Web Analytics
Jump to content

Store svingninger i tempereatur og luftfuktighet


Jan_atom

Recommended Posts

Hei,

Har lyst å ha gitar på hytten men de klimatiske utfordringene er stor.

Eksempelvis kan det ved ankomst til hytten være -10 grader inne. Etter 3 timer fyring er temperaturen ca +22.

Når varmen stiger så fort øker også luftfuktigheten betraktelig (har ikke målt).

Smeltet snø er vannkilde og det bidrar også til mye fuktighet i luften når snøen skal smeltes.

Noen som vet om en gitar som kan klare slike påkjenninger? Alternative materialer kanskje kan være noe, karbon, glassfiber?

Jan

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Har lyst å ha gitar på hytten men de klimatiske utfordringene er stor.

Eksempelvis kan det ved ankomst til hytten være -10 grader inne. Etter 3 timer fyring er temperaturen ca +22.

Når varmen stiger så fort øker også luftfuktigheten betraktelig (har ikke målt).

Smeltet snø er vannkilde og det bidrar også til mye fuktighet i luften når snøen skal smeltes.

Noen som vet om en gitar som kan klare slike påkjenninger? Alternative materialer kanskje kan være noe, karbon, glassfiber?

Jan

Fant denne:

Litt liten, men lovende :)

Link to comment
Share on other sites

Før i tiden var jo slike variasjoner regelen. Instrumentene overlevde jo det også. Jeg tror en god kasse, samt akklimatisering (vente litt til hytta har stabilisert inneklimaet en smule) før man begynner å spille er smart. Da kan vel treverk fungere godt også.

Link to comment
Share on other sites

Far spilte i band på '60 og tidlig '70 tall rundt Rørostraktene. Han har fortalt om utallige ganger hvor utstyr ble hentet inn i varmen fra henger i 20-30 speik. Rørampene spraket og kondensen rant fra både forsterkere og instrumenter før de ble oppvarmet. I hvert fall instrumentene lever enda den dag i dag. Om de hadde vært bedre hvis de hadde kjørt to timer før, og akklimatisert instrumentene i kassene et par timer før de rigget opp? Godt mulig, men den gang var det lite fokus på akkurat det..

Likevel, som flere nevner, hvis forholdene er ekstreme, trenger man kanskje ikke å dra med seg gitaren til 40.000,- på slike prøvelser, selv om de også har ligget i adskillige minusgrader i buken på et fly en gang.

Jeg har opplevd at en kassegitar har sprukket i lokket ved oppbevaring hjemme en vinter det var uvanlig kaldt og tørt her ved trøndelagskysten, så problemstillingen er i høyeste grad reell. Jeg reparerte skaden selv ved å fylle lynlim i sprekken, lydmessig, tok den ingen skade, og det syntes knapt, men... Det påvirket videresalgsverdien på gitaren.

Link to comment
Share on other sites

Siden du nevner Trøndelag og slikt, og siden det er lenge siden jeg har fått nevne det, vil jeg kort nevne at jeg er født på Innherred sykehus i Levanger.

Min far spilte også i band i Trøndelag. Kontrabassen fraktet de gjerne på taket av drosjebilen, selv på vinterstid. Kan ikke huske at han nevnte noe om noe rutiner om opptining. :)

Moren min fikk med seg et "framskap", gammelt som alle hauger for mange år siden, og tok det med seg hit til Hedmarken. Hva skjedde? Jo, treverket som trolig hadde vært skap i Levanger i et par hundre år ramlet rett og slett fra hverandre. Det var speilfyllingsdører med innfelte detaljer i hjørnene og mange andre detaljer. Innlandsklimaet er ganske ekstremt.

Når det er sagt, det går som regel bra, men som tidligere nevnt, en god koffert og litt bondevett, så går det som regel bra. Dessuten er det verst hvis oppvarmingen foregår fort. Nedkjøling går visstnok greit, oppvarmingen er mer kritisk. Har jeg hørt, erfart og lest.

Link to comment
Share on other sites

Husker du har nevnt det ja. Kan også nevne igjen, en Les Paul Classic jeg kjøpte fra Hedmarken. Da jeg fikk den sprakk lakken rundt perlemorslogoen opp rimelig kjapt. Det skjedde ikke noe særlig mer, men det viser bare at treverk lar seg påvirke av ytre faktorer. Spesielt hvis overgangen er brå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg dro mye rundt med en ES-335 vinterstid i Norge på 80-tallet. Den fikk noen sprekker rundt halsfestet etterhvert,

men klarte seg merkverdig bra, selv på kjøreturer på 10 timer, og helt ned i -40 på det mest ekstreme.

Jeg la gitaren inn i varmen, og lot den ligge i kassa så lenge det var tid til.

Problemet var da at det ble mye stemming hvis ikke gitaren også fikk god tid til å få scenetemperatur før spilling.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

Oppvarming av hytten vil av praktiske årsaker alltid skje så raskt som mulig. På vinterstid når hytten ikke er i bruk er den i praksis en stor fryseboks.

Skal teste med et gammelt vrak av en Leif Hansson jeg har på benken nå, skal lime den sammen og ta den med når anledningen byr seg.

Composittgitaren tror jeg uansett er det beste valget for de som vil være helt sikker. Den kan tas rett fra badstuen til -20 uten problemer.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Nå skal ikke jeg legge ut noe som helst om min erfaring med Morgan gitarer. Det jeg har noe erfaring med, er at hvis man skal få produsert gitarer i Kina, så er det veldig viktig med "styring fra mottakerlandet", og gjerne også kontroll av varene. Jeg har ikke noe grunnlag til å si noe om kinesiske produsenter på bred skala, men har snakket og hørt erfaring fra flere med slik erfaring, både når det gjelder instrumenter og andre varer. Produsenter av varer i østen har fra tid til annen et litt annet syn på når "man har gjort en god nok jobb", og hva som er akseptable snarveier for å oppfylle produksjon- og kvalitetsmål. Dette er det faktisk skrevet tykke bøker om. Jeg regner med at grunnen til at Morgan har en høyere pris, er at de legger mer penger i å administrere og kontrollere produksjon og vare. Dette er for all del ikke noen fasit, bare min mening.
    • Hei!  Er det noen der ute som har en formening om hva en Gibson SG Standard fra 1971 kan være verdt? Den har et reparert halsbrudd, originale bånd, stemmeskruer, vibrolaen er erstattet med en stop tailpiece, PAF mikker, og er godt brukt.  Mvh Mats
    • Er det noen som har erfaringer med Yamaha Stagepas 1K MkII som PA-system for duo 1 gitar med pedalbrett (mest akustisk med innebygd pickup) og 1-2 vokalister innenfor sjanger folk/vise/pop. Lydkvalitet? Brukervennlig? Spiller sjelden i lokaler med plass til over 300 personer. Etter det jeg kan se mangler systemet mulighet for 48V phantom power til f.eks. aktiv DI-boks. Setter pris på tilbakemeldinger.
    • Hei, er ikke så inne på dette, men vet at disse 80-talls gitarene fra Kramer skal være verdt litt, har dere noen innblikk i hva jeg kan få for denne? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.