Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

La oss snakke om trommer, den virtuelle varianten


Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på å investere i VST-trommer. Jeg bruker Cubase hjemme primært som skisseblokk, få ned ideer og slikt og

siden bandet jeg spiller i har eget studio der slagverket står oppmikket og klart, har jeg ikke tenkt på at jeg skulle trenge en trommemaskin. Før nå....

Hva finnes på markedet som er intuitivt og enkelt? Hører gjetord om EZDrummer men synes muligens den koster litt..

Husk, jeg snakker om skisser og ideer her, trenger ikke masse editeringsmuligheter og slikt, mest for å få et inntrykk av en ide/skisse

med en slags beat som låter litt fetere enn klikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ezdrummer er noe av det enkleste å betjene i forhold til kvalitet. Det finnes enklere programmer der ute, men mye av det låter altfor trommemaskin. Storebroren superior drummer er mer avansert men basert på de samme grunnprinsippene, og lyden er 4 hakk mer naturtro. Det hender toontrack har kampanjer, og da får du varene nesten til halv pris. Hvis du ikke har det travelt og vil spare penger ville jeg ventet på en ny kampanje, de kjører det stadig vekk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd både EZ og storebroren Superior men jeg faller alltid tilbake til Addictive Drums for demopludring hjemme. Jeg kjenner ikke Cubase men Reaper som jeg bruker har en midi editor der jeg pleier å gå inn og ratte litt på velocity for at det ikke skal høres trommemaskin ut.

Addictive har også et enormt library med beats/loops/fills som man kan dra rett inn i trommesporet i DAW'en for å gjøre det kjapt hvis du hater å sitte å pludre med midi. Jeg bygger noen ganger rytmer fra scratch når jeg lager demoer til bandet (hvis rytmen er veldig spesifikk og viktig).

Hvis det er en veldig, veldig basic demo for å bare ta opp en idè før sangen er noe særlig utviklet bruker jeg bare en ferdiglaga beat og justerer tempo i DAW.

Superenkelt å bruke og veldig, veldig mange drumkits får du å. Mye av det er tatt opp i Svenska Gramofon Studion av han trommisen fra TSOOL

Endret av djupnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Superior Drummer og Studio Drummer av Native Instruments.

Superior Drummer er helt klart proffpakken med endeløse muligheter. Syns også groove-biblioteket er mer realistisk enn Studio Drummer. De aller fleste groovene i Studio Drummer virker å være spillt inn av en alt for talentfull fjortenåring med et alt for stort behov for å vise hva han kan. Totalt ubrukelig i en musikalsk sammenheng.

Studio Drummer er mer lydmessig "ferdigprodusert", på godt og vondt, men du har fremdeles en god del muligheter til å forme lyden. Syns Studio Drummer er kjappere å bruke til låtskisser, og det krever også mindre av maskinen. En god stund siden jeg har brukt det nå, men jeg mener at det er tre forskjellige trommesett å velge i. Stadium, garage og studio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lastet akkurat ned AD2 demoen, som jeg synes låter vesentlig bedre enn EZD2 - som jeg kjøpte for noen uker siden :-(

EZD2 har noen fine funksjoner, men mitt problem er at jeg synes de fleste midi-filene er ganske uinspirerende. Har kjøpt noen fra groovemonkee men det blir litt samme greia. Det kan hende selve lydkvaliteten er viktigere enn det jeg tror for opplevelsen av midifilene? TSOOL og Trummer&Orgel groovene låt i alle fall veldig kult.

Før jeg kjøper: hvordan er arbeidsflyten med AD2? Ser at funksjonaliteten likner, men er midifilene bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går lynkjapt for meg å bruke AD/AD2 men så er jeg å veldig komfortabel med midi editoren i Reaper. Å redigere velocity (dynamikk) for forskjellige partier i en låt etc er definitivt det viktigste arbeidet du gjør. Om du skal bruke en 4 bars groove som grunnstamme i en hel sang er det viktig å kunne dette sånn at den virtuelle trommisen spiller hardere der det trengs eller slapper litt av andre steder.

Hvis du har en litt laid back låt og finner rett "rytme" i midi biblioteket men trommestilen ikke helt passer (for tungt/hardt) er genialt å bare dra ned velocity over hele linja for lettere anslag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.