14 des.) og lurte på om det er noen som vet om noen gitarsjapper man kan gjøre et skikkelig kupp på prismessig? Er på utkikk etter min første 7-strengers og ser at mange av Ibanez sine er lagd i nettopp Indonesia. 
      Er det muligheter for å finne billige lokallagde Ibanezer priset for deres lokale marked eller er dette internasjonale priser isj?
      Er det ellers noe lokalt som kan gå av kassegitarer o.l? Svar mottas med takk!
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.