Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

utstyr til å slipe bånd


arneK

Anbefalte innlegg

Sitte bånd kjennetegnes gjerne ved at det er "groper" under strengene. Når det blir for ille, får man gjerne "buzz", fordi strengene kommer borti båndet. I prinsippet er ikke dette noe annet enn effekten man får hvis båndene har ulik høyde.

Skal man gi seg i kast med dette, kreves det et visst "håndlag", en del justering på forhånd og en god dose forståelse for hvordan en gitar fungerer. Man kan kjøpe filer fra Biltema (til en viss grad), norske firmaer, eller Stevemac.

Litt avhengig av hvor stor høydeforskjell det er, så er det også veldig greit å eie en slipeblokk, men det trenger man ikke hvis utgangspunktet er ganske greit. Bruk litt tid på youtube med et litt kritisk blikk på hvem som demonstrerer, det er mange selvbestaltede "cowboyer" der ute. Halsen bør justeres så den er så rett som mulig, helt uten krumming.

Når det gjelder å fjerne skjegg, er en keramisk stick som regel nok. Tar ikke lang tid, og gjør man det på den tørreste tiden av vinteren er det en engangsoperasjon. Det er dog en helt annen øvelse enn filing av bånd, slik jeg ser det. Er gitaren veldig skjeggete, kan man spare masse tid på å bruke en diamantfil. Det gjelder bare å vite når man skal stoppe, og gå over til finere redskap.

Selv bruker jeg denne fra biltema, http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Sag-og-fil/Diamantfil-flat-20548/med skaftet avmontert, og fortsetter med keramiske sticks.

Skal gitaren se pen ut etterpå, er det lurt å maskere. Vanlig maskeringstape fungerer veldig bra. Tenk også på at det er lurt å dekke til pickupene. De trekker til seg metallspon fra slipingen, så det er lurt å maskere disse for å unngå at de får bust som det er ganske vanskelig å fjerne.

Man kunne ha skrevet veldig mye mer om dette, men det er altså forsøk på en kortversjon. Vil man bare ha en god gitar, og man ikke har noe ønske om å beherske det, egentlig,, er det like greit å levere den til noen som kan det.

Det første forsøket er det lurt å gjøre på en gitar av lav verdi. Det er vanskelig å få et godt resultat på første forsøk,for å si det slik.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei slipeblokk med litt lengde er ikke å forakte. Ellers kan det sikkert være lurt å skaffe blokk med radius som er lik den på gripebrettet. Har du compound radius; finn ei flat blokk og prøv å holde radiusen så godt du kan. Lange bevegelser. Noe av det viktigste er imidlertid å få halsen helt rett. Dette finnes det gitarlinjaler til, med hakk til bånda. God støtte til flere punkter på halsen er også en stor fordel (slik at den ikke bøyer under press fra sliping). Bruk en sprittusj midt på båndene (langs båndet) slik at du kan følge med på hvor mye du sliper vekk. Se noen videoer og les litt mer nøye beskrivelse før du kjører på. Jeg crowna ikke båndene etterpå, men det blir penest. Med FORSIKTIGHET og NØYAKTIGHET bør det gå greit. Bruk fint sandpapir og stålull til slutt for å polere.

Maskering av hele gripebrettet må til.

Ot:

Er det forresten flere som har klart å slite ned områder på halsen etter bare ett år, eller har jeg fått gitar med særs mykt metall i bånda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god kilde til dette er youtubekanalen til Crimson Guitars. I en relativt tidlig video viser han crowning meget bra og forteller do's & don'ts. Ellers er jo Dan Erlewine fra Stewmac en bunnsolid kunnskapskilde. Bestiller du fra Stewmac leveres det raskere enn med posten (mot dhl-avgift såklart), men det er gode verktøy. Jeg bruker skjeggfil, båndfil, sandpapir, slipeblokk og fret erasers til bånd og de blir både rette og høypolerte etter jobben. Det kan være en god ide å kjøpe en rettstav med utsparringer for bånd. Å begynne med båndsliping uten at halsen er helt rett er ingen könig idé!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verktøyet fra Crimson er også bra greier, og ikke så verst priset. Jeg har fret leveling-pakken derfra og den kommer med filer og "linjal" som går over båndene. Jeg foretrekker trekantet fil framfor den konkave StewMac-fila.

De har også såpass OCD at de installerer truss rod i båndfilene (!) for å holde dem helt rette :)

Endret av el_roffo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle, ny bruker her. :)

Jeg har nylig kjøpt både den fra Gitarist og fra Biltema som er nevnt overfor og fikk prøvd begge i går. Dette var mitt første forsøk på fretleveling og crowning. Den fra Gitarist var helt grei å bruke men litt vanskelig å holde i, så jeg forstår hvorfor noen selger samme type fil med skaft.. Men til noen få gitarer så klarer man seg fint.

Etter det brukte jeg sandpapir med korning 400 og så 1200 (begge fra Biltema) sammen med den treklossen med radius som Gitarist.no også selger. Da var båndene jevne, og en god del av dem veldig flate...

Så da brukte jeg samme fil i ett spedt forsøk på å grov-crowne båndene, og deretter den fra Biltema. Ingen av dem er ideele for crowning, men tror det gikk fint. Biltema sin ble brukt for å fjerne utstikkende bånd sammen med 3-pakning med småfiler til 29,- kr fra Biltema. Deretter ett par runder over båndene med "floppemetoden" som er nevnt, før jeg pusset båndene med samme sandpapir (400 og 1200). Polerte til slutt med stålull jeg hadde liggende i kjøkkenbenken. Syntes resultatet ble overraskende bra tross litt enkelt utstyr og på første forsøk. Man kan selvsagt se at det er gjort en jobb her, men virker som de fleste båndene ble noenlunde jevne og runde.

Kan nevne at dette var på en svært rimelig gitar. Har dessverre ikke fått satt på strenger da oversadelen knakk da jeg tok av strengene (!), og har ikke fått den nye enda. Så vet ikke med sikkerhet hvor stor betydning dette har for spillbarheten. Men kredittkort-sjekken (legge kredittkort over 3 bånd og se etter ujevnheter) tilsa at alle bånd nå var jevne. Og de ser som sagt runde ut...

Jeg så en del Youtube videoer først, og brukte forøvrig følgende fremgangsmetode:

http://www.guitarrepairbench.com/electric-guitar-repairs/fret_dress.html

På en dyrere gitar ville jeg nok brukt en annen fil til crowning, men i dette tilfellet gjorde de to filene en helt grei jobb vil jeg påstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Først justerte jeg halsen så rett som mulig. Deretter tok jeg et stykke flattstål på jobben ca 18 cm langt og tre cm bredt og halvcentimeteren tykt, la et flak med 80 slipepapir flatt på benken, la jernet oppå og slipte til jernet var paddeflatt. dette tok ca 20 min. Deretter tok jeg en remse fint sandpapir og skar til slik at det passet akkurat til jernet, papiret var 400 fra biltema,så limte jeg papiret til jernet med kontaktlim, og slipte litt for at det skulle bli litt slitt. Så maskerte jeg hele gripbrettet med tape.Tusjet på med svart sprittusj . Deretter la jeg gitarhalsen på benken med etpar støttepunkt under, og slipte forsiktig langs hele halsen med lange drag. når det så jevnt og fint ut,brukte jeg floppemetoden , så brukte jeg en liten fil fra biltema til crowning, og polerte med stålull tilslutt. Ble helt topp, skal remontere halsen ved neste strengeskift. Denne halsen hadde svært slitte bånd, og jeg skiftet den ut med en annen hals som jeg fikk tak i på finn. Likte midlertidig denne bedre , pga det er orginalhalsen til gitaren, og har svært fint treverk i tillegg til at den har smalere bånd, og en god profil. Tenkte det var artig å prøve å slipe ned bånda selv, siden den uansett var så utslitt at den ikke gikk an å spille på(masse klirring), om det går bra, vil dette bare gi meg et mer personlig forhold til gitaren..uansett har det ikke kostet meg mange kronene å få gjort det, men artig og interessant å holde på med. Når halsen er montert tilbake, vil jeg skrive her hvordan det fungerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da er halsen tilbake på plass, og det virket overraskende bra, gitaren er god å spille på nå. Trodde egentlig ikke det skulle gå så bra da jeg slipte ned kanskje halve høyden på båndene. Uansett artig å få det til selv istedenfor å sette bort jobben til en proff. Da har jeg en hals til overs, kanskje jeg kommer over en tele-kropp en dag som kan bli et nytt prosjekt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.