Web Analytics
Jump to content

Sammenheng mellom strengetykkelse og bruddstyrke?


LTBR
 Share

Recommended Posts

Potensielt dumt spm, hehe: men jeg bruker 11-54 strenger på Gretschen min for å få mest mulig lik lyd som Malcolm Young(Angus sa en gang at Malcolm brukte strenger på tykkelse med hesjestrenger, hehe). Nå er lagret tomt og jeg skal kjøpe nye, vurderer å kjøpe/bruke samme tykkelse som på SG`n min som er 9-42. Men vil ikke risikere å slite strenger når jeg hamrer ut ACDC rytmer på Gretschen. Er det større sjanser for å slite strenger jo tynnere de er? Eller kommer det mest an på hvor/hvordan man bender osv? Eller burde jeg gå for den gylne middelvei med 10-46 evt 11-48 på begge gitarene?

Vart mange spm dette, hehe, men hovedspm er: holder tykke strenger bedre enn tynne med tanke på at de ryker?

bmQvWVYy.jpeg

post-1183-0-41978800-1422984466_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri røket .11, men har røket .09 to ganger. Jeg spilte riktignok med tynnere strenger før, så teknikken har nok blitt noe bedre med årene (å spille hardt nærme broen kan f.eks resultere i røket streng). Noe vitenskapelig svar har jeg ikke, men erfaringen tilsier at tykkere strenger tåler mer. Nå kan jeg absolutt ingenting om ac/dc, men om gitaristen dere bender mye så kan det jo tenkes at du hadde foretrukket noe tynnere strenger enn .11 :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri røket .11, men har røket .09 to ganger. Jeg spilte riktignok med tynnere strenger før, så teknikken har nok blitt noe bedre med årene (å spille hardt nærme broen kan f.eks resultere i røket streng). Noe vitenskapelig svar har jeg ikke, men erfaringen tilsier at tykkere strenger tåler mer. Nå kan jeg absolutt ingenting om ac/dc, men om gitaristen dere bender mye så kan det jo tenkes at du hadde foretrukket noe tynnere strenger enn .11 :)

"Mor, mor, hvorfor er laksen i to biter"?

"Jo,det er fordi den er røket, vennen min".

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil vel tro at dette henger mer sammen med hvordan du spiller enn strengetykkelse.

En som krafser forsiktig over strengene med en mykt plekter, opplever færre strengebrudd enn en som graver saftig med det tykke plekteret mens han eller hun presser den flytende stolen til ytterpunktene.
Tipper det er umulig å finne noe fasitsvar på dette.

Link to comment
Share on other sites

Det kan vel strengt tatt gjelde om det er på samme gitar også, hvis feks stolen ikke er tilpasset .12 men funker for .10. slik at .12 for eksempel blir liggende mer i klem eller mot noe skarpt som skader strengen. Det er mer et utslag av dårlig tilpassing enn relativ styrke.

Jeg lar meg forbause dersom ikke en tykkere streng tåler mer juling enn en tynnere av to ellers like strenger.

Link to comment
Share on other sites

Jo tykkere en streng er, jo nærmere bristepunktet må den strekkes for å oppnå pitch. Jo nærmere bristepunktet den er, jo mindre tåler den før den ryker.

Det er ikke så enkelt da alt er relativt. Tenk at alt ved en tykkere streng også foregår i større skala. Den blir tykkere og stivere relativt til fingrene dine og gitaren. Den kommer ikke nødvendigvis nærmere bristepunktet da "taket" for brist er flyttet oppover

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Jeg studerer nå på lyd og musikkproduksjons-linjen i Oslo. Jeg har en del ting å si om linjen, men hovedsakelig er det det at: - Nivået på de andre elevene suger, som er veldig dumt når ALT man får er gruppeoppgaver. (altså ingen en til en undervisning.) Dette har jo selvsagt å gjøre med at det ikke er noen krav for å kunne gå der (Noe jeg syns de burde endret på). Du ender mest sansynelig opp med å gå klasse med mange kriminelle som stjeler utstyr og så stikker av når skolepengene skal betales en måned etter at du starter - anbefaler IKKE å gå der om du gikk musikklinjen, da lærer man ikke noe nytt (unntatt tekniske greier). Det er ille fordi man kan ende opp med å vite mer teori enn lærerne der. Igjen også, ikke verdens beste lærere. Når du først har en god lærer, så trår de til permisjon fordi dems egt. jobb ble viktigere og de ditcher på Noroff i et halvt år. - Det er DYRT! Å ta en bachelor der krever at du ender opp med 400k i lån. Dette er ikke i beregning med de 120k EXTRA  hvert år for å ha et sted å bo og penger til å leve. Jeg tenker nå bare å ta ett, men ender fortsatt opp med 120k i lån, pluss 120k i å ha bodd ett sted. - Lokalene er fine og lyd-utstyret du får leid er ganske nice, så det er nå det. Hvis du er flink til å bruke studiene selv og lærer deg selv mye på tiden, som ikke har undervisning, så kan man få noe ut av det. Men igjen- nå tror jeg egt. ikke Noroff er så veldig imponerende å ha på CV-en sin, grunnet det ugudelige ryktet skolen har. Jeg så mye reklame om at skolen garanterer jobb før ferdig skolegang, men ingen av disse kan gjelde lyd og musikkproduksjon. Det kan bare ikke være. - Man kan utnytte lokalene og ta betalt for å spille inn for enkelt personer. Noroff lærerne bryr seg ikke litt, for de oppfordrer deg faktisk til å ta med andre musikere til å spille inn musikk. Men dette innebærer at du klarer å få kontakter og folk som kan tenke seg dette. Jeg sliter med kontakter, nå som Oslo er en helt ny by for meg. Kjenner jo ingen her. Jeg satser på ordentlig studier neste år, på musikkhøgskolen eller UIO. Begynte bare så jeg hadde noe å gjøre på dette året, ettersom jeg var får sen å bestemme med på høyere studier etter fristen gikk ut.  Konklusjon- Noroff lyd og musikk- er bare sykt dyre lokaler man alltid har tilgang på, og lite til ingen læring- hvis du gikk musikklinjen.
    • Ok. Tusen takk før svare. Legger den ut for 800kr så får den forhåpentligvis et nytt hjem😁
    • Du bør nok ikke ha veldig høye forventninger. Ser det ligger et par ute på danske sider, samt noen nettauksjonssider har solgt. Prisene ligger på godt under 1000 danske.
    • Hei. Er ny her inne så det er mulig jeg legger dette ut i feil forum. Men det jeg lurer på er hva verdien på en gitar jeg har arvet er.  Merket er Santana å model nr er 1570 laget i Japan. Ingen synlige skader så pent brukt. Kan absolutt ingen ting om gitarer sjenerelt så ønsker å selge den til noen som kan ha bruk for denne istedenfor at den skal samle støv legger ved et bilde av den.
    • Hvordan drives potmeteret? Kan jo være noe mekanisk der som har hoppet av.  Alt er jo fiksbart. Spørsmålet er hva du ev. kan gjøre selv. Må du ta den til en proff, skal det jo ikke mye til før det koster mer å reparere enn å kjøpe nytt, men jeg vil si at det i høyeste grad er smart å sjekke.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.