Web Analytics
Jump to content

Ingen lyd på Orange Crush 50 (Mod. nr: CR50BXT)

DeadlockR
 Share

Recommended Posts

Hei!
Jeg er ganske ny på dette forumet og begynner rett på sak, og dersom dette er postet i feil underforum, så beklager jeg.

Jeg har hatt en forsterker av typen Orange Crush 50 til bass, men har brukt denne til å spille blant annet gitar gjennom. Dette har fungert utmerket i snart 2 år, men i en periode på 2 måneder har jeg ikke fått spilt noe gitar (Pga. et problem med jackinngangen på gitaren min) så har den stått ubrukt.

Her kommer problemet inn:

Jeg bestemte meg i dag for å koble til forsterkeren og prøve å fikse gitaren min selv, men når jeg plugget i forsterkeren var det helt stille. NB: Dette var før jeg plugget i gitar og jackplugg, men det pleier å komme en summing fra forsterkeren fordi om.

Jeg prøvde å plugge i en jackplugg i forsterkeren og gjøre den klassiske berøringen av andre enden på jack-kabelen, men fremdeles ingen lyd å høre.

Når jeg skrur volum og gain helt til maks på forsterkeren så kommer en veldig lav summing, men fremdeles ingen respons på berøring av jack-kabelen.

Er det noen som har erfaringer med dette, eventuelt en løsning? Forsterkeren har blitt kjøpt på nett fra utlandet, så det er dessverre ikke så lett å få noe igjen på garantien på denne skal jeg tro.

På forhånd, tusen takk for all hjelp.

Feilsøking er egentlig veldig enkelt. Bytt ut alle ledd i kjeden med enheter du vet virker, fra den ene enden til den andre. Virker gitaren, kabelen, og det ikke er lyd, så er det noe feil med forsterkeren.

Dumt spørsmål, du er sikker på at gitaren virker, siden du har testet flere kabler? Start opp i den ene enden, og vær sikker på at enhetene fungerer med andre konfigurasjoner.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Similar Content

• By Gitarcowboy
      Her er den nye Laney Cub-Supertop

Den er glimrende! Jeg er veldig fornøyd!
      Jeg fikk den torsdag.
      Det kommer tjukk og varm rørlyd fra den tilkoblet VOX kabinettet med en Celestion V-Type 70W høyttaler i 8 ohm.

Nå skjønner jeg hva som er så bra med vrenglyden fra rør
      Det er noe eget med lyden.
      Når jeg har den i overdrive så bruker jeg 1W inngangen. Da går den fort i vreng på lavere lydnivå.
      Hvis jeg booster 15W inngangen med div. effektbokser så er det litt vanskelig å holde lyden ren

Med denne forsterkeren så går det fint an å spille med gitaren koblet rett inn (ingen effekter). Det er boost på forsterkeren, så det er lett å få den i overdrive.

Forøvrig så er den innebygde digitale? "fjærromklangen" god, men det kommer en ulyd da jeg har den på fullt nivå. Romklangen plasker fint, men den durer.

Rørene er av merket Ruby.
    • By Gmal
      Hei folkens. Min JCM 800 2203 er syk, og trenger hjelp av en proff. Jeg holder til i Skien,
      men er forsåvidt mobil innenfor et ganske stort område. Hvilken reparatør anbefaler dere?

• By Threechords
      Noen som sitter på ett slikt og vil selge? Jeg har ett strøkent Orange PPC 212 closed back kabinett (orange farge) som evt kan byttes i.

• By Jabadabadoo
      Hei, søker etter tips til en billig forsterker for å sjekke om interessen for gitarspilling er til stede. Har nå en Peavey Vypyr 30, men da jeg bor i blokk er denne blitt minimalt brukt. Føler jeg må ha lyden over det jeg føler er greit mtp naboene for at den skal låte bra. Dette er nok hovedårsaken til at interessen har dabbet av, og jeg håper en ny forsterker kan være bidra til at jeg tar frem gitaren oftere. Jeg leter etter noe jeg kan spille både clean musikk, samt låter med god vreng (Hardrock/Metal), samtidig som lyden ikke trenger og være alt for høy for og bli bra.
      Har sett litt på de små forsterkerne til VOX som ligger på rundt 3000,- men har ingen erfaring med disse... Noen andre som har?
      Har dere tips til en realistisk pris jeg kan få solgt Vypyr’en for?

• By Cochran
      Hei,
      Jeg lurer på om det går greit å kombinere en Laney CUB 212R rørforsterker med en AlterEgo vintage echo x4 pedal?
      Denne forsterkeren: https://www.backstagemusikk.no/gitar/bass/forsterkere/laney-cub-212r-15-watt-2x12-reverb-110731-p0000489127
      Denne reverb pedalen: https://www.gitarhuset.no/produkter/effekter/multieffekter/tc-electronics/tc-electronic-alter-ego-x4-vintage-echo-tce-alteregox4-p0000010456
      Mine kunnskaper om utstyr er som dere forstår av spørsmålet av den ringe typen. Men jeg elsker å spille gitar.
      Jeg har en god Gibsom Les Paul gitar som jeg bruker sammen med dette utstyret, og som selvfølgelig er overkill for mine "skills"
      Men jeg har lurt på å selge Alter Ego pedalen, som jeg eide før jeg byttet ut den gamle marshall forsterkeren med Laney forsterkeren.
      Hva tror dere? Får jeg noe ut av pedalen sammen med rørforsterkeren, eller er dette en helt uvanlig kombinasjon?

mvh Cochran, E
  • Siste aktive tråder

• Brum brum. Neida, skaff deg et hygrometer (hundrelapp eller to), så følger du med utover vinteren. Ingen grunn til å fukte lufta så lenge du har inneklima innafor "normalen". Men absolutt lurt å ha forholdsregler: Jeg har en heltre granlokk Ayers stålstrenger som ikke greide seg gjennom den tørreste og kaldeste vinteren i trøndelag på lenge (10-12 år siden?) uten betydelige sprekker i lokket. Den hang på veggen i stua, og jeg hadde ikke begrep om luftfuktighet da. Den låter og spiller nydelig, så det er foreløpig kun kosmetisk, men så kosta den bare omkring 5000,-, så ikke noe stort tap. Ellers, hvorere du borhena? Innland/kyst/fjell? Har litt å si.
    • Takker!  Hvor mye legger dere i luftfuktighet og slikt for kassegitarer? Fikk med en pakke d'addario humipak, men tenkte det er lurest å vente til vinteren med å poppe den? Gitaren kommer til å ligge i kassen når den ikke er i bruk. Er første heltre kassegitar jeg eier, so bear with me
    • Takk, ingen ``blemmer`` så langt. Kroppen er av et treslag kalt silkwood, lett i vekt og lett å arbeide med, fresen  kutter som i smør. Kjøpte det av Roy Bang i RB Guitars . Teak i halsen derimot, chipper lett og her må man være forsiktig, forrige gang slo det ut en feit flis på hjørnet av headstock, da jeg kom for brått inn mot fresestålet. trodde det var kjørt der ,men den lot seg fint lime på plass, og umulig å se nå. Men jeg synes det passer bra i hals. 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

• Støtt driften av GitarNorge

• Https://Www.AutoDELER.co.NO
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.