Web Analytics
Jump to content

Støy og skurring (crackling?) i amp

Stormshadow2k
 Share

Recommended Posts

Personen jeg solgte min 5150 til ringte meg i dag og forteller at han opplever støy/skurring/crackling i ampen når alt står på 0, og uten gitar koblet opp.

Han har forsøkt å koble til 2 ulike kabinetter uten at det ble noen forskjell.

Jeg vil gjerne hjelpe fyren, litt kjipt å selge noen en gjenstand som ikke står til forventningene kjenner jeg. Jeg er overhodet ikke typen som lurer folk.

Hva kan være galt med ampen? Den er fra 1992/1993, så den begynner jo å bli noen år gammel.

Noen tips / råd jeg kan gi til fyren?

Og om så, HVOR kan ampen sendes til overhaling? Han bor i Drammen.

Har ikke sett på koblingsskjema for amp'en, men siden lyden kommer når alt står på null ville jeg om jeg skulle mistenke rørene først sett på rørene som står etter mastervolum i kjeden. Utgangsrørene, fasevenderrør o.l.

Kan jo for all del være noe annet også...

Sjekke om rørene ikke har kommet litt løs i transport/det er noe drit/dårlig kontakt på rørsoklene? Rigle varsomt på rørene og dytt de på plass. Evt litt elektrorens på kyndig vis (husk høy spenning!)

Edited by entoneskala
  • Like 1

Du... litt vanskelig å si noe om når en ikke får høre ulyden "in person"... men be ham ta med ampen til noen andre og prøve den der... dersom den fungerer fint det, så er det i huset problemet sitter.

Fungerer den shait andre plasser også, så er det nok ampen...

Jeg har klødd meg delvis til blods (metaphorically speakin') i nesten ett år med den ene forsterkeren min... og det var kun hjemme den oppførte seg dårlig... på øving og hos venner så oppførte den seg eksemplarisk.

Til å begynne med så var det denne motorboardinga som var det store problemet (se video for eksempel, og ja det er min forsterker og daværende problem.):

Etter litt feilsøking på jordsystemet så fant jeg at det lå 240VAC mellom jord og hver av fasene i stikkontakten. Jordfeil med andre ord. Dette fant jeg lå utenfor eget hus, så jeg ringte e-verket som fikset det mens jeg var på ferie... så når jeg kom hjem, så var denne motorduren borte...

Men dersom du hører denne knatringen i bakgrunnen, så kom denne veldig fint fram når jordfeilen var borte. Ikke masse, men veldig, veldig irriterende.

Jeg prøvde forskjellige steder i huset, slo av ruter og gudene vet hva... Til slutt fant jeg ut at dersom jeg plugget ut disse nettverksadapterne jeg hadde fått av Kanal Digital, så fungerte alt helt finfint...

Det er da altså disse:

plc.jpg

Hei

Det er jeg som kjøpte denne ampen. Det med jordfeil er en smart ting og sjekke og også disse boksene. Det er ikke lenge siden EB sjekker dette er i området,og jeg har ikke slik boks fra Canal digital eller lignende.

Jeg har og hatt flere rør amper og ikke noe har slått ut på dem tidligere. Lyden er ikke så ille som på videoen og ikke i nærheten av å høres slik ut.
Det jeg også opplevde etter at ampen hadde stått på en stund, var at effekten kom og gikk. Altså trøkket var bra en stund så gikk det ned og volum og gain ble lav for så og komme seg igjen litt etter på.
Etter den hadde vært av en stund var den i form igjen.

Jeg tok med ampen til reparatør og de fikk samme lyd som jeg her hjemme. Det er som sagt ikke enkelt å beskrive støyen uten å høre den, for meg er det som knitring, noe ala hvordan det høres ut som når en har et dårlig potmeter en skrur på, men at lyden er der konstant og går i bølger opp og ned som det blåser iblant, hehe.

Reparatøren definerte denne lyden som at rørene "kokte" og hadde vært borti dette før. Han mente det enten var rør eller en kondensator som "lakk".

Så da tror jeg den er i gode hender og at det forhåpentligvis blir fikset ;)

Edited by Flex

• 1 month later...

Dagen etter at jeg hentet ampen og oppdaget problemet ringte jeg selger og ville returnere denne da det ikke stod i forhold til tilstanden han sa den var i og dette ville

påløpe meg ytterligere kostnader, noe som spiller inn mener jeg ved kjøpet og prisen i utgangspunktet på ampen som var 6000 kr.

Selger var lite lysten på dette, men foreslo at han kunne betale for rørene om det viste seg at det var problemet og jeg gikk med på det.

06.02 Fikk jeg ampen tilbake fra reparasjon og den er nå 100% igjen.

Det var flere rør som sleit og det ble foretatt full rørbytte med service som inkluderte rens av sokler osv.

I forkant ble jeg spurt om bias hadde vært justert ved sist rørbytte, noe selger bekreftet at ikke hadde blitt gjort.

Reparatør melder at pga av dette så fikk rørene for mye strøm og ble varmere enn de skulle, gløden i rørene og soklene konstaterte dette melder han

og generelt dårlig vedlikehold.

Så og bytte bare ut noen rør var lite aktuelt, da de andre lett kunne ryke når som helst. Så verdien av å bytte alle mente jeg var stor da jobben uansett ble utført og betalt for.

Prisen fra reparatør kom på totalt 2500 kr, der rørene kostet 1550 og 950 kr for selve jobben.

Jeg sendte melding til selger om at jeg hadde fått regningen og for å være grei sa jeg at vi kunne dele denne så vi betalte 1250 kr hver.

Dette gikk han med på og sier at han skulle sette inn penger til meg rundt 12.02.

23.02 sendt jeg melding til selger igjen for å høre om han hadde glemt det bort, men fikk ingen respons.

Jeg sendte ytterligere en purre melding 25.02 som var av en krass karakter, ja jeg har holdt mitt så da syns jeg det er rimelig at han holder sin avtale.

Jeg har ikke fått noe svar fra selger og tolker dette som at han ikke kommer til å holde denne avtalen han inngikk.

Dette syns jeg er meget useriøst, da jeg har brukt tid og penger på dette, da dette er en kostnad han uansett hadde fått og hadde nok ikke fått denne prisen for ampen

om dette hadde foreligget i forkant. Han var meget nøye på å se at jeg hadde overført penger til ham da jeg kjøpte denne, men er tydeligvis ingen redelig kar selv.

Jeg ser disse pengene som tapt om jeg ikke oppsøker han privat og konfrontere han med dette, så dette er fullt opp til ham selv hva han ønsker.

Jeg gav deg mange sjanser til å ordne opp slik at jeg ikke hadde trengt å gi denne tilbakemeldingen her, men de tok du ikke!

Du skriver i trådstart at du ikke er typen til å lure folk, men hva skjedde så med denne saken?

Edited by Flex
  • Like 1

Oi, se her ja. OK, vi får ta opppvaska her i det glade fellesskap.

• Jeg ER seint ute med pengene.
  • Jeg svarte at du måtte vente til etter 12.02.15. Det har vært og ER veldig lenge siden.
  • Jeg har fra 16.02.15 - 28.02.15 vært opptatt fra 06.00 - 22.00 og noen ganger til 01.30 med unger, jobbing, konsertforberedelser, lydprøver og konserter. Du har rett og slett ikke vært proritert. Legger meg langflat for det. Sorry.
  • Du har sendt meg et eller annet på 2 mms'er. Jeg kan ikke lese mms på telefonen. Det tar ikke vekk det faktum at du har purret meg på sms et par ganger, noe jeg sikkert kunne svart på, men har hatt hodet fult. Sorry igjen.
  • At du måtte bytte rør på en røramp er vel i og for seg ikke så big deal, men vi ble enige om å dele prisen, så en avtale er en avtale. Jeg var ikke klar over at ampen trengte nye rør når jeg solgte den. Det har jeg forklart deg ettertrykkelig på telefonen. Om du tror det er sant eller ikke er ikke relevant for min del. Men ikke la meg helle bensin på bålet, det klart jeg skal holde min del av avtalen. Penga er overført, og kommer sikker til deg i kveld eller i morgen.

Det å måtte vente på penger i over 2 uker fra en person man ikke kjenner, syns jeg er veldig lenge..

Men det er aldri feil med en full service på en rørforsterker, bra amp-techen fant ut hva feilen var og at ampen spiller som den skal :)

Edited by Troll

Jeg skal ikke grave så mye mer i dette, du hold avtalen tilslutt, så da er jeg fornøyd, men unnskyldningen blir ikke akseptert, ikke pårtop deg at du er mer opptatt enn andre.

At jeg ikke ble prioritert er greit nok, men å gi fra seg en lyd som koster deg et par sekunder på sms hadde du greid. Jeg skrev bare i smsen og spurte om du hadde glemt meg bort ;)

Jeg hadde ingen andre indikasjoner på å tro noe annet enn det.

Dette viser jo bare at posten på dette forumet var legitim, da det faktisk var tilfelle og var nødvendig for å få din oppmerksomhet :P

Jeg driver med store aktører til dagen, så mulig jeg har for store forventninger til seriøsitet og respons.

Edited by Flex