Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Aktive små monitorer til hjemmestudio - anbefalinger


gtrman

Anbefalte innlegg

Heisan

Driver og skal sette sammen et lite hjemmestudio. Har fått satt sammen en laptop med Cubase og en haug med software.

Ser nå etter noen små men bra studio monitorer og ser at det er en jungel å velge i .. og ikke så lett å få testa så mange.

Tenker i prisklasse 5-8000 men kan strekke meg til 10 hvis det trengs.

Har tenkt å bruke AxeFx som lydkort og ser for meg at høyttalerne skal brukes til AxeFx når jeg sitter hjemme og øver mm

Noen anbefalinger ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså. Jeg er feinschmekker på dette dritet her, men har fått slengt i trynet at man ikke alltid trenger å være det. Spørs hvor nøye det er for deg og ikke minst om du har tenkt å mikse/mastre seriøst i dette studioet. Da er lyddemping og akustikk like viktig som selve monitorene. De jeg hadde før var Yamaha HS8 og de var skamfete. Farger ikke lyden et halvt hakk og gir deg utrolig nøytral tilbakemelding. Det jeg har nå er noen ursmå KrK Rokit 5 som jeg fikk for skarve 800,-. Disse duger fett som fy til mitt bruk akkurat nå, selv om jeg mikser og mastrer med dem. Skal jeg komme med en anbefaling, utover at billig ikke alltid betyr drit, må det bli Focal CMS serien. De er nærmere 8000,- og leverer som fy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte disse rett før jul: Mackie CR4 Du kan få dem ned i 1395,- Foreløpig er jeg veldig godt fornøyd med dem. Har i tillegg hektet på en aktiv 8" sub, og da har man også dypbass nok til å kunne høre hvordan miksen vil låte på et større anlegg. Mackiene spiller rimelig rent og ufarget, og i tillegg relativt høyt hvis man ønsker det. Alternativt har du også CR3 som er enda rimeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ambisjonene mht miks/mastering er nok mer til hobby bruk - så det er ikke så superviktig at det skal låte 100% korrekt.

Jeg vil nok si at det at de låter bra til AxeFx teller nesten like mye.
Jeg har Atomic CLR men vil ha noe mindre til AxeFx til hjemme-bruk så vil ha noe jeg kan bruke til hjemmestudio og øving hjemme.

De 2 jeg vurderer så langt er Genelec 8030 og Presonus Sceptre S6 selvom begge forsåvidt går litt over budsjett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Dynaudio BM 6A MKII sammen med Axe-FX, låter fantastisk!

Hadde KRK Rokit med subben deres før det. ikke bra, men billige ( Jeg liker V serien til KRK kjempegodt da)

Dynaudioene så bra ut men de var litt for store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Det er ganske mye alright der ute til den prisklassen du er ute etter. Jeg ville sørget for å kjøpe noe rundt 6,5" elementer, noe som kan spille forholdsvis flatt ned til 40Hz. Hørt at de Mackie høyttalerne er ganske greie.

Som nevnt over, det er mer viktig med litt akustikkbehandling av rommet.

Rom med "kjip" akustikk med dyre høytalere låter dårligere enn mindre bra høyttalere i rom med god akustikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 5 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.