Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Riff


ramb00m

Anbefalte innlegg

jeg synes både nynning og jamming fungerer, jeg bruker gjerne jamming først. så n¨år jeg har fått en idè til et riff, så bygger jeg gjerne opp riffet ved å nynne på riffet mye og finner en fortsettelse ved hjelp av nynning, det fungerer fett. Jeg anbefaler at du ikke tvinger deg til å finne på ting, la det komme litt av seg selv. men er du i en SIKKELIG tørkeperiode, da kan du tvinge deg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lær deg musikkteori.

Lær om skalaer, akkorder, kvintsirkelen, modes osv...

Det kommer nok til nytte.

En annen ting er at du må spille sinnsykt mye, mye riffbasert musikk hvis det er det du planlegger å holde på med. da kommer nok ideene lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lær deg musikkteori.

Lær om skalaer' date=' akkorder, kvintsirkelen, modes osv...

Det kommer nok til nytte.

En annen ting er at du må spille sinnsykt mye, mye riffbasert musikk hvis det er det du planlegger å holde på med. da kommer nok ideene lettere.[/quote']

Musikkskolen? :D Plis si ja? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muisikkskolen er bra. går det selv.

Men musikkskolen er (ihvertfall her som jeg bor) bare 20 minutter i uken. Lærer ikke så alt for mye av det.

ta heller saken i egne hender og kjøp deg en bok, f. eks grunnbok i musikklære.

kan du engelsk ganske godt, kan du også laste ned teoriboken som er linket til i teori og teknikker-forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så når de store bandene gjør dette, så sitter de i studio å nynner? :P

Tror ikke det! De jammer.

hvordan vet du at de ikke gjør det? arbeidsmetodene kan være forskjellige og alle artister har sin egen måte å uttrykke seg på. dust å tro at alt kommer med jamming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så når de store bandene gjør dette, så sitter de i studio å nynner? :P

Tror ikke det! De jammer.

Her du tar feil!

Scandinavian Leather ble bla annet nynna inn på diktafon!

Mange andre sanger, riff osv blir nynna først..

Noen nynner, kommer opp med et riff, så jammer de videre utifra

det riffet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan lage bra riff? Hvordan klarer man det?

Det virker kanskje som et dumt spørmål' date=' men jeg vet virkelig ikke.[/quote']

Tips: Ta å lær deg en god del forskjellige låter / eller riff fra låter du liker. etterhvert så legger dette seg i brødboksen(den på toppen av kroppen) og om ca 5 år (eller 5dager) så blir du vant med å riffe deler av det du kan , og legger ting sammen. Det bare blir lettere etterhvert, jeg lover. Det er bare å spille nok så kjenner du gitaren bedre enn kusina di sin bukselomme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har stooore saanger i hodet med alle instrumentene planlagt til minse detalj' date=' men jeg får de ikkje ned på papiret >.<[/quote']'

Nesten da samma hos meg..Jeg får noe ned på papiret..men gir som regel opp fordi jeg ikke synes at dette blir noen god låt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips: Ta å lær deg en god del forskjellige låter / eller riff fra låter du liker. etterhvert så legger dette seg i brødboksen(den på toppen av kroppen) og om ca 5 år (eller 5dager) så blir du vant med å riffe deler av det du kan ' date=' og legger ting sammen. Det bare blir lettere etterhvert, jeg lover. [b']Det er bare å spille nok så kjenner du gitaren bedre enn kusina di sin bukselomme

Det er iallefall min erfaring, la spillinga bli så naturlig som mulig og kjenner gitaren og halsen. Da klarer man å få tankene ut gjennom fingrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.