Web Analytics
Jump to content

Store svingninger i tempereatur og luftfuktighet


Jan_atom
 Share

Recommended Posts

Hei,

Har lyst å ha gitar på hytten men de klimatiske utfordringene er stor.

Eksempelvis kan det ved ankomst til hytten være -10 grader inne. Etter 3 timer fyring er temperaturen ca +22.

Når varmen stiger så fort øker også luftfuktigheten betraktelig (har ikke målt).

Smeltet snø er vannkilde og det bidrar også til mye fuktighet i luften når snøen skal smeltes.

Noen som vet om en gitar som kan klare slike påkjenninger? Alternative materialer kanskje kan være noe, karbon, glassfiber?

Jan

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Har lyst å ha gitar på hytten men de klimatiske utfordringene er stor.

Eksempelvis kan det ved ankomst til hytten være -10 grader inne. Etter 3 timer fyring er temperaturen ca +22.

Når varmen stiger så fort øker også luftfuktigheten betraktelig (har ikke målt).

Smeltet snø er vannkilde og det bidrar også til mye fuktighet i luften når snøen skal smeltes.

Noen som vet om en gitar som kan klare slike påkjenninger? Alternative materialer kanskje kan være noe, karbon, glassfiber?

Jan

Fant denne:

Litt liten, men lovende :)

Link to comment
Share on other sites

Før i tiden var jo slike variasjoner regelen. Instrumentene overlevde jo det også. Jeg tror en god kasse, samt akklimatisering (vente litt til hytta har stabilisert inneklimaet en smule) før man begynner å spille er smart. Da kan vel treverk fungere godt også.

Link to comment
Share on other sites

Far spilte i band på '60 og tidlig '70 tall rundt Rørostraktene. Han har fortalt om utallige ganger hvor utstyr ble hentet inn i varmen fra henger i 20-30 speik. Rørampene spraket og kondensen rant fra både forsterkere og instrumenter før de ble oppvarmet. I hvert fall instrumentene lever enda den dag i dag. Om de hadde vært bedre hvis de hadde kjørt to timer før, og akklimatisert instrumentene i kassene et par timer før de rigget opp? Godt mulig, men den gang var det lite fokus på akkurat det..

Likevel, som flere nevner, hvis forholdene er ekstreme, trenger man kanskje ikke å dra med seg gitaren til 40.000,- på slike prøvelser, selv om de også har ligget i adskillige minusgrader i buken på et fly en gang.

Jeg har opplevd at en kassegitar har sprukket i lokket ved oppbevaring hjemme en vinter det var uvanlig kaldt og tørt her ved trøndelagskysten, så problemstillingen er i høyeste grad reell. Jeg reparerte skaden selv ved å fylle lynlim i sprekken, lydmessig, tok den ingen skade, og det syntes knapt, men... Det påvirket videresalgsverdien på gitaren.

Link to comment
Share on other sites

Siden du nevner Trøndelag og slikt, og siden det er lenge siden jeg har fått nevne det, vil jeg kort nevne at jeg er født på Innherred sykehus i Levanger.

Min far spilte også i band i Trøndelag. Kontrabassen fraktet de gjerne på taket av drosjebilen, selv på vinterstid. Kan ikke huske at han nevnte noe om noe rutiner om opptining. :)

Moren min fikk med seg et "framskap", gammelt som alle hauger for mange år siden, og tok det med seg hit til Hedmarken. Hva skjedde? Jo, treverket som trolig hadde vært skap i Levanger i et par hundre år ramlet rett og slett fra hverandre. Det var speilfyllingsdører med innfelte detaljer i hjørnene og mange andre detaljer. Innlandsklimaet er ganske ekstremt.

Når det er sagt, det går som regel bra, men som tidligere nevnt, en god koffert og litt bondevett, så går det som regel bra. Dessuten er det verst hvis oppvarmingen foregår fort. Nedkjøling går visstnok greit, oppvarmingen er mer kritisk. Har jeg hørt, erfart og lest.

Link to comment
Share on other sites

Husker du har nevnt det ja. Kan også nevne igjen, en Les Paul Classic jeg kjøpte fra Hedmarken. Da jeg fikk den sprakk lakken rundt perlemorslogoen opp rimelig kjapt. Det skjedde ikke noe særlig mer, men det viser bare at treverk lar seg påvirke av ytre faktorer. Spesielt hvis overgangen er brå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg dro mye rundt med en ES-335 vinterstid i Norge på 80-tallet. Den fikk noen sprekker rundt halsfestet etterhvert,

men klarte seg merkverdig bra, selv på kjøreturer på 10 timer, og helt ned i -40 på det mest ekstreme.

Jeg la gitaren inn i varmen, og lot den ligge i kassa så lenge det var tid til.

Problemet var da at det ble mye stemming hvis ikke gitaren også fikk god tid til å få scenetemperatur før spilling.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

Oppvarming av hytten vil av praktiske årsaker alltid skje så raskt som mulig. På vinterstid når hytten ikke er i bruk er den i praksis en stor fryseboks.

Skal teste med et gammelt vrak av en Leif Hansson jeg har på benken nå, skal lime den sammen og ta den med når anledningen byr seg.

Composittgitaren tror jeg uansett er det beste valget for de som vil være helt sikker. Den kan tas rett fra badstuen til -20 uten problemer.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Har ikke oppgradert elektronikken, her er alt originalt. Husker det er fullsize pots inni der, men ikke så rent lite rotete satt sammen. Mer som et kråkereir i forhold til Gibson`en du deler bilde av. Kan ta et bilde senere og poste, så har du fasiten. Burde sikkert gjort noe, for det er et eller annet funky med måten volum/tonekontroller fungerer sammen. Bare ikke kommet så langt, de siste par dagene har den gamle DBZ`en fått tafsefingrene på seg. Kjøpt i i 2010 hos Powerguitar i Kristiansund. Kinaversjon, men mye å like. Grover tunere, ekte rosewood, en anstendig lønnetopp, perfekt kuttet oversaden (men sikkert plast?), jumbobånd, fullsize pots, coilsplit osv. Pickuper som er til å leve med. Tyngre enn den nevnte HB`en som har masse weight relief. Lav action uten buzzing, noe som er utrolig siden jeg finner fler bånd som er uenige med de andre....blir vel å tape den ned og planslipe i morgen Ville ikke vært redd for å kjøpe HB som et eksperiment, for halsene er som regel veldig bra men trenger ofte båndjobb for å bli skikkelig gode. Geniale moddeplattformer, men for min del er det mest for å få litt "feel" med ulike gitartyper uten å bruke 10-20K for hver en. Og ikke minst øve meg på diverse ting som involverer verktøy.  Har siktet meg inn på 1-2 litt mer "premium" gitarer som skal i samlingen etterhvert  
    • Interessant lesning.Jeg er nysjerrig på Harley Benton og kvaliteten på disse.Ikke at jeg har tenkt å kjøpe en selv,hehe,jeg har vel de gitarene jeg skal ha og er fornøyd med det.Men jeg har skrudd på en del billiggitarer oppigjennom tidene,og har vel dannet meg et bilde av hvordan det ser ut under den skinnende overflaten.Vet ikke om du tok noe bilde av elektronikken før du oppgraderte,men det hadde vært interressant å se hvordan det ser ut. Her er forøvrig et bilde av elektronikken på en Gibson:
    • Ser ut som det er kun i USA du kan få tak i dette.
    • Var redd den SC550-II ` en måtte kasseres etter å ha konstantert at halsen hadde en svak s-form når den ble forsøkt justert rett, men til min store overraskelse ble den veldig bra. Oversadelen var bare slengt nedi hakket uten å renske opp først, deretter hadde de kutta slottene. Tok den av, rensket og satte den i på ny. Da ble den marginalt lavere og et hakk under det jeg ville turt å file selv, men det fungerer helt perfekt. Og da kan det ikke bli bedre Båndene var så ujevne at gitaren ikke var spillbar uten ekstremt mye relief og kjempehøy action. Et bånd var mye høyere enn de andre til tross for at det tilsynelatende var forsøkt slipt allerede. Halsen ble ikke helt rett, som nevnt, ved å justere trussroden, så jeg satset på å kompensere med sliping av båndene. Her var det heldigvis masse å a av, og de er til og med rustfri. Holdt pusten etter at strengene var på, og kunne konstantere at den hadde fått ørlite relief av lasten strengene påførte. Action var svært lav, men - tadaa- ingen choking, unormal buzzing eller noe som helst. Det var ikke nødvendig å justere trussroden tilbake, halsen kom rett i stilling når strengene var spent opp. Justerte broa slik at action ved 1. streng havnet et sted mellom 1,25 og 1,5 og ca 1,75+ ved 6. Fungerte med lavere og, så jeg er veldig fornøyd med denne båndjobben - spesielt med et litt skremmende utgangspunkt. Tittet under pickup`ene og her hadde de på typisk Harley Benton-vis bomma med en skru slik at den stod nede i selve utsparingen. Får vel lime på en beta og bore et skikkelig hull. Ellers så pickupene forseggjorte ut med skikkelig strekkavlastning på kabel og 4 ledere til hver. Så her kan man sette opp coilsplitting om ønskelig. Alle hulrom er skjermet, og pot`ene er fullsize. Lønnetoppen ser ut til å være fullsize, men det er nok en veneer på toppen der igjen selv om den merkelig nok har en slående 3d-effekt. Gitaren låter bra akustisk og jeg høres sikkert dust ut når jeg påstår at disse Tesla-pickup`ene låter grisebra. Utrolig at denne gjengen klarer å selge en sånn haug med det som egentlig er kremdeler til den prisen - men det er dessverre ikke en ferdig gitar uten mye jobb når det er satt sammen på en sånn måte. Spesielt med tanke på at dette var erstatningen for et totalt vrak som ikke kunne reddes og gikk i retur. Vi vet jo at de får det til rett som det er - T-stylen jeg nevner over var nær perfekt i så måte (gitt bort til en ung musikkstudent som måtte flykte fra hjemlandet for et par måneder siden) og en TE40 Redblast (Filtertronsak)  hadde strøken hals og alle bånd sånn de skulle være. Nå må jeg bare få skaffet med en original Strat til samlingen. Og noe kult med floyd som den Solar`en nevnt over. Og få solgt den Big Muff Pi`en. Vi skjønner alle hvor dette bærer, ikke sant?          
    • Må innrømme at det har blitt noen flere Harley Benton siden åpningsinnlegget i denne tråden. Geniale gitarer å lære seg båndsliping og oppsett på, ikke så veldig stor risiko om noe skulle gå galt. Og man kan faktisk ha flaks å ende opp med et knallbra instrument etter litt jobb -  de fleste er ikke klare for bruk ut av esken. Paradoksalt nok er de dyreste jeg har kjøpt også de som kom mest uferdige. En Fusion II var ikke mulig å justere opp pga flere veldig ujevne bånd. Fikk tilbake en femhundrelapp og la ned litt arbeid på hals/bånd, og nå har den  veldig lav action uten noen problemer. Holder på med en SC550 II nå og her var første stopp å ta ut oversadelen, renske opp og montere den skikkelig. Noen fryktelig høye bånd, og har prøvd å justere halsen rett for å planslipe båndene men den er rett og slett litt s-formet når den rettes ut. Får bare slipe i vei og se hvor det bærer, kan vel kompensere mye med høyden på båndene tenker jeg. Målet er lav action og bittelitt relief, og jeg tror S-formen forsvinner da. Den låter ihvertfall overraskende bra, disse Tesla-pickup`ene er ikke til å kimse av. Med 5 HB-gitarer og en bass i samlingen tenker jeg det holder med det merket. Nå tør jeg ta for meg dyrere instrumenter om det skulle bli nødvendig   Sikler  på Solar, spesielt  A1.6FRC. Har ikke noe med floyd og aktiv elektronikk i samlingen, så det må bli neste. Kommer til å prøve å unngå å kjøpe gitarer uten rustfri bånd i fremtiden og Solar kommer med det. Alternativt må jeg lære meg å skifte bånd. Har jo noen HB med nikkelbånd jeg kan øve meg på  
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.