Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tremoppsett på Strat, akkorder og nut-gli


OsamaFetLaden

Anbefalte innlegg

Hvordan setter godtfolket her opp strattene sine?

Jeg stiller mine sånn at G-strengen bendes opp til en H når blokka ligger mot kroppen. Jeg prøvde først å ha den til å bende opp til en (H?)b, etter anbefaling fra en gammel Scott Henderson-artikkel.

Har man en nogenlunde riktig intonert gitar og plain G-streng vil man da bende opp H-strengen en helnote og den høye E-en en halvnote. Da kan man m.a.o. bende seg til artige akkorder. F.eks bende en Em (fra mørk til lys G, H, E) opp til en (H?)bm-akkord: (H?)b, C#, F). Jeg liker også å bende opp til en streit mollakkord. f.eks fra (lav til høy) E, A, D# til G, H, E.

Så hørte jeg at Jeff Beck satte opp strattene sine til å bende G-en enda en halvnote og måtte selvsagt prøve det samme. Det gir enda en fordel---at man kan bende opp en mollters og attpåtil så vibrere denne noten både opp og ned. I en nyere Youtube-video så jeg forresten at Scott Henderson også setter opp sine vibsystemer til å bende to helnoter, nå.

En til fordel er at med en så foroverlent bridge er det lett å bende opp med å legge handa på den---man trenger ikke å hefte fingrene med å gripe armen.

Jeg synes dette oppsettet er kjempebra bortsett fra én liten ting: På stratter jeg hadde før i tida måtte jeg alltid bende ned for å korrigere ustemthet. På strattene jeg har dette oppsettet på, må jeg bende opp. Det er ikke alltid like praktisk. Jeg trodde det var noe med vibsystemet på min gamle Strat, en Bladerunner, som gjorde det, men det samme skjer på min nye, som har dette 2-skrus vintage-patentet.

Begge gitarene holder stemminga ganske bra hvis jeg er flink til å smøre nut-sporene med teflongrease, men jeg skulle gjerne hatt det enda bedre. Den gamle stratten min har GraphTech-nut og den nye er i syntetisk bein. GraphTec-en har blitt dårligere med tida. Derfor leker jeg med tanken på å prøve zero fret-systemet Zero Glide

Noen som har prøvd det? Eller andre nut-patenter som har vist seg bedre enn GraphTec?

Endret av OsamaFetLaden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører også opp en liten ters på G-strengen, er helt perfekt spør du meg.

Hvor godt det holder seg stemt kommer an på nut'en hovedsaklig. 2-punkts og varianter som Bladerunner returnerer til "zero" fint så lite trøbbel der.

Jeg har ikke store problemer med vintage 6-skruers heller egentlig, men de returnerer ikke like bra.

En bra nut som er smørt godt (jeg bruker Big Bends nut sauce på alle kontaktpunker) gjør susen. 100% perfeksjon som fra en Floyd er vanskelig å oppnå, men nærme nok.

Gå over nutslotsa med noe stålull for å polere sporene og smør godt. Lite slår en god bein-nut. Den i messing på YJM'en min er også super.

Men det bunner også ut i at man må i grunn lære seg å leve med kompromisset et ikke-låst system er. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6-punkts kan returnere bra hvis man skrur opp de fire innerskruene et par, tre milimeter, men der gjelder begrepet YMMW i høyeste grad. Men det kan selvsagt ikke bli like bra som forebedra designs som Bladerunner.

Før Big Bends ble lansert, kjøpte jeg på anbefaling en boks med en grease som heter Slickoleum, som visstnok skal være flere hundre ganger glattere enn teflon. Den boksen var såpass stor at jeg nok kommer til å ha nut sauce for resten av livet..

Selv liker jeg ikke Floyd Rose, men det er pga lyden, ikke det mekaniske. Liker gitarlyden på mange plater der gitaristen(e) spiller med Floyd Rose, men har aldri likt lyden på en Floyd-gitar jeg selvhar prøvd.

Det er to strenger på nystratten som var veldig trege får jeg smurte nut-en, så jeg skal prøve stålullmetoden på den. Takk for tipset!

Grunnen til at jeg har tro på Zer0 Glide er at strengen da ikke lenger hviler /på/ nut-en. Nut-ens eneste funksjon blir å holde strengen horisontalt på¨plass, så friksjonen skulle bli redusert til bortimot ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.