Web Analytics
Gå til innhold
cantus

Test av gitarmikrofoner - 13 mikrofoner i test

Anbefalte innlegg

For en stund tilbake lagde jeg en video sammen med assistent teknikeren min i studioet mitt. Tenkte det kanskje var av interesse.

Her har jeg 13 forskjellige mikrofoner på nøyaktig samme kilde/plassering. For å få samme lyd brukte jeg en Akai HeadRush pedal til å loope signalet, deretter satt jeg samtlige mikrofoner fra samme avstand, rett på høyttalerelementet (on axis). Gitar er Les Paul Jr og amp er BadCat Panther.

Hva syns dere låter best? Er det noen som skiller seg ut ekstra mye?

Om dere har noen ønsker til lignende tester så gi beskjed ;)

  • Liker 7

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utrolig bra initiativ! Elsker sånne sammenligninger. Ikke nødvendigvis for å lære noe, bare for moro. Slikt som dette er som oftest subjektivt uansett. :)

Ut av egen erfaring (og det jeg nå hørte) er jeg stor fan av UM70 på gitarkabinett i tillegg til standard SM57. SM7b overrasket meg som litt tynnere, men de to der varierer jo litt fra mic til mic. Den som overrasket positivt var CAD. Har aldri testet D12 på gitar før, men skjønte nå at det kan funke ganske bra. Fikk meget lyst å jobbe i det studioet gitt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror denne fortjener stickystatus, jeg, selv om den for mange kanksje er litt avansert. Det er ikke alle som har så mange mikrofoner liggende i skuffen. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Likte virkelig godt SM81'en.

Og kudos for bra video!

Endret av MartheyG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for hyggelig feedback. Bra dere likte testen.

Det jeg i grunn fikk mest ut av å ha testet dette, var at så si alle mikrofonene fungerte helt fint.

Vanligvis mikker jeg opp med 2 mikrofoner pr. amp, og testen gav meg litt svar på hvilke mikrofoner som var mest forskjellige, eller hvilke mikrofoner som kanskje kan utfylle hverandre.

  • Liker 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra test! :)

Nybegynner spørsmål: I hvor stor grad kan man EQ'e seg bort fra forskjellene? Med det mener jeg at i hvor stor grad er det likegyldig hvilken av disse mikrofonene man velger da man uansett kan bruke EQ til å oppnå den lyden man vil ha?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man kan ikke EQ seg til alt. Vanskelig å få to veldig forskjellige mikker til å låte likt ved å legge på EQ.

Både fordi en ikke kan hente frem ting (frekvenser) som ikke er der, forskjellige typer mikker har forskjellig type elementer/membran som reagerer forskjellig på lyden og så er det dette med harmoniske overtoner osv som gjør sitt for å farge lyden. Bare prøv så skal du se :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke så lett å EQ bort forskjellene nei, slik som Basstom forklarer. Men man hører blant annet at noen av mikrofonene har mye mindre "bass"-frekvenser i seg, og man kan nok booste bunnen og få de til å bli tykkere, slik som enkelte av de andre mikrofonene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mellom en SM57 og en SM58 kan man kanskje EQe seg nærmere, men med store forskjeller mellom f. eks. en AKG 414 kondis og en SM57 er det bare å glemme. Der finnes plugins som skal kunne matche lyden fra en kilde over til en annen, men hvorvidt dette fungerer i det hele tatt aner jeg ikke. Jeg har 4 forskjellige dynamiske mikrofoner og mellom disse er forskjellene såpass stor at jeg tviler på at jeg kunne ha mikset dem lik. Moro med en lydteknikk-tråd! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjorde en litt ålreit oppdagelse her om dagen forresten. Heiv opp en del sannsynlige og usannsynlige mikker foran mesa'n for å teste litt, og faktisk låt Thomann sin RB100 båndmikk ganske så fett sammen med f.eks. SM57. SM57 har mye mellomtone og kan låte nasalt til tider, men Thomann mikken har mye mer hengekøye-lyd og på tunge higain gitarer dro den til så det holdt. Massiv bunn og rund fin topp, og var tipp topp å blende inn med en 57.

Det som er kult med Thomann mikken er at den koster ca like mye som en kroneis og 3 bugg :D (sett i forhold til andre båndmikker da...)

Endret av basstom

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Personlig syntes jeg det mest interessante var hvordan SM58 og SM57 ikke var hårreisende langt fra hverandre, og jeg tenker at det viser hvordan dynamiske vokalmikker gjerne kan brukes til å mikke opp gitarforsterkere når det kniper.

Nesten like interessant synes jeg det var hvor enormt store forskjeller det var. CAD Trion 7000 hørtes jo ut som den ble kjørt gjennom et kraftig lavpassfilter sammenlignet med de fleste andre, for eksempel. Sennheiser e906 skuffet litt, siden den skal være laget for formålet, og i mine ører låt den flatere og spinklere enn selv SM58. Dersom Neumann-mikkene er referansene, så er jeg enig i at SM81 låt bra.

TIl syvende og sist viser dette at de store forskjellene i lyd er når man skal skape og fange opp lydbølgene, altså når man skal gjøre om lyd fra elektriske signaler til lydbølger, overføre dem gjennom svingninger i luft og deretter gjøre dem om til elektriske signaler igjen. Det som påvirker lyd mest er høyttalerelementer og kabinetter, rommet man spiller i og i dette tilfellet mikrofonene. Kabelforskjeller, valg av merker på kondensatorer og potensiometre etc. er mikroskopiske i forhold.

Det kunne også vært moro å hørt en lignende video hvor man velger ut 2-3 mikrofoner og varierer plasseringen (on-axis, off-axis, nært og litt lenger unna). Uansett, tusen takk for en interessant video. Godt gjennomført! :)

Edit: Denne er jo interessant i den forbindelse:

Endret av sarge

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forskjellen på SM57 og SM58 er vel hetten på utsiden, de har såvidt jeg vet samme elementene inni

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt riktig. Likevel selges de og brukes som to mikrofoner med helt ulikt bruksområde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Lignende innhold

    • Av Vallegitar
      Hei!
      Deler med dere et utdrag fra min eksamenskonsert i 2012. Det er et brutalt stykke for hendene men gøy for øret :)
      Sonata Giocosa betyr gøy eller munter sonate. Inspirert av flamenco og spansk folkemusikk. 
      Håper dere liker den!
      https://www.youtube.com/watch?v=HEu5D93DS-A
      Hilsen Thomas
    • Av eikenotten
      Hei, jeg er dessverre ikke helt sikker på hvor eller hvem jeg kan spør om hjelp angående dette. Jeg vil gjerne prøve å finne ut noe mer om en gammel akustisk gitar. Foreldrene mine kjøpte et gammelt hus fra 1993, sammen med huset fulgte med en del gamle møbler og saker som den forrige eieren av huset ikke ville ha med seg, noe av det som ble lagt igjen var en gammel gitar som jeg og søsknene mine har lekt mye når vi vokste opp. Ifølge den tidligere eieren av huset gjenfortalt av mine foreldre så er gitaren muligens nærmere 100 år gammel, jeg har ikke noe som kan støtte den teorien dessverre men jeg kan legge ved bilder av gitaren.
      I en periode fra 2012 til 2017 har gitaren stått på utstilling på en kafe til utlån, en dag i 2016 var det en mann som drev med restaurering av samleobjekter som mente på at denne gitaren kan spores helt tilbake til slutten av 1800-tallet til så sent som starten av 1920-tallet. Han insisterte på at foreldrene mine burde finne ut mer om denne gitaren.
      Er det noen her som klarer å hjelpe meg med å spore gitarens opphav? Hvem man kontakter for å finne verdi på gitarer? Det eneste som står på gitaren er tallet seksten inni gitaren skrevet forhånd kanskje med en blyant. 



    • Av PickBoy
      Hei.
      Jeg vet egentlig ingenting om El gitar, men øsker å kjøpe.
      Det jeg lurer på er lyden.... er det forsjellige gitarer for forsjellige lyder, eller er dette noe man stiller på gitaren ?
      Og i såfall, hva slags lyder har de forjellige gitarene?...
       
    • Av Jegsann!
      Er det noen som vet hva det engelske ordet for "besifring" er? Chordal voicing? Takk.
    • Av Brattanorski
      Hei og hopp! 

      Jeg tilbyr rimelig undervisning i el-gitar, hjemme hos meg i Dalbakkveien i Oslo. Ca 5min fra Godlia t-bane stopp.  Selv er jeg låtskriver og utøvende musiker, men også tidligere musikkstudent ved Staffeldts i Oslo. Jeg 26år og har spilt gitar siden barneskolen

      Metodikk:
      Jeg baserer mine kurs på hva eleven selv ønsker å oppnå. Hva er ditt mål?

      1. Er du viderekommen og ønsker å bli dreven på rask alternate picking så fokuserer vi på teknikk (da kan vi nerde og ha det gøy!)
      2. Er du nybegynner, så starter vi lett og jobber mot å kunne spille den musikken du selv hører på

      Jeg ønsker først og fremst at du skal lære å kjenne hva som definerer DEG som gitarist og hvordan DU låter. Det synes jeg er kjempe spennende. Da kan vi skreddersy et opplegg rettet mot dine mål og preferanser. Jeg er resultatorientert og tålmodig. Er blitt fortalt at jeg har gode pedagogiske egenskaper og kan forklare avanserte konsepter på en forståelig måte.

      Jeg tar foreløpig 200kr timen (45min).
      Send meg gjerne en melding så tar vi en prat.
      Bjørn.

      Her er en liten link så dere kan se hva jeg bruker mine dager på :)
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.