Web Analytics
Jump to content

utstyr til å slipe bånd


arneK

Recommended Posts

Sitte bånd kjennetegnes gjerne ved at det er "groper" under strengene. Når det blir for ille, får man gjerne "buzz", fordi strengene kommer borti båndet. I prinsippet er ikke dette noe annet enn effekten man får hvis båndene har ulik høyde.

Skal man gi seg i kast med dette, kreves det et visst "håndlag", en del justering på forhånd og en god dose forståelse for hvordan en gitar fungerer. Man kan kjøpe filer fra Biltema (til en viss grad), norske firmaer, eller Stevemac.

Litt avhengig av hvor stor høydeforskjell det er, så er det også veldig greit å eie en slipeblokk, men det trenger man ikke hvis utgangspunktet er ganske greit. Bruk litt tid på youtube med et litt kritisk blikk på hvem som demonstrerer, det er mange selvbestaltede "cowboyer" der ute. Halsen bør justeres så den er så rett som mulig, helt uten krumming.

Når det gjelder å fjerne skjegg, er en keramisk stick som regel nok. Tar ikke lang tid, og gjør man det på den tørreste tiden av vinteren er det en engangsoperasjon. Det er dog en helt annen øvelse enn filing av bånd, slik jeg ser det. Er gitaren veldig skjeggete, kan man spare masse tid på å bruke en diamantfil. Det gjelder bare å vite når man skal stoppe, og gå over til finere redskap.

Selv bruker jeg denne fra biltema, http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Sag-og-fil/Diamantfil-flat-20548/med skaftet avmontert, og fortsetter med keramiske sticks.

Skal gitaren se pen ut etterpå, er det lurt å maskere. Vanlig maskeringstape fungerer veldig bra. Tenk også på at det er lurt å dekke til pickupene. De trekker til seg metallspon fra slipingen, så det er lurt å maskere disse for å unngå at de får bust som det er ganske vanskelig å fjerne.

Man kunne ha skrevet veldig mye mer om dette, men det er altså forsøk på en kortversjon. Vil man bare ha en god gitar, og man ikke har noe ønske om å beherske det, egentlig,, er det like greit å levere den til noen som kan det.

Det første forsøket er det lurt å gjøre på en gitar av lav verdi. Det er vanskelig å få et godt resultat på første forsøk,for å si det slik.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ei slipeblokk med litt lengde er ikke å forakte. Ellers kan det sikkert være lurt å skaffe blokk med radius som er lik den på gripebrettet. Har du compound radius; finn ei flat blokk og prøv å holde radiusen så godt du kan. Lange bevegelser. Noe av det viktigste er imidlertid å få halsen helt rett. Dette finnes det gitarlinjaler til, med hakk til bånda. God støtte til flere punkter på halsen er også en stor fordel (slik at den ikke bøyer under press fra sliping). Bruk en sprittusj midt på båndene (langs båndet) slik at du kan følge med på hvor mye du sliper vekk. Se noen videoer og les litt mer nøye beskrivelse før du kjører på. Jeg crowna ikke båndene etterpå, men det blir penest. Med FORSIKTIGHET og NØYAKTIGHET bør det gå greit. Bruk fint sandpapir og stålull til slutt for å polere.

Maskering av hele gripebrettet må til.

Ot:

Er det forresten flere som har klart å slite ned områder på halsen etter bare ett år, eller har jeg fått gitar med særs mykt metall i bånda?

Link to comment
Share on other sites

En god kilde til dette er youtubekanalen til Crimson Guitars. I en relativt tidlig video viser han crowning meget bra og forteller do's & don'ts. Ellers er jo Dan Erlewine fra Stewmac en bunnsolid kunnskapskilde. Bestiller du fra Stewmac leveres det raskere enn med posten (mot dhl-avgift såklart), men det er gode verktøy. Jeg bruker skjeggfil, båndfil, sandpapir, slipeblokk og fret erasers til bånd og de blir både rette og høypolerte etter jobben. Det kan være en god ide å kjøpe en rettstav med utsparringer for bånd. Å begynne med båndsliping uten at halsen er helt rett er ingen könig idé!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Verktøyet fra Crimson er også bra greier, og ikke så verst priset. Jeg har fret leveling-pakken derfra og den kommer med filer og "linjal" som går over båndene. Jeg foretrekker trekantet fil framfor den konkave StewMac-fila.

De har også såpass OCD at de installerer truss rod i båndfilene (!) for å holde dem helt rette :)

Edited by el_roffo
Link to comment
Share on other sites

Hei alle, ny bruker her. :)

Jeg har nylig kjøpt både den fra Gitarist og fra Biltema som er nevnt overfor og fikk prøvd begge i går. Dette var mitt første forsøk på fretleveling og crowning. Den fra Gitarist var helt grei å bruke men litt vanskelig å holde i, så jeg forstår hvorfor noen selger samme type fil med skaft.. Men til noen få gitarer så klarer man seg fint.

Etter det brukte jeg sandpapir med korning 400 og så 1200 (begge fra Biltema) sammen med den treklossen med radius som Gitarist.no også selger. Da var båndene jevne, og en god del av dem veldig flate...

Så da brukte jeg samme fil i ett spedt forsøk på å grov-crowne båndene, og deretter den fra Biltema. Ingen av dem er ideele for crowning, men tror det gikk fint. Biltema sin ble brukt for å fjerne utstikkende bånd sammen med 3-pakning med småfiler til 29,- kr fra Biltema. Deretter ett par runder over båndene med "floppemetoden" som er nevnt, før jeg pusset båndene med samme sandpapir (400 og 1200). Polerte til slutt med stålull jeg hadde liggende i kjøkkenbenken. Syntes resultatet ble overraskende bra tross litt enkelt utstyr og på første forsøk. Man kan selvsagt se at det er gjort en jobb her, men virker som de fleste båndene ble noenlunde jevne og runde.

Kan nevne at dette var på en svært rimelig gitar. Har dessverre ikke fått satt på strenger da oversadelen knakk da jeg tok av strengene (!), og har ikke fått den nye enda. Så vet ikke med sikkerhet hvor stor betydning dette har for spillbarheten. Men kredittkort-sjekken (legge kredittkort over 3 bånd og se etter ujevnheter) tilsa at alle bånd nå var jevne. Og de ser som sagt runde ut...

Jeg så en del Youtube videoer først, og brukte forøvrig følgende fremgangsmetode:

http://www.guitarrepairbench.com/electric-guitar-repairs/fret_dress.html

På en dyrere gitar ville jeg nok brukt en annen fil til crowning, men i dette tilfellet gjorde de to filene en helt grei jobb vil jeg påstå.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Først justerte jeg halsen så rett som mulig. Deretter tok jeg et stykke flattstål på jobben ca 18 cm langt og tre cm bredt og halvcentimeteren tykt, la et flak med 80 slipepapir flatt på benken, la jernet oppå og slipte til jernet var paddeflatt. dette tok ca 20 min. Deretter tok jeg en remse fint sandpapir og skar til slik at det passet akkurat til jernet, papiret var 400 fra biltema,så limte jeg papiret til jernet med kontaktlim, og slipte litt for at det skulle bli litt slitt. Så maskerte jeg hele gripbrettet med tape.Tusjet på med svart sprittusj . Deretter la jeg gitarhalsen på benken med etpar støttepunkt under, og slipte forsiktig langs hele halsen med lange drag. når det så jevnt og fint ut,brukte jeg floppemetoden , så brukte jeg en liten fil fra biltema til crowning, og polerte med stålull tilslutt. Ble helt topp, skal remontere halsen ved neste strengeskift. Denne halsen hadde svært slitte bånd, og jeg skiftet den ut med en annen hals som jeg fikk tak i på finn. Likte midlertidig denne bedre , pga det er orginalhalsen til gitaren, og har svært fint treverk i tillegg til at den har smalere bånd, og en god profil. Tenkte det var artig å prøve å slipe ned bånda selv, siden den uansett var så utslitt at den ikke gikk an å spille på(masse klirring), om det går bra, vil dette bare gi meg et mer personlig forhold til gitaren..uansett har det ikke kostet meg mange kronene å få gjort det, men artig og interessant å holde på med. Når halsen er montert tilbake, vil jeg skrive her hvordan det fungerte.

Link to comment
Share on other sites

da er halsen tilbake på plass, og det virket overraskende bra, gitaren er god å spille på nå. Trodde egentlig ikke det skulle gå så bra da jeg slipte ned kanskje halve høyden på båndene. Uansett artig å få det til selv istedenfor å sette bort jobben til en proff. Da har jeg en hals til overs, kanskje jeg kommer over en tele-kropp en dag som kan bli et nytt prosjekt? :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Kun gitarkabinett på gitarforsterker, med mindre man er faglig kyndig - et svært fåtall.  Og husk et par ting: - Utgangen på forsterkeren din leverer MYE strøm ut, som potensielt er dødelig - Forsterkeren kan bli totalt skadet av å kjøres uten kabinett, eller med feil kabinett - Du skal alltid bruke egnet høyttalerkabel mellom forsterker og kabinett, aldri instrumentkabel Veldig kjedelig å ødelegge en dyr forsterker pga feil bruk. Kabinett er er veldig billig på bruktmarkedet, da mange har fått over til digitalt. Du kan se etter ENGL, Orange, Marshall, Harley Benton, Framus og andre merker. Ville vurdert Vintage 30 elementer hvis jeg var deg, da har du et kabinett for livet.  Betalt 2000kr for mitt Framus 212 kabinett, det er helt perfekt for mitt bruk. 
    • Det vil hjelpe å gire ned effekten til 50W.  Dette med lyd og effekt er ikke "rett frem" med ohms lov, da lyden kan variere ulinjert fra styrken på forsterkeren i forskjellige frekvenser. Det er derfor 50W forsterker, kan levere mer ut på høyttaleren enn 50% i visse frekvenser. Men det er helt innenfor å ta den "enkle" utgaven bare for å være på den sikre siden og ikke overtenke for mye. - 2x effekt på høyttaler av forsterker er et godt utgangspunkt.  - Det har mye å si hvor mange høyttalere du har i kabinett, da du fordeler lasten på flere høyttalere  - Forskjellige høyttalere har forskjellig styrke. Jeg kjører Marshall JVM i et Framus 212 V30 kabinett på 120W (60W per høyttaler).  - Noen kjører stereo-sluttrinn i et stereo kabinett, andre kjører to forskjerkere i stereo på grunn av effekter, eller for å blende to lyder inn i en. For eksempel - blender du en Marshall JVM med en Mesa Boogie Mark V, så blender du to ganske forskjellige lyder for å få et unikt karakter (Rabea Massaad har et par video på dette på YouTube).   Jeg solgte nylig en ENGL Powerball med et stereo-kabinett, den hadde meget gode instrukser som beskriver mulighetene med stereo.  Personlig har jeg hatt det meste, og falt på at 50W er mer enn nok på rørforsterkere, og at 2x12 er mer enn nok lyd, og samtidig ikke for lite. For meg er det en perfekt kombinasjon.. Skulle helst hatt en lunch amp i tillegg.(ENGl Fireball 25, eller Mesa Mark V 25)  
    • Jeg kan ikke svare på om det kan skade noe, men jeg tror jeg ville latt være om jeg var deg. Uansett vil det låte ganske kjipt. En PA-høyttaler er designet for å gjengi alle frekvenser mest mulig likt, mens en gitarhøyttaler har veldig annerledes respons. Den kutter tonnevis av høye frekvenser, og har generelt en helt annen EQ-kurve på frekvensene som den slipper gjennom. For clean-lyd kan en PA-forsterker kanskje fungere sånn noenlunde, men med en gang du legger på litt vreng så låter det ekstremt kvasst og ubehagelig. Valg av høyttaler vil på mange måter påvirke lyden din mer enn valg av forsterker.
    • Har nettopp kjøpt en marshall dsl 100w forsterker, men kabinettet må vente litt til penga strekker til. En venn av meg har noe greier liggende, en peavey pa høytaler etter hva jeg har skjønt. Dette er hva jeg fant om den på nett: «The Peavey Mod# 112 PT PA Enclosure was produced in 1986 & 1987 and sold for $139.50 each. They are rated at 100 watts Rms and 200 watts Peak Power. The 12 inch Woofer is a EMINENCE Loud Speaker and the 3 inch Tweeter is a MOTOROLA Piezo. The enclosure does not contain crossover components, it is straight wired from the input jacks to the speakers. They will work with a Mixer/Power Amp rated from 125 to 200  Peak Power Wattage @ 8 ohms. (Example - Peavey MP 4 Mixer/Amp Mark III Series).» Kan dette funke som en midlertidig løsning? Jeg er helt nybegynner på dette her. Pa høytalere til gitarforsterker er såklart ikke ideelt, men funker det uten at jeg skader noe? Stemmer watt og Ohm overens med forsterkeren? Forsterkeren kan også kjøres på 50watt istedenfor 100 hvis det er bedre. Bak på høytaleren står det 16 Ohm og det er 2 inputs uten noe tekst, hvordan kobler jeg den sammen med forsterkeren? Hva skal hvor? Legger ved bilde:
    • Jeg er helt ny på dette med rørforsterker og kabinett og prøver å lære meg the basics så jeg kan forsikre meg om at spillesteder har riktig kabinett når jeg kun har med forsterkeren Har en marshall dsl100 på 100 watt. Jeg har forstått det slik at kabinettet helst skal være minst dobbelt så mange watt som forsterkeren så man har nok å gå på. Men jeg har også muligheten til å kjøre forsterkeren på 50 watt, vil dette da bli det samme som å bare ha en vanlig 50 watt forsterker slik at et kabinett på 100watt skal være i orden når jeg har forsterkeren på 50 watt? Har antall høytalere i kabinettet noe å si så lenge den kombinerte watten i kabinettet er dobbelt så mye som forsterkeren, altså vil et 1x12  eller 2x12 kabinett være greit så lenge kabinettet totalt har høy nok watt? Mono/stereo kabinett. Hva er hensikten med å sette et kabinett på stereo? Er det for å kunne bruke 2 forsterkere på ett kabinett? Eller for å koble flere kabinetter til samme forsterker? Skulle gjerne visst litt rundt det. Skulle gjerne hatt en liten innføring i dette med Ohm også, hvordan skal ting kobles sammen, eventuelt andre ting å tenke på Har prøvd å titte litt på YouTube og lest på litt engelske sider men blir liksom ikke helt klok på det. Håper nok kan gi meg det inn med teskje så jeg lærer dette her:)
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.