Web Analytics
Jump to content

La oss snakke om trommer, den virtuelle varianten


Hanspanzer
 Share

Recommended Posts

Jeg lurer litt på å investere i VST-trommer. Jeg bruker Cubase hjemme primært som skisseblokk, få ned ideer og slikt og

siden bandet jeg spiller i har eget studio der slagverket står oppmikket og klart, har jeg ikke tenkt på at jeg skulle trenge en trommemaskin. Før nå....

Hva finnes på markedet som er intuitivt og enkelt? Hører gjetord om EZDrummer men synes muligens den koster litt..

Husk, jeg snakker om skisser og ideer her, trenger ikke masse editeringsmuligheter og slikt, mest for å få et inntrykk av en ide/skisse

med en slags beat som låter litt fetere enn klikk.

Link to comment
Share on other sites

Ezdrummer er noe av det enkleste å betjene i forhold til kvalitet. Det finnes enklere programmer der ute, men mye av det låter altfor trommemaskin. Storebroren superior drummer er mer avansert men basert på de samme grunnprinsippene, og lyden er 4 hakk mer naturtro. Det hender toontrack har kampanjer, og da får du varene nesten til halv pris. Hvis du ikke har det travelt og vil spare penger ville jeg ventet på en ny kampanje, de kjører det stadig vekk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd både EZ og storebroren Superior men jeg faller alltid tilbake til Addictive Drums for demopludring hjemme. Jeg kjenner ikke Cubase men Reaper som jeg bruker har en midi editor der jeg pleier å gå inn og ratte litt på velocity for at det ikke skal høres trommemaskin ut.

Addictive har også et enormt library med beats/loops/fills som man kan dra rett inn i trommesporet i DAW'en for å gjøre det kjapt hvis du hater å sitte å pludre med midi. Jeg bygger noen ganger rytmer fra scratch når jeg lager demoer til bandet (hvis rytmen er veldig spesifikk og viktig).

Hvis det er en veldig, veldig basic demo for å bare ta opp en idè før sangen er noe særlig utviklet bruker jeg bare en ferdiglaga beat og justerer tempo i DAW.

Superenkelt å bruke og veldig, veldig mange drumkits får du å. Mye av det er tatt opp i Svenska Gramofon Studion av han trommisen fra TSOOL

Edited by djupnes
Link to comment
Share on other sites

Jeg har Superior Drummer og Studio Drummer av Native Instruments.

Superior Drummer er helt klart proffpakken med endeløse muligheter. Syns også groove-biblioteket er mer realistisk enn Studio Drummer. De aller fleste groovene i Studio Drummer virker å være spillt inn av en alt for talentfull fjortenåring med et alt for stort behov for å vise hva han kan. Totalt ubrukelig i en musikalsk sammenheng.

Studio Drummer er mer lydmessig "ferdigprodusert", på godt og vondt, men du har fremdeles en god del muligheter til å forme lyden. Syns Studio Drummer er kjappere å bruke til låtskisser, og det krever også mindre av maskinen. En god stund siden jeg har brukt det nå, men jeg mener at det er tre forskjellige trommesett å velge i. Stadium, garage og studio.

Link to comment
Share on other sites

Lastet akkurat ned AD2 demoen, som jeg synes låter vesentlig bedre enn EZD2 - som jeg kjøpte for noen uker siden :-(

EZD2 har noen fine funksjoner, men mitt problem er at jeg synes de fleste midi-filene er ganske uinspirerende. Har kjøpt noen fra groovemonkee men det blir litt samme greia. Det kan hende selve lydkvaliteten er viktigere enn det jeg tror for opplevelsen av midifilene? TSOOL og Trummer&Orgel groovene låt i alle fall veldig kult.

Før jeg kjøper: hvordan er arbeidsflyten med AD2? Ser at funksjonaliteten likner, men er midifilene bedre?

Link to comment
Share on other sites

Går lynkjapt for meg å bruke AD/AD2 men så er jeg å veldig komfortabel med midi editoren i Reaper. Å redigere velocity (dynamikk) for forskjellige partier i en låt etc er definitivt det viktigste arbeidet du gjør. Om du skal bruke en 4 bars groove som grunnstamme i en hel sang er det viktig å kunne dette sånn at den virtuelle trommisen spiller hardere der det trengs eller slapper litt av andre steder.

Hvis du har en litt laid back låt og finner rett "rytme" i midi biblioteket men trommestilen ikke helt passer (for tungt/hardt) er genialt å bare dra ned velocity over hele linja for lettere anslag

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Jeg studerer nå på lyd og musikkproduksjons-linjen i Oslo. Jeg har en del ting å si om linjen, men hovedsakelig er det det at: - Nivået på de andre elevene suger, som er veldig dumt når ALT man får er gruppeoppgaver. (altså ingen en til en undervisning.) Dette har jo selvsagt å gjøre med at det ikke er noen krav for å kunne gå der (Noe jeg syns de burde endret på). Du ender mest sansynelig opp med å gå klasse med mange kriminelle som stjeler utstyr og så stikker av når skolepengene skal betales en måned etter at du starter - anbefaler IKKE å gå der om du gikk musikklinjen, da lærer man ikke noe nytt (unntatt tekniske greier). Det er ille fordi man kan ende opp med å vite mer teori enn lærerne der. Igjen også, ikke verdens beste lærere. Når du først har en god lærer, så trår de til permisjon fordi dems egt. jobb ble viktigere og de ditcher på Noroff i et halvt år. - Det er DYRT! Å ta en bachelor der krever at du ender opp med 400k i lån. Dette er ikke i beregning med de 120k EXTRA  hvert år for å ha et sted å bo og penger til å leve. Jeg tenker nå bare å ta ett, men ender fortsatt opp med 120k i lån, pluss 120k i å ha bodd ett sted. - Lokalene er fine og lyd-utstyret du får leid er ganske nice, så det er nå det. Hvis du er flink til å bruke studiene selv og lærer deg selv mye på tiden, som ikke har undervisning, så kan man få noe ut av det. Men igjen- nå tror jeg egt. ikke Noroff er så veldig imponerende å ha på CV-en sin, grunnet det ugudelige ryktet skolen har. Jeg så mye reklame om at skolen garanterer jobb før ferdig skolegang, men ingen av disse kan gjelde lyd og musikkproduksjon. Det kan bare ikke være. - Man kan utnytte lokalene og ta betalt for å spille inn for enkelt personer. Noroff lærerne bryr seg ikke litt, for de oppfordrer deg faktisk til å ta med andre musikere til å spille inn musikk. Men dette innebærer at du klarer å få kontakter og folk som kan tenke seg dette. Jeg sliter med kontakter, nå som Oslo er en helt ny by for meg. Kjenner jo ingen her. Jeg satser på ordentlig studier neste år, på musikkhøgskolen eller UIO. Begynte bare så jeg hadde noe å gjøre på dette året, ettersom jeg var får sen å bestemme med på høyere studier etter fristen gikk ut.  Konklusjon- Noroff lyd og musikk- er bare sykt dyre lokaler man alltid har tilgang på, og lite til ingen læring- hvis du gikk musikklinjen.
    • Ok. Tusen takk før svare. Legger den ut for 800kr så får den forhåpentligvis et nytt hjem😁
    • Du bør nok ikke ha veldig høye forventninger. Ser det ligger et par ute på danske sider, samt noen nettauksjonssider har solgt. Prisene ligger på godt under 1000 danske.
    • Hei. Er ny her inne så det er mulig jeg legger dette ut i feil forum. Men det jeg lurer på er hva verdien på en gitar jeg har arvet er.  Merket er Santana å model nr er 1570 laget i Japan. Ingen synlige skader så pent brukt. Kan absolutt ingen ting om gitarer sjenerelt så ønsker å selge den til noen som kan ha bruk for denne istedenfor at den skal samle støv legger ved et bilde av den.
    • Hvordan drives potmeteret? Kan jo være noe mekanisk der som har hoppet av.  Alt er jo fiksbart. Spørsmålet er hva du ev. kan gjøre selv. Må du ta den til en proff, skal det jo ikke mye til før det koster mer å reparere enn å kjøpe nytt, men jeg vil si at det i høyeste grad er smart å sjekke.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.