Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Råd om god men billig akustisk gitar med cut-away?


Threechords

Anbefalte innlegg

Trenger en rimelig men forhåpentligvis god kasse gitar først og fremst til hjemmebruk. Har ikke kjøpt en kassegitar siden Gibson WM-45 i 99 så jeg er ikke så bevandret på kassegitar fronten.

Hva går for å være gode men rimelige kassegitarer? Må ha cut-away.

Er Takamine og Yamaha det man bør se etter? Eller duger Cort og Morgan?

Budsjett tenker jeg stopper på 3000 inkl pruting:)

Fyr løs med forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Ibanez AEL40 og oppover burde være mulig å få tak i. Har en selv, og den er ikke dum.

Dette er helt sant, og jeg overdriver ikke, men for en tid tilbake spilte jeg sammen med en kar som hadde en Martin. Han er flinkere enn meg til å spille, for all del, men han overdøvet meg ikke. Det vil si at det er grei klang i den jeg har, tror jeg. La meg understreke at jeg ikke har noen tro på at jeg har funnet "den beste gittar'n i væla" til en lav pris, men den funket helt greit sammen med Martinen, og lydkvaliteten var ikke spinklere eller "billigere". Derfor, sjekk om du kan finne en slik. Min kostet vel rundt fire, kommer med kurant preamp med både XLR og jack ut, innebygget stemmemaskin, fin men litt kjedelig furutopp, og i det hele tatt.

Etter min smak var strengehøyden litt høy, men med litt sliping av stol har den vært stabil og grei uten noe mikkmakk i flere år.

Anbefales.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cort og Morgan har jeg ingen erfaring med. Både Yamaha og Takamine lager fine gitarer i budsjettsegmentet. Brukte Seagulls vil også være innenfor budsjettet ditt (p.t. 2000-3000 kroner på Finn.no), og er generelt å anbefale.

Ellers vil rådene også avhenge av størrelse på gitaren. Vil du ha en mindre, mer reisevennlig gitar, vil sannsynligvis en brukt Taylor GS Mini også være en svært god gitar innenfor budsjettet - om du klarer å finne en.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har eid noen Morgan akustiske... To av den rimelige typen til 1500-2500 kroner. Begge de fikk seg fort en knekk i halsen rundt 12. bånd, og dermed mye skurring og lite moro å spille på.

Den jeg har nå er modell til drøye 6000 kroner, og den virker mer solid! Flott lyd, både akustisk og med amp.

Så angående Morgan så mener jeg at du må holde deg unna de rimeligste modellene....

Og når det gjelder cutaway eller ikke, så var jeg på en Taylor-demo med eksperter fra Taylor... De påstod at cutaway ikke gir noen som helst endring i lyden fra gitaren! De hadde målinger og analyser som kunne bevise det.

Så kjøp i vei med cutaway, det ser jo mye bedre ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.