Gå til innhold
cantus

Test av gitarmikrofoner - 13 mikrofoner i test

Anbefalte innlegg

For en stund tilbake lagde jeg en video sammen med assistent teknikeren min i studioet mitt. Tenkte det kanskje var av interesse.

Her har jeg 13 forskjellige mikrofoner på nøyaktig samme kilde/plassering. For å få samme lyd brukte jeg en Akai HeadRush pedal til å loope signalet, deretter satt jeg samtlige mikrofoner fra samme avstand, rett på høyttalerelementet (on axis). Gitar er Les Paul Jr og amp er BadCat Panther.

Hva syns dere låter best? Er det noen som skiller seg ut ekstra mye?

Om dere har noen ønsker til lignende tester så gi beskjed ;)

  • Liker 6

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utrolig bra initiativ! Elsker sånne sammenligninger. Ikke nødvendigvis for å lære noe, bare for moro. Slikt som dette er som oftest subjektivt uansett. :)

Ut av egen erfaring (og det jeg nå hørte) er jeg stor fan av UM70 på gitarkabinett i tillegg til standard SM57. SM7b overrasket meg som litt tynnere, men de to der varierer jo litt fra mic til mic. Den som overrasket positivt var CAD. Har aldri testet D12 på gitar før, men skjønte nå at det kan funke ganske bra. Fikk meget lyst å jobbe i det studioet gitt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror denne fortjener stickystatus, jeg, selv om den for mange kanksje er litt avansert. Det er ikke alle som har så mange mikrofoner liggende i skuffen. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Likte virkelig godt SM81'en.

Og kudos for bra video!

Endret av MartheyG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for hyggelig feedback. Bra dere likte testen.

Det jeg i grunn fikk mest ut av å ha testet dette, var at så si alle mikrofonene fungerte helt fint.

Vanligvis mikker jeg opp med 2 mikrofoner pr. amp, og testen gav meg litt svar på hvilke mikrofoner som var mest forskjellige, eller hvilke mikrofoner som kanskje kan utfylle hverandre.

  • Liker 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra test! :)

Nybegynner spørsmål: I hvor stor grad kan man EQ'e seg bort fra forskjellene? Med det mener jeg at i hvor stor grad er det likegyldig hvilken av disse mikrofonene man velger da man uansett kan bruke EQ til å oppnå den lyden man vil ha?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man kan ikke EQ seg til alt. Vanskelig å få to veldig forskjellige mikker til å låte likt ved å legge på EQ.

Både fordi en ikke kan hente frem ting (frekvenser) som ikke er der, forskjellige typer mikker har forskjellig type elementer/membran som reagerer forskjellig på lyden og så er det dette med harmoniske overtoner osv som gjør sitt for å farge lyden. Bare prøv så skal du se :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke så lett å EQ bort forskjellene nei, slik som Basstom forklarer. Men man hører blant annet at noen av mikrofonene har mye mindre "bass"-frekvenser i seg, og man kan nok booste bunnen og få de til å bli tykkere, slik som enkelte av de andre mikrofonene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mellom en SM57 og en SM58 kan man kanskje EQe seg nærmere, men med store forskjeller mellom f. eks. en AKG 414 kondis og en SM57 er det bare å glemme. Der finnes plugins som skal kunne matche lyden fra en kilde over til en annen, men hvorvidt dette fungerer i det hele tatt aner jeg ikke. Jeg har 4 forskjellige dynamiske mikrofoner og mellom disse er forskjellene såpass stor at jeg tviler på at jeg kunne ha mikset dem lik. Moro med en lydteknikk-tråd! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjorde en litt ålreit oppdagelse her om dagen forresten. Heiv opp en del sannsynlige og usannsynlige mikker foran mesa'n for å teste litt, og faktisk låt Thomann sin RB100 båndmikk ganske så fett sammen med f.eks. SM57. SM57 har mye mellomtone og kan låte nasalt til tider, men Thomann mikken har mye mer hengekøye-lyd og på tunge higain gitarer dro den til så det holdt. Massiv bunn og rund fin topp, og var tipp topp å blende inn med en 57.

Det som er kult med Thomann mikken er at den koster ca like mye som en kroneis og 3 bugg :D (sett i forhold til andre båndmikker da...)

Endret av basstom

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Personlig syntes jeg det mest interessante var hvordan SM58 og SM57 ikke var hårreisende langt fra hverandre, og jeg tenker at det viser hvordan dynamiske vokalmikker gjerne kan brukes til å mikke opp gitarforsterkere når det kniper.

Nesten like interessant synes jeg det var hvor enormt store forskjeller det var. CAD Trion 7000 hørtes jo ut som den ble kjørt gjennom et kraftig lavpassfilter sammenlignet med de fleste andre, for eksempel. Sennheiser e906 skuffet litt, siden den skal være laget for formålet, og i mine ører låt den flatere og spinklere enn selv SM58. Dersom Neumann-mikkene er referansene, så er jeg enig i at SM81 låt bra.

TIl syvende og sist viser dette at de store forskjellene i lyd er når man skal skape og fange opp lydbølgene, altså når man skal gjøre om lyd fra elektriske signaler til lydbølger, overføre dem gjennom svingninger i luft og deretter gjøre dem om til elektriske signaler igjen. Det som påvirker lyd mest er høyttalerelementer og kabinetter, rommet man spiller i og i dette tilfellet mikrofonene. Kabelforskjeller, valg av merker på kondensatorer og potensiometre etc. er mikroskopiske i forhold.

Det kunne også vært moro å hørt en lignende video hvor man velger ut 2-3 mikrofoner og varierer plasseringen (on-axis, off-axis, nært og litt lenger unna). Uansett, tusen takk for en interessant video. Godt gjennomført! :)

Edit: Denne er jo interessant i den forbindelse:

Endret av sarge

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forskjellen på SM57 og SM58 er vel hetten på utsiden, de har såvidt jeg vet samme elementene inni

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt riktig. Likevel selges de og brukes som to mikrofoner med helt ulikt bruksområde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Lignende innhold

    • Av Brattanorski
      Hei og hopp! 

      Jeg tilbyr rimelig undervisning i el-gitar, hjemme hos meg i Dalbakkveien i Oslo. Ca 5min fra Godlia t-bane stopp.  Selv er jeg låtskriver og utøvende musiker, men også tidligere musikkstudent ved Staffeldts i Oslo. Jeg 26år og har spilt gitar siden barneskolen

      Metodikk:
      Jeg baserer mine kurs på hva eleven selv ønsker å oppnå. Hva er ditt mål?

      1. Er du viderekommen og ønsker å bli dreven på rask alternate picking så fokuserer vi på teknikk (da kan vi nerde og ha det gøy!)
      2. Er du nybegynner, så starter vi lett og jobber mot å kunne spille den musikken du selv hører på

      Jeg ønsker først og fremst at du skal lære å kjenne hva som definerer DEG som gitarist og hvordan DU låter. Det synes jeg er kjempe spennende. Da kan vi skreddersy et opplegg rettet mot dine mål og preferanser. Jeg er resultatorientert og tålmodig. Er blitt fortalt at jeg har gode pedagogiske egenskaper og kan forklare avanserte konsepter på en forståelig måte.

      Jeg tar foreløpig 200kr timen (45min).
      Send meg gjerne en melding så tar vi en prat.
      Bjørn.

      Her er en liten link så dere kan se hva jeg bruker mine dager på :)
    • Av Troll
      Hvis jeg skulle brukt en tusenlapp på en reverb, hva burde jeg gått for? Tc Hall of Fame 2? Ser de går for rett over tusenlappen helt ny.
      Ligger et par EH Cathedral på finn. Er det noe stas? 
      Fordel om den har shimmer. Kunne tenkt meg Strymon Big Sky, men den blir for heftig siden jeg kun skal bruke det til litt testing og leking i loopen på Mooer Preamp Live. 
    • Av Rokamy
      Noen som kan hjelpe med en verdivurdering av denne gitaren som jeg kjøpte i begynnelsen av 80?
      Meget lite brukt og i meget godt stand.



    • Av Jaden
      Vurderer å selge min Tom Anderson fordi den ikke lenger blir brukt.
      21000 kr
      Har ligget i kassen sin de siste 1-2 årene og bare brukt hjemme.
      Dette er en Short Drop Top Classic med 24.75" scale length, ikke 25.5" Følger med original kasse og vibbearm.
      Det er noen "riper" og vanlig bruksslitasje på gitaren.
      Spør eller PM for mer info og/eller flere bilder.
       
      Legger ved bilder av gitar og av spesifikasjoner. Serienummer er 12-11-13N




    • Av Jegsann!
      Yo! Jeg skal en 2-ukers tur til Bali fra fredagen (14 des.) og lurte på om det er noen som vet om noen gitarsjapper man kan gjøre et skikkelig kupp på prismessig? Er på utkikk etter min første 7-strengers og ser at mange av Ibanez sine er lagd i nettopp Indonesia. 
      Er det muligheter for å finne billige lokallagde Ibanezer priset for deres lokale marked eller er dette internasjonale priser isj?
      Er det ellers noe lokalt som kan gå av kassegitarer o.l? Svar mottas med takk!
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.