Web Analytics
Jump to content

Sendte forsterker i post - Hva kan ha gått galt

Griffin

Recommended Posts

Hei alle sammen...

Nå trenger jeg noen tips.

Jeg solgte nettopp en Marshall AFD100. I utgangspunktet så ville jeg ikke sende fordi jeg er ukomfortabel med hvordan den kan bli behandlet og vil ikke ha det ansvaret.

Uansett, jeg gikk med på å sende den i posten etter at jeg testet forsterkeren en times tid hjemme uten at det var noe ulyd. Jeg pakket forsterkeren inn i to hele ruller med bobleplast og la den i to esker fra Biltema som jeg tapet vedig godt sammen.

Ifølge kjøper så kom pakken fram uten synlige skader (så vidt jeg forsto). Han koplet opp forsterkeren og og prøvde den i noen minutter uten noen form for ulyd. Ble avbrutt, og når han kom tilbake så var det en veldig irriterende bakgrunnstøy som grumset til lyden veldig.

Han prøvde den senere på kvelden og da var det bedre, men fortsatt litt bakgrunnsstøy... da har jeg forstått det var i ett annet lokale enn tidligere på dagen.

Han prøvde i går kveld igjen og da var det veldig ille... Han har en del rør tilgjengelig så han skal prøve å skifte rørene ila helgen...

Men spørsmålet mitt er... forsterkeren fungerte 100% og var i mint condition når jeg sendte... stuebrukt i noen timer kun... så hva annet kan ha gått galt i posten?

Jeg synes jo dette er veldig kleint for å være helt ærlig... men det er ingen radarer/sanser som forteller meg at han som kjøpte er uærlig altså, bare så det er sagt...

På forhånd takk...

Ville også sjekket om rørene satt skikkelig i sokkelen, og eventuelt prøvd meg frem. Selv om pakken kom frem uskadd, så kan det jo ha forekommet støt på den så f.eks et preamp-rør har kommet litt i ustilling. Poweramp-rørene har vel en form for sikring så de ikke skal løsne..(?)

Har sendt og mottatt opp flere rørforsterkere i posten selv - aldri hatt noe problem. Kjipe greier det der.

Du bør pakke slik at den tåler et fall på ca. 2 meter. Det kan skje når den detter fra samlebånd og ned postens store røde bøtter.

Jeg fikk en forsterker sendt med posten, som så helt fin ut på utsiden,

men hadde fått så harde smell at aluminiumschassiset var helt vridd.

Heldigvis lot det seg fikse, men jeg sendte klage til posten, og fikk dekka 10.000 for skaden.

Forsterkeren ble senere solgt til USA, og da pakket jeg den slik at det ikke var noen mulighet for bevegelse på trafoene,

og røra ble tatt ut og pakket for seg. Den forsendelsen gikk helt bra.

Edited by GunnarpåMo

Ja, jeg håper på rørene... om det blir noen neste gang så tar jeg nok de ut også... men om trafoene har løsnet, så er det vel verre reaksjon enn noe skjemme bakgrunnsulyder vil jeg tro?

Forøvrig, så med de to rullene med bobleplast rundt den så burde den glatt klart ett fall på 2meter... mener jeg å tro i allefall.

Lyden ble forøvrig beskrevet som en bakrunns "bøsselyd"... eller som en god gammaldags rufsete 70-talls fuzz som ligger i bunn og roter til lydbildet... om det kan gi noen indikasjoner...

En annen ting er at ulyden er kun der når han slår an strengene. Ingen ulyd ellers...

Edited by Griffin

Jeg er nok ute på dypt vann nå, men....

Opplevde med en annen type forsterker, type hybrid med ett stk 12ax7-rør (Valvetronix serien til Vox), at det dukket opp en bakgrunnsstøy som fulgte strengeanslaget. Byttet røret, og ulyden forsvant. Så det kan jo hende at det er samme problemet, og da er det jo en enkel og billig sak og fikse. :) Synes beskrivelsen av ulyden i forrige post minnet mye om "erfaringen min" med sånn ulyd - så man vet jo aldri?

Det er så surt å sende fra seg noe, pakke skikkelig, og så blir det skader!
Solgte en dobbelthalsgitar for en tid tilbake, flere lag bobleplast, gitarkroppen ekstra festet inne i hardcase, og så klarte jamen posten å håndtere den slik at det oppsto en sprekk i det ene halsfestet. Heldigvis hadde jeg tatt godt med bilder før jeg sendte den, så jeg kunne vise til at jeg ikke hadde lurt kjøperen.

Lurer på hvor mange G den kassen hadde blitt utsatt for, når en hals belaster kroppen så mye at det sprekker. Det burde være et marked der ute for rimelige G- målere med batteri, som man kan starte, tape fast, og så lese av via programvare, enten på en PC eller smarttelefon.

• Like 2

Krysser fingrene for at det er rørene.

Et par defekte rør kan forårsake ulyd og bakgrunnsstøy, på samme måte som andre fortsterker-komponenter ala transistoren.

Jeg solgte heldigvis min forsterker lokalt, men jeg ba kjøperen flere ganger om å behandle ampen pent under transport og gjerne vente i 2 timer med å slå den på, så rørene ikke går fra grisekalde til varme.

Det skal ikke mer enn et lite støyt til for at rørene begynner å tulle seg.

Vel... det var ikke rørene... :( snakka med kjøper i kveld og hørte på ampen gjennom telefon. Ikke lett å høre gjennom telefonen, men jeg hørte ulyden han snakka om.

For å sammenligne lyden... Dere setter på en godforsterker og favoritt el-gitaren på litt semivoksent volum hjemme i kjellerstua. Bak dere står det en grei akkustisk gitar. Når du slår ann strengene på el-gitaren, så begynner strengene på den akkustiske å vibrere og i så måte legger en litt skranglete lyd bak det du spiller på elgitaren.

Eksemplet er kanskje ikke 100% homerun, men det er i samme gate...

Jeg klarte (rent tilfeldig) å reprodusere en slik ulyd i min Fender Vibrolux '68 for ett par dager siden. Jeg koplet en Dr.Z Brake Light på den for å kunne presse den litt etter at kona var i seng.

Jeg strupa volumet ganske heftig med den, men da fikk jeg en litt sånn skranglelyd som fulgte strengeanslagene.

Jeg har aldri egentlig hatt sjansen til å presse denne forsterkeren... den har stått hjemme i ett lunt rom og blitt spilt på ett svært hustru-vennlig volum. Så det kan være at han trigga en fabrikasjonsfeil når han guffa den opp mot 100W tenker jeg kanskje?

Hva dette kommer av aner jeg ikke... og om noen drar kjensel så bøyer og bukker jeg svært dypt... men det lukter service av dette :unsure:

Guest splitsound

Antagelig et skudd i blinde, men det er noe en skal ha i bakhodet hver gang man får elfeil, enten hjemme, i bilen (ikke minst) eller på MC: Hvordan er jordingen? Dårlig jording/jordingsfeil kan gi de merkeligste feil på elektrisk utstyr. Ulyd på rørforsterkere er vel ikke noe unntak fra denne regelen. Så spør kjøperen om når han sist hadde elsjekk på kåken sin? Eller, jordingsfeilen kan også være i forsterkeren. En løs ledning?