Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Store svingninger i tempereatur og luftfuktighet


Jan_atom

Anbefalte innlegg

Hei,

Har lyst å ha gitar på hytten men de klimatiske utfordringene er stor.

Eksempelvis kan det ved ankomst til hytten være -10 grader inne. Etter 3 timer fyring er temperaturen ca +22.

Når varmen stiger så fort øker også luftfuktigheten betraktelig (har ikke målt).

Smeltet snø er vannkilde og det bidrar også til mye fuktighet i luften når snøen skal smeltes.

Noen som vet om en gitar som kan klare slike påkjenninger? Alternative materialer kanskje kan være noe, karbon, glassfiber?

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Har lyst å ha gitar på hytten men de klimatiske utfordringene er stor.

Eksempelvis kan det ved ankomst til hytten være -10 grader inne. Etter 3 timer fyring er temperaturen ca +22.

Når varmen stiger så fort øker også luftfuktigheten betraktelig (har ikke målt).

Smeltet snø er vannkilde og det bidrar også til mye fuktighet i luften når snøen skal smeltes.

Noen som vet om en gitar som kan klare slike påkjenninger? Alternative materialer kanskje kan være noe, karbon, glassfiber?

Jan

Fant denne:

Litt liten, men lovende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far spilte i band på '60 og tidlig '70 tall rundt Rørostraktene. Han har fortalt om utallige ganger hvor utstyr ble hentet inn i varmen fra henger i 20-30 speik. Rørampene spraket og kondensen rant fra både forsterkere og instrumenter før de ble oppvarmet. I hvert fall instrumentene lever enda den dag i dag. Om de hadde vært bedre hvis de hadde kjørt to timer før, og akklimatisert instrumentene i kassene et par timer før de rigget opp? Godt mulig, men den gang var det lite fokus på akkurat det..

Likevel, som flere nevner, hvis forholdene er ekstreme, trenger man kanskje ikke å dra med seg gitaren til 40.000,- på slike prøvelser, selv om de også har ligget i adskillige minusgrader i buken på et fly en gang.

Jeg har opplevd at en kassegitar har sprukket i lokket ved oppbevaring hjemme en vinter det var uvanlig kaldt og tørt her ved trøndelagskysten, så problemstillingen er i høyeste grad reell. Jeg reparerte skaden selv ved å fylle lynlim i sprekken, lydmessig, tok den ingen skade, og det syntes knapt, men... Det påvirket videresalgsverdien på gitaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du nevner Trøndelag og slikt, og siden det er lenge siden jeg har fått nevne det, vil jeg kort nevne at jeg er født på Innherred sykehus i Levanger.

Min far spilte også i band i Trøndelag. Kontrabassen fraktet de gjerne på taket av drosjebilen, selv på vinterstid. Kan ikke huske at han nevnte noe om noe rutiner om opptining. :)

Moren min fikk med seg et "framskap", gammelt som alle hauger for mange år siden, og tok det med seg hit til Hedmarken. Hva skjedde? Jo, treverket som trolig hadde vært skap i Levanger i et par hundre år ramlet rett og slett fra hverandre. Det var speilfyllingsdører med innfelte detaljer i hjørnene og mange andre detaljer. Innlandsklimaet er ganske ekstremt.

Når det er sagt, det går som regel bra, men som tidligere nevnt, en god koffert og litt bondevett, så går det som regel bra. Dessuten er det verst hvis oppvarmingen foregår fort. Nedkjøling går visstnok greit, oppvarmingen er mer kritisk. Har jeg hørt, erfart og lest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker du har nevnt det ja. Kan også nevne igjen, en Les Paul Classic jeg kjøpte fra Hedmarken. Da jeg fikk den sprakk lakken rundt perlemorslogoen opp rimelig kjapt. Det skjedde ikke noe særlig mer, men det viser bare at treverk lar seg påvirke av ytre faktorer. Spesielt hvis overgangen er brå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dro mye rundt med en ES-335 vinterstid i Norge på 80-tallet. Den fikk noen sprekker rundt halsfestet etterhvert,

men klarte seg merkverdig bra, selv på kjøreturer på 10 timer, og helt ned i -40 på det mest ekstreme.

Jeg la gitaren inn i varmen, og lot den ligge i kassa så lenge det var tid til.

Problemet var da at det ble mye stemming hvis ikke gitaren også fikk god tid til å få scenetemperatur før spilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Oppvarming av hytten vil av praktiske årsaker alltid skje så raskt som mulig. På vinterstid når hytten ikke er i bruk er den i praksis en stor fryseboks.

Skal teste med et gammelt vrak av en Leif Hansson jeg har på benken nå, skal lime den sammen og ta den med når anledningen byr seg.

Composittgitaren tror jeg uansett er det beste valget for de som vil være helt sikker. Den kan tas rett fra badstuen til -20 uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.