Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

squier telecaster koblingsskjema og andre spørsmål


Anbefalte innlegg

Har en squier fra 1997, som har humbucker i nakke og singlecoil i bro, 3-veis velger. Har lyst å bytte ut humbuckeren med en lipstick singlecoil. Er det noen som har koblingsskjema til dette? lurer på om potmeteret for tone kontroll må byttes ut også, da det eksisterende er 500k, og singlecoil pickupene trenger 250k? Hvilken invirkning har det på lyden om potene har feil verdi?Det er også endel elektrisk støy i singlecoilen spm sitter i bridgeposisjonen, denne støyen forsvinner når jeg skrur tonen ned, men da mister jeg også noe av den lyden som er karakteristisk for telen, synes jeg. Har et håp om at denne støyen forsvinner om jeg skifter potmeteret.Kan det hjelpe på støyen om jeg kler rommet til pickupene med kobberfolie? Noen synspunkter på dette? En siste ting, når jeg skrur opp det lokket der potene sitter, er det en ledning uten isolasjon på som henger løst fra baksiden av tonepoten, det ser ut som den har vært loddet til baksiden av volumpoten, for så at loddingen på et senere tidspunkt har løsnet.skal det være en forbindelse mellom disse potene, eller er det bare noe gammelt rask som forrige eier ikke har fjernet etter en eller annen modifisering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å prøve å lodde på den ledningen. Det erikke noe som "går i stykker", så hvis det ikke virker, kan man jo bare klippe den av igjen.
Det kan være lurt å skifte potmeteret, men forskjellen er vel strengt tatt størt på volumkontrollen

Kobberfolie fungerer veldig bra med hensyn til å fjerne jordstøy. Det første man bør sjekke, er jo at jord igitaren fungerer slik den skal før man starter opp med folie.

Gode koblingsskjemaer finner du blant annet på hjemmesidene til Seymour Duncan. merk at fargekodene kan være annerledes på andre merker, men koblingen er jo den samme.
I utgangspunktet er det jo bare å pelle ut humbuckeren og lodde inn lipsticken du ønsker deg på de punktene du tar vell ledningene til humbuckeren. Det kobles helt likt, så sant deter en "normal" kobling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å prøve å lodde på den ledningen. Det erikke noe som "går i stykker", så hvis det ikke virker, kan man jo bare klippe den av igjen.

Det kan være lurt å skifte potmeteret, men forskjellen er vel strengt tatt størt på volumkontrollen

Kobberfolie fungerer veldig bra med hensyn til å fjerne jordstøy. Det første man bør sjekke, er jo at jord igitaren fungerer slik den skal før man starter opp med folie.

Gode koblingsskjemaer finner du blant annet på hjemmesidene til Seymour Duncan. merk at fargekodene kan være annerledes på andre merker, men koblingen er jo den samme.

I utgangspunktet er det jo bare å pelle ut humbuckeren og lodde inn lipsticken du ønsker deg på de punktene du tar vell ledningene til humbuckeren. Det kobles helt likt, så sant deter en "normal" kobling.

ok, det høres fornuftig ut, takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, det høres fornuftig ut, takk.

prøvde å lodde på ledningen, men da ble det stille i gitaren, så derfor har jeg klipt den vekk,nå lyder den som før. (elektrisk sus i bridgeposisjon) senere blir det å prøve å lodde opp igjen jordingen, den ser ut som en hønseskit pga klattete lodding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

har ikke hatt særlig mye tid tid til å ta grep over dette problemet den siste uka, men etter å ha sett litt på youtube i kveld om lignende problemer, har jeg funnet ut som følger: Det virker som at løsningen er utrolig enkel, nemlig et lysrør i en lampe der som virker inn på spesielt singlecoilen som sitter i bridge, når jeg skrur av lampa, så vips, den irriterende buzzen borte med en gang. Så enkelt at det nesten ble litt flaut gitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.