Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tronical / Min-Etune - Robottunere 2015, nåt att ha?


TUFFTUFFTUFF

Anbefalte innlegg

Jadå, jag vet att man hellre borde svära i kyrkan än att snacka om självstämmande gitarrer på ett gitarforum, men vi kör på. Är det någon som har testat/eller vet en del om de här nya Tronical / Min-Etune - systemerna? Jag har en Gibson Les Paul Dark Fire som har en äldre version av "självstämdhet" i sig. Tanken är ju väldigt god och det funkar men nån gång har den kukat ur och strängar har rykit, så.. livevänlig, hmmm. Hur är teknologien idag? Har den förändrats? Det verkar ju som om man kan installera systemet i en gitar väldigt raskt, vilket ju är ett plus om man till exempel inte alltid använder samma livegitar. Personligen hade jag gärna haft ett sånt system eller två till livebruk.. om de kan stoles på. Hade varit perfekt att bara muta gitarren och strumma i ett par sekunder medans vokalisten håller låda, klappat och klart, 1, 2, 3, 4.

Får väl se hur lång tid det tar innan den första "Man ska då väl kunna stämma gitaren på egen hand, det har man ju alltid gjort och det borde så förbli, nya Gibson sucks" kommer ;) .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enn så langt har testing av robot tuning på gibson gitt mange bi-effekter som swollen neck syndrome og kretskort i mage. Jeg kjenner til tilfeller som har gitt varige funksjonshemminger og amputasjon av tuners. Heldigvis er gode mekaniske proteser fullt utviklet og fungere som en god substitutt.

Oppskriften blir stadig forbedret men per dags dato synest jeg det er skumle remedier, men med tiden vil nok formulaen forbedres. Dog dumt at dette vaksinasjonsprogrammet er tvunget av staten og ikke valgfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Får väl se hur lång tid det tar innan den första "Man ska då väl kunna stämma gitaren på egen hand, det har man ju alltid gjort och det borde så förbli, nya Gibson sucks" kommer ;) .

Sitat av innlegg fra www.selvgaaende-vogn-forum.no i 1898:

Man maa da for svingende kunne starte sin automobil for haand med sveiv, det har man jo gjort i alle aar og slik burde det forbli, selvstarter sucks!

Endret av DrJustice
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest, her på forumet?, om folk som har testet det, men at de ofte ikke stemmer rent. Spesielt i alternative stemminger.

Jeg synes det virker veldig praktisk, men om det ikke funker 100% HVER gang, så har de et lite stykke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha, ha, i full fart så klickade jag faktiskt på länken..

Ja, enig, det må ju funka varje gång om det ska vara nån poäng. Och att det inte ska vara påtvingat. Men är det bara för alternativa stämningar den inte funkar optimalt? Stämmer bara i standard här i gården :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men funker det like optimalt etter noen år med gigging? Alle vet jo at alt som kan ødelegges på en gitar gjør det på et tidspunkt og det er enkelt å skifte en dårlig tuner, uansett hvor i verdens eller norges avkrok du måtte befinne deg i.

Det er ikke SÅ mye arbeid å tune med for eksempel Polytune, det tar jo maks 10 sekunder med mindre noe har gått fullstendig galt og du har en super simpel mekanisk tannhjulssak å forholde deg til.

Skal du drive med masse rare tuninger i et sett skal du jo helst bytte strenger å (derav flere gitarer).

Jeg klarer ikke engang Drop-D med standard 10-46, gummibånd mørk E.

Endret av djupnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri testet, men drister meg innom med en liten betraktning som jeg har tenkt på. Håper det ikke blir for offtopic.

Problemet med slik elektronikk er jo at den blir veldig mye fortere utdatert enn gitaren. En god gitar fra G varer i veldig mange år, mens stemmesystemet har fått en god etterfølger etter et par års tid, akkurat som vi skifter ut kameraer, mobiltelefoner og andre ting. Så spørs det da, hvor mange skruehull, hulrom og slikt som ikke passer, ser stygt ut og så videre.

Det at gitaren stemmer seg selv, er jo egentlig flott i kampens hete. Ikke dumt, så lenge man faktisk behersker å gjøre det på "gamlemåten", for det synes jeg man skal. Det er ingen gitarhelter som er berømte fordi de er dritgode til å stemme gitaren sin fort mellom sangene..

Har man det forholdet til gitaren at det er et verktøy, så spiller det jo ikke noen rolle med ekstra hull og så videre.

Det er jo viktig at det funker. Hver gang, og på første forsøk.

Jeg har jo bare lest om andre som har testet (Orsvend?), og sett noe på Youtube. For meg så virket det som om det ikke virket hver gang på første forsøk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det är inte det att det är så mycket jobb att stämma med en tuner och jag kan helt klart överleva utan robot-tunere. Men nu finns ju teknologien och jag hade gärna testat den om det innebar att jag slapp bruka tid och energi på att stämma medans vi spelade live (skulle säkert kunna skriva mer om varför men tanken bakom tråden var liksom inte att försvara användningsområdet). Men jag har inte lust att göra det på en halvfärdig lösning som fungerar till 75%.

Du har ett godt poäng, Castor, med att teknologin fortare blir gammal än gitaren, men dagens utgave av tunersystem kan man ju faktiskt ganska enkelt byta ut och det är ju ett stort plus mot hur det var för några år sedan. Det är ju också att ta i betrakning det du skriver djupnes, vad händer när teknologin ryker? Har fått för mig att man kan stämma min-Etune manuellt men det kanske är fel?

Hade gärna haft en gitartekniker som tog hand om stämningen, men det har vi inte : ). Vet inte, det verkar ju gå framåt, men vi är kanske inte helt framme än?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har å hørt at enkelte har vært plaget med å få den til å virke smertefritt og da er liksom poenget borte som noen sa. For meg virker bare skummelt å gjøre seg avhengig av et slik system. Vi vet jo alle at både vaner og uvaner setter seg veldig fort hos oss gitarister :D De er vel batteridrevne å? For ordens skyld kommer aldri noe batteridrevet (annet enn en fuzz krets) til å slippe inn i gitarene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Har fått för mig att man kan stämma min-Etune manuellt men det kanske är fel?

Nei, det er ikke feil - alle de automatiserte tuning-systemene fra Tronical kan brukes manuelt også.

Dersom disse tunerne er av bra kvalitet burde de fint kunne vare en to-tre tiår, men batteripakken må nok byttes noen ganger I løpet av den tiden. Tronical tunere kan jo også enkelt byttes til god gammel tuner mekanikk, som du nevner. Legger til at jeg aldri har testet et sånt system selv, så jeg aner ikke hvor godt det funker I praksis... Jeg føler heller ikke behov for det til hobbyspillingen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.