Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan gjenskape The Shadows sound?


jenss

Anbefalte innlegg

Det er kanskje ikke noen gjenlevende her på forumet som en gang husker hvem The Sadows var en gang, men jeg prøver allikevel, da vel dette er det forumet her i Norge med mest ekspertise og kompetanse på området etter det jeg vet.

Spørsmålet er kort og greit, er det mulig å gjenskape The Shadows sin unike sound med dagens digitale hjelpemidler og hvordan kan man gjøre det?

Det jeg har i dag av «hjelpemidler» er;

Fender Stratocaster American Standard med fat 50’s single coil.

Roland Cube 100 gitarforstrerker, (fra 1980)

Fender Princeton 65 Rewerb

Roland GT-10.

Jeg ser på YouTube og en del internasjonale fora at man bruker en del av de originale bånd-ekkomaskinene, men de er for det første nesten umulig å få tak på til en overkommelig pris, i tillegg til at det er omtrent like vanskelig å få tak på bånd. Og disse maskinene spiser bånd etter hva jeg husker.

Takknemlig for tips og råd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank selv har i en årrekke brukt digitale delayer, hovedsakelig fra Alesis, modifisert av et firma som heter echoes from the past eller noe i den duren. Av amper har han også brukt div. Matchless, Pinnacle og andre vox-inspirerte ting. Jeg tror det er JMI som er greia nå for tiden. Hank er nok en av disse gitaristene som låter Hank uansett, bare gi han en god echo, El84 amp og en single coil gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Catalinbread Belle Epoch, Strymon El Capistan og tapedelayen til Empress går vel for å være de beste båndekkosimulasjonene, så vidt jeg har fått med meg. Alle sammen koster litt, da. Vil tro både Boss og tc electronic har noen gode versjoner også. Kan for all del hende at du finner noe i GT-10'en også, har ikke noe erfaring med den.

Shadows er fett, tror ikke de vil bli glemt på en god stund enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en Shadowsgærning på Fractalforumet som lager veldig bra presets til Apache, Wonderful land osv.

AC 30'n i Axe 2 låter helt fantastisk, AB testa mot en vintage velholdt original en bekjent eier og vi hørte egentlig ingen forskjell.

Du må vel kjøpe de av han (presetene)ettersom jeg har skjønt, jeg fikk et par av de for en stund siden.

Selve amplyden til Shadows er ikke så vanskelig, men delayene kan være litt jobb.

Bruk bridge singlecoil på stratten din, studer annslaget til Marvin; mye ligger der, han picker mye ganske løst for å få en rund clean tone uten for mye "pick attack"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank selv har i en årrekke brukt digitale delayer, hovedsakelig fra Alesis, modifisert av et firma som heter echoes from the past eller noe i den duren. Av amper har han også brukt div. Matchless, Pinnacle og andre vox-inspirerte ting. Jeg tror det er JMI som er greia nå for tiden. Hank er nok en av disse gitaristene som låter Hank uansett, bare gi han en god echo, El84 amp og en single coil gitar.

Jepp, Quadraverb, dukker av og til opp brukt med mod'n.

Amtech Age one funker bra også,,prøvd de endel siden en bekjent av meg hadde importen på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen og takk for gode tips. Denne Empress Tape Delay virker spennende. Finner den ikke her i landet, men ser at ProGuitarShop selger den for 250 daler.Noen som har prøvd den? Eller noen som har prøvd Digitech GSP 1101 og kan det være noe å finne her? Ellers har jeg, som andre har nevnt også, erfart at man må picke ganske så løst for å få fram den varme tonen som er ett av Hank Marvin's varemerker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser det ut til at det er britisk gubbe som har klart det:

Han har brukt Korg Toneworksd AX 3000 Modelling Signal Processor. Noen som har erfaring med denne, eller enda bedre, til salgs. Endret av jenss
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.