Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

DIY Pølsekoker


Anbefalte innlegg

Hallo!

På 17.mai hadde jeg BBQ party hjemme hos meg selv. Etter en del grilling, kom en av gjestene på at vi kanskje kunne prøve oss med veggspenning.

Etter å ha målt pølsa til 133kohm, og regnet litt på at motstanden bare ville stige etterhvert som vannet fordampet, tenkte vi at det var sikkert nok for at sikringen ikke skulle gå iallefall.

Så, Emil tok en dukkerti en av hans skuffer,og fant en lampetledning, med stikkontakt i ene enden,og ikke noe i den andre. Jeg avisolerte tuppeneog satte banankontakter på.

Og da var forsøket igang. En banankontakt i hver enda av pølsa,og strøm på. Etter omlag 30 sekunder begynner pølsa å gnistre i den ene enden, da er den ferdig.

Og i hånda holder du en perfekt gjennomkokt pølse, som er god å spise.

OBS: SKAL DU PRØVE DETTE;FOR ALL DEL SKRU AV KOKEREN VED Å DRA UT STIKKONTAKTEN. IKKE RØR PØLSA ELLER BANANKONTAKTENE FØR ETTER AT STRØMMEN ER AV!!

Bilder av pølsekokeren kommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikkontakt i pølse er som fot i hose det, kan knapt bli stort bedre. Jeg er litt usikker på lovligheten i dette prosjektet, men det får heller være. Det kan for øvrig anbefales å montere bryter på ledningen, så en slipper å lage så mye mas ut av det.

Alternativ to: fyr opp gassgrillen i stedet, rimelig mye enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt morsomt! Dette gjorde vi også da jeg gikk elektro. 230VAC rett i pølsa, vent på gnistskura, og vips: ferdig pølse.

Vi fant fort ut a dette var svært effektivt, spesielt med tanke på at absolutt all energi gikk til å varme opp pølsa. Vi utvikla så et stativ i nylon med spor for 10 pølser og metal-ledere i form av spisser som ble satt i pølsene. Men paralellkobling av 10 pølser ble svært liten motstand, så sikringen gikk. Fikk aldri forsket mer på det, en kjemilærer fortalte oss om alle de lugubre prosessene som kunne oppstå mellom pølsa og metallet under oppvarmingen. Bly kan lett bli spaltet ut etc.

OBS: SKAL DU PRØVE DETTE;FOR ALL DEL SKRU AV KOKEREN VED Å DRA UT STIKKONTAKTEN. IKKE RØR PØLSA ELLER BANANKONTAKTENE FØR ETTER AT STRØMMEN ER AV!!

Veldig, veldig enig! Dette er noe veldig prøvd, med veldig dårlige erfaringer!

Vi bygde automatisk vaffelpresse i stedet -> Vellykket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

du skal nok klare aa seriekoble nok mobilladere slik at du klarer aa steke polsa, noe annet er om mobilladerne taaler strommen som gaar gjennom. Nokialadere klarer vel maks en ampere eller noe. Jeg har klart aa faa 800ma ut av min, men da blei den veldig varm :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare å kjøpe 2,5 kvadrat 2 leder og en hankontakt til vegg og sette igang det.. du har tilogmed lov til å lage skjøteledninger osv hjemme, men vær forsiktig så du ikke brenner ned huset. trekk ledning dit du skal ha det, lodd fast strikkepinner eller noe nåler e.l. som du kan stikke i pølsa, og plugg i støpselet (legg merke til rekkefølgen her!)

dra ut støpselet når pølsa er ferdig, og vips, maten er servert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.