Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mr Anonymous

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å søke musikklinja på Lillestrøm vgs. Må derfor på en opptaksprøve om ca. 3 måneder. Er ikke sikker på om jeg skal velge akustisk gitar eller el gitar. Har tenkt litt på låter jeg kunne spilt og har hittil kommet fram til disse:

-River flows in you (akustisk gitar)

-Nothing else matters

-Stairway to heaven

Har dere noen tanker til sangene over, eller noen andre forslag til låter jeg kan spille?

Lurer også på dette med teoridelen på opptaksprøven. Hva burde jeg lære meg før audition?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg den gitaren du trives best på. Sørg for at timing er på plass. Resten av greiene ser de som vurderer deg glatt igjennom, og hvilket musikkstykke du velger er ikke så viktig. Det er faktisk slik at disse som vurderer er så proffe at deres egen musikksmak ikke spiller inn i noen særlig grad. Velg et musikkstykke som du greier å spille bra, og gjerne med litt margin, slik at du kan få klemt inn litt musikalitet i det hele.

Teoridelen er vanskelig å gi så veldig mange detaljerte gode råd på, men musikkteori er greit å kunne, opptaksprøve eller ikke. Kjøp deg et eksemplar av Benestad, og les den. Det er utviklende, uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benestad støttes som forslag. Les den, lær den, bruk den. Beste oppslagsboka i musikkteori. Ikke tenk så mye på låtvalget på opptaksprøven. Vis hva du kan og selg deg inn. Husk at den som hører på deg på opptaksprøven mest sannsynlig skal være læreren din i tre år. Da er det jo litt lurt å smile og sjarmere litt i tillegg til å dra et par vanvittige alternate picking licks. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Spill noe klassisk. Bruk nylon kassegitar. Da jeg gikk på MusikkDansDrama 09-12 var det ikke opptak, men jeg hadde gode nok karakterer. Når du begynner på musikklinja kommer du ikke unna klassisk gitar når du velger gitar som hovedinstrumet. En god og kul slager er Pink Floyd - Is There Anybody Out There

Den kan nok passe for deg. Teori, da anbefaler jeg deg å finne en som kan det og ta privattimer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så enkelt at jeg ikke gidder drive med det.

Fra spøk til revolver, viktigste er å spille noe en er sikker på, og som kanskje er litt utenfor det alle andre velger å spille (dvs "hits" fra alskens sjangere).

Dessuten har nok trådstarter hatt opptaksprøven sin for gode halvannen måned siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spill noe klassisk. Bruk nylon kassegitar. Da jeg gikk på MusikkDansDrama 09-12 var det ikke opptak, men jeg hadde gode nok karakterer. Når du begynner på musikklinja kommer du ikke unna klassisk gitar når du velger gitar som hovedinstrumet. En god og kul slager er Pink Floyd - Is There Anybody Out There

Den kan nok passe for deg. Teori, da anbefaler jeg deg å finne en som kan det og ta privattimer.

Da jeg gikk musikklinje var jeg ikke i nærheten av en klassisk gitar (annet en på nachspiel). Det gikk kun i el.gitar. Så det kommer nok litt an på hvilken skole du går på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så enkelt at jeg ikke gidder drive med det.

Fra spøk til revolver, viktigste er å spille noe en er sikker på, og som kanskje er litt utenfor det alle andre velger å spille (dvs "hits" fra alskens sjangere).

Dessuten har nok trådstarter hatt opptaksprøven sin for gode halvannen måned siden.

Har ikke hatt opptaksprøven ennå, skal ha den 4. mai, den ble visst litt seinere enn jeg trodde.

Takk for tips alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Husk at det ikke er slik en "big deal" - går tredje året på musikk, eksamen sent i mai eller tidlig i juni. Opptaksprøven er ikke nødvendigvis en make-or-break faktor, der hvor jeg går var det 60 plasser og 61 søkere så det var ikke vanskelig for mitt kull (noe som relekteres i mange av sangerene <_< )

Er det en teoridel? Jeg kunne selv ikke lese musikk i det hele tatt, men det var ingen teoridel på opptaksprøven. Lærte alt jeg kan av teori i første klasse i faget som heter "AML" - Anvendt musikklære.

Lær deg noter tidlig er mitt eneste råd. Til når du kommer inn: følg godt med på teorifagene. Teori er sinnsykt viktig og du bygge det opp tidlig om du vil bli flink musiker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.