Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Død pickup..?


Anbefalte innlegg

God kveld!

Klarte omsider å få ut fingeren med å skifte bro-pickup i straten min - fra Fat50 til SD ssl-5.

Problemet: Pickupen fremstår som død. Etter byttet plugget jeg gitaren inn i en mini-amp, og testet med et skrujern mot polene. På de andre to var det normal lyd - på SD`en - null (eller kanskje en svaaak tapping). Leste i koblingsskjema at pga noe fasedilldall så kunne det hende at en måtte bytte om på svart og hvit leder i kombinasjon med fenderpicups. Gjorde dette - samme resultat.

Da jeg til slutt bytta tilbake til orginalpickupen, funket alt som normalt igjen..

Spørsmålet: Er pickupen defekt? Den er splitter ny. Kan ikke se noen skade/brudd.... :wacko:

Mvh Erkny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den enkleste måten å sjekke dette på uten multimeter, er å koble den rett på utgangen på gitaren, ev lodde på en egen hunjack rett på pickupen. Da spiller ikke fase noen rolle. Selv om fasen er feil, skal ikke lyden bli helt borte.

Den svake lyden du hørte, kan være at den andre pickupen plukker opp skrujernaktiviteten din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg hatt den litt mer under lupen... Ser ut som at det ikke er kontakt mellom coil og hvit leder.... Er dette type uopprettelig?

Selvpåført eller sånn fra eska - too late to find out, men jeg vet at dette lett kan skje og var dertil forsiktig. My loss anyhow :angry:

Oh well - den nye loddebolten funka i det minste bra, og jeg har tross alt den gamle pickupen. I kjøleskapet står det dessuten en boks med trøst.. :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvit er hot. Denne går nok rett innerst i spolen. Dersom du føkker til med denne må pickup revikles av den grunn at du mister denne enden av spolen. Dersom du ser at tråden (kobbertråden) går inn i spolen kan den berges. Du må få loddet denne enden som går inn i spolen til loddepunktet. Ta ut en kobbertråd fra hvilken som helst ledning, bare en kort bit. Lodd denne ned i loddepunktet. Enden som stikker opp bøyer du til mot tråden slik at de møtes og kan loddes. Dermed vet du hva som venter, anbefaler stødig hånd og ingen kjølige forut denne operasjonen. Hvilken farge har tråden, eller rettere sagt lakken utenpå tråden?

Castors råd om å "vinne av en runde" vil kun funke på den enden av spolen som er utenpå. Og denne går ofte til sort.

Men dette er ikke strenge regler, så det kan godt hende at også dette kan fungere. Klarer du å se om denne går rundt utenpå eller inn under spolen?

Endret av SteikBacon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med litt fofling klarte jeg å hente ut en ende av spolen (utenpå spolen), men ut fra den veien den var viklet passet det bedre med svart.. Fikk viklet av såpass at jeg gjorde et forsøk med å tvinne den sammen med den hvite for å se om det i det hele tatt ble kontakt - men same same. Er nok redd for at jeg har gjort galt verre... :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at jeg var litt kjapp, ja. Man kan selvsagt ikke "vinde av en runde" på enden av spolen som er innerst.

Sånn bare så det er nevnt, det er kanskje ikke den første loddejobben man hiver seg over, og det er vel også veldig lurt å ha loddestasjon og så gå så mye ned i temperatur som mulig. Den kobbertråden på spolen er veldig tynn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med litt fofling klarte jeg å hente ut en ende av spolen (utenpå spolen), men ut fra den veien den var viklet passet det bedre med svart.. Fikk viklet av såpass at jeg gjorde et forsøk med å tvinne den sammen med den hvite for å se om det i det hele tatt ble kontakt - men same same. Er nok redd for at jeg har gjort galt verre... :wacko:

nytter ikke tvinne sammen. Denne kobbertråden er isolert. Det er lakk utenpå som må fjernes. Det er derfor jeg spør om fargen, er den mørkebrun må den pusses av. Ellers er nok lakken loddbar (dvs trekker seg vekk ved lodding).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nytter ikke tvinne sammen. Denne kobbertråden er isolert. Det er lakk utenpå som må fjernes. Det er derfor jeg spør om fargen, er den mørkebrun må den pusses av. Ellers er nok lakken loddbar (dvs trekker seg vekk ved lodding).

Får ikke inntrykk av at det er lakk utenpå kobbertråden..Ser veldig "naturell" ut i mine øyne.. Men det er nok ikke tråd fra kjernen jeg har fått tak i allikavel. Ift loddestasjon så har jeg faktisk en som man kan stille temperatur på, men når det er sagt tror jeg at denne pickupen er en lost case hva mine evner angår, om jeg har en aldri så fancy loddebolt...

..kan hende jeg gjør et siste desperate forsøk i fall det hjelper å legge en klatt tinn over det jeg har gjort sålangt. Går det så går det - og går det ikke så kan det til h.... være.

GFS fra nå av :D

Endret av Erkny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gi deg. :) Fiksa for ikke lenge siden en basspickup som broder'n hadde rota i med et skarpt skrujern. Trodde den var forever lost idet flere viklinger var kutta, men etter å ha vikla av noen tørn fant jeg enden. Brente den rein med lighter og lodda fast enden i loddepunktet, og jaggu virka den! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.